ViloBí d'onyar
Més diversitat aquest estiu a l'aeroport de Girona
La temporada arrenca demà amb més companyies i destinacions que l'any passat, però amb menys vols per la retallada de Ryanair
Hi haurà 21 aerolínies, entre rutes regulars i xàrters, i 55 destins
L'aeroport Girona-Costa Brava inaugura demà oficialment la temporada d'estiu 2016, en què hi haurà un augment significatiu del nombre de companyies i destinacions respecte a l'any passat, però no del volum global de vols comercials, a causa de la retallada de Ryanair. Concretament, segons dades d'Aena, aquest estiu operaran a Vilobí 20 companyies, que oferiran 48 destinacions diferents. Aena no compta –perquè diu que no la té confirmada– la companyia sueca Scandjet, que aterrarà a Girona mitjançant un acord amb les institucions gironines i catalanes, segons es va anunciar en una presentació al gener. Si la incloem en el còmput, hi haurà en total 21 companyies i 55 destinacions.
Això suposa un important augment respecte a l'any passat, quan van haver-hi 16 companyies i 49 destinacions. Entre les noves línies que volaran des de Girona, destaca la britànica Jet 2, que ja va anunciar fa nou mesos que oferirà enllaços amb Girona des de Newcastle, Glasgow i Manchester entre maig i setembre. Oferirà 37.000 seients i la majoria els ven en packs amb estades a la Costa Brava. També tornen els vols regulars a Brussel·les de la belga Thomas Cook.
Pel que fa als vols xàrter, repeteixen totes les companyies de l'any passat, amb l'excepció de Danish Air i Fly Egypt, que Aena encara no té confirmades, i se n'incorporen quatre de noves: Enter Air, Tui Nederland –que ja havia operat a Vilobí del 2011 al 2014–, Corendon i Aegean Airlines. Aquestes últimes oferiran només vols puntuals. La principal companyia de vols xàrter continuarà sent Thomson Airways, que aquest any, a més, incorpora una nova ruta: Glasgow.
Tot i l'augment de companyies i destins, el volum de vols comercials serà més baix que el 2015. El motiu és que les novetats són més modestes i tenen menys freqüències –vols setmanals– que les rutes suprimides per Ryanair. La companyia irlandesa passa de 36 rutes a 29. En aquestes set rutes que es perden, n'hi ha quatre que tenien un alt volum de vols –l'Alguer, Càller, Marràqueix i Palma–, dues amb un volum considerable –Dortmund i Brindisi– i una era de les que només opera dos o tres mesos –Perusa–. Aquest any també hi haurà dues rutes que es faran només de juny a agost: Cork i Knock.
LA XIFRA
Què passa amb la companyia sueca Scandjet?
Scandjet, amb qui l'AGi –format per la Generalitat, la Diputació i la Cambra de Comerç– va presentar al gener un acord perquè volés aquest estiu des de set ciutats sueques a Girona, no figura entre les aerolínies que Aena té confirmades a hores d'ara. La Generalitat va remetre dijous qualsevol confirmació a la companyia, amb la qual aquest diari no va poder contactar. Al web de Scandjet –on fins i tot hi ha un apartat en català per als catalans que vulguin anar a Suècia– hi continuen apareixent els vols a Girona, però la majoria consten com a plens a l'hora de comprar-los. El més probable és que Scandjet operi com es va anunciar amb una desena de companyies de xàrters.