Societat

Un 15,6% menys de solsonins atesos per emergència social

Per primer cop des de l'inici de la crisi hi ha una reducció del nombre de persones que necessiten ajut per al lloguer, els serveis o el menjar

Hi ha més feina, però és precària i no permet a les famílies estabilitzar l'economia

Fan una crida a la ciutadania per l'escassetat de producte fresc

Noranta-dues famílies van ser ateses l'any passat en el marc del pla d'emergència social de Solsona, que es va posar en marxa el 2008 per pal·liar les conseqüències de la crisi econòmica en l'àmbit familiar, com ara la impossibilitat de pagar el lloguer, els serveis bàsics de la llar o l'alimentació. Aquesta norantena de famílies inclouen 308 persones, de les quals 129 són menors d'edat. Per primer cop des de l'inici de la crisi, a Solsona s'ha detectat una reducció del nombre de famílies ateses. En concret, d'un 15,6% respecte del 2014. També hi ha hagut un descens del 12% en el nombre de persones que van al Rebost Solidari –banc d'aliments–, de 90 el 2014 a 79 l'any passat. El pla d'emergència social és coordinat per l'Ajuntament, Càritas, Creu Roja i el Consell Comarcal.

L'alcalde de Solsona, David Rodríguez, alerta que el canvi de tendència respon al fet que hi ha més persones que troben feina i, per tant, no tenen una situació d'emergència tan greu. Tot i això, Rodríguez avisa que són xifres “enganyoses” perquè les condicions laborals que troben aquestes persones són “precàries”, amb contractes temporals que no els permeten estabilitzar la seva economia. Això significa que potser al cap de pocs mesos aquestes persones han de tornar al pla d'emergència social.

Els usuaris del pla d'emergència social de Solsona són persones majoritàriament de nacionalitat espanyola (64%), amb un increment notable el 2015. La resta, un 36%, són de fora de l'Estat. Un 39% de les persones ateses a Serveis Socials ho van ser perquè no tenien cap ingrés i un 27% per cobrar algun subsidi.

Tot i la reducció del nombre de solsonins en situació d'emergència social, el 2015 han augmentat els ajuts concedits. El fons d'emergència social va donar 17.560 euros a famílies. Les despeses més importants van ser per pagar lloguers (11.752 euros) i factures de la llum (3.735). A aquesta xifra s'hi han d'afegir 13.485 euros més d'una subvenció a Càritas Arxiprestal, que es van usar per a l'atenció de persones en situació de vulnerabilitat, sobretot famílies amb nens. Actualment hi ha 12.100 euros al fons d'emergència social i l'Ajuntament n'hi destinarà 10.000 enguany, el doble que l'any passat.

L'Ajuntament de Solsona ha anunciat també que amplia la cobertura dels ajuts econòmics per a l'habitatge per arribar a més casos que fins ara. S'inclouran doncs persones en situacions menys extremes però que també necessiten ajut. L'alcalde de Solsona, David Rodríguez, explica en aquest sentit que s'ha decidit fer aquesta ampliació per poder ajudar persones que ho necessiten però que no estan en una situació d'urgència tan gran i que ara quedaven fora dels ajuts. Rodríguez recorda que el 2012 ja es va haver de modificar per incorporar el màxim de persones.

En paral·lel, el Rebost Solidari, el banc d'aliments, fa una crida a la ciutadania perquè col·labori, ja que hi ha escassetat de producte fresc. És un dels punts negatius del 2015, ja que cada cop menys es reuneixen els tiquets de dos euros bescanviables amb què tothom pot col·laborar. Per posar un exemple, en la recollida de març no se'n va recollir cap. A més, tampoc s'han aconseguit excedents d'establiments. Excepte pel que fa al pa, en què els forns solsonins sí que col·laboren amb el Rebost Solidari. L'any passat es va poder afrontar la manca de productes frescos rebuts per una subvenció extraordinària de a Generalitat rebuda per Càritas, de 4.526 euros. A causa d'aquesta situació, el Rebost Solidari treballa ara per repensar el model de recapte d'aquests aliments. En canvi, destaca que han crescut les donacions d'aliments envasats. S'en van recollir 10.770 quilos, 2.700 més que al 2014.

A Torelló canvia la tendència en el Rebost Solidari

g.f

L'any passat 744 persones van utilitzar el servei del Rebost Solidari, ofert pels serveis socials de Torelló. La xifra representa una disminució per primer cop en els últims cinc anys: “Ha baixat perquè hi ha hagut part del col·lectiu immigrant que se n'ha anat, però alhora puja pel que fa a persones autòctones”, explica Roser Pérez, tècnica de Benestar social. En total, a Torelló 2.067 persones l'any passat van ser ateses pels equips bàsics de serveis socials. La franja d'edat que més va utilitzar aquests serveis va ser la compresa entre 30 i 64 anys –751–, seguida dels infants i joves de 0 a 14 anys (402). “L'ajuda que més es reclama afecta la pobresa. Pobresa alimentària, pobresa energètica...”, explica Pérez. Un cop valorats els resultats del 2015 ja es pensa a com millorar l'atenció: “Cal millorar l'assistència i convertir-nos en una eina perquè se'n puguin sortir sols.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia