Societat

La majoria de turistes a la Costa Daurada no fan cap visita

Un 69% dels viatgers no planifiquen cap desplaçament cap a l'interior de la demarcació, proporció que puja al 85% a l'hivern

Un estudi del Parc Científic de Turisme i Oci detecta una falta d'interès pels recursos lluny del litoral

La gran majoria dels turistes que visiten els nuclis de la Costa Daurada central (Salou, Cambrils, Vila-seca) no es mouen del municipi on s'allotgen i no tenen interès a conèixer altres recursos de tipus cultural o paisatgístic de la demarcació. Un estudi elaborat pel Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de Catalunya, impulsat per la URV, ha detectat que un 69% dels turistes que s'allotgen en aquestes poblacions durant l'estiu no fan cap tipus de visita a l'interior de la demarcació durant la seva estada, una proporció que es dispara fins al 85% en el cas dels turistes de temporada baixa. L'estudi es basa en unes 1.200 enquestes fetes a visitants allotjats a la Costa Daurada central entre l'agost del 2015 i el mes de març passat.

A banda de l'alta proporció dels turistes que fan la seva estada d'esquena a d'altres recursos de la demarcació al marge del sol i platja, les respostes donades fan difícil, també, revertir la tendència. Així, més d'un 40% dels enquestats a l'estiu asseguren que han vingut a la Costa Daurada tan sols per la platja, i poc menys d'un 10% al·leguen que, o bé no els interessa, o bé han vingut a descansar.

Més d'un 80% dels enquestats a l'hivern, per la seva banda, asseguren que cap acció que es faci des del territori els farà desplaçar-se, ja que no és el motiu de la seva visita, una resposta que també donen gairebé el 40% dels visitants en temporada alta. “Ara per ara no són sensibles a nous elements que els puguin atreure a fer la visita”, va assegurar Jordi Calabuig, del Laboratori d'Innovació i Intel·ligència Turística del parc. “Volem esbrinar, però, si podem extreure alguna possibilitat per treballar en algun perfil, potser dirigint-nos més a aspectes emocionals”, hi va afegir.

La falta de mobilitat dels visitants de la Costa Daurada s'accentua encara més quan es tracta de turistes catalans i espanyols, que en el cas dels mesos d'estiu es queden al municipi on s'allotgen en vuit de cada deu casos. El turisme rus és, en canvi, el que proporcionalment més s'anima a fer excursions, ja que més d'un 60% fan, com a mínim, una visita. A més, sí que parlen de la necessitat de més promoció d'aquests recursos i de la comercialització d'excursions com a raons per trencar la tendència.

“Viatjar en cotxe no és tampoc un criteri determinant per a la mobilitat”, va assenyalar Calabuig, que en aquest sentit va destacar que els enquestats que s'havien desplaçat en avió van fer més visites que els que tenien vehicle propi.

LA XIFRA

40%
dels visitants
a l'estiu asseguren que tan sols vénen per la platja i que cap acció els farà visitar l'interior.

Tarragona i Reus, els més coneguts

Tarragona és el lloc triat més habitualment entre els turistes que sí que fan algun tipus de visita. Durant l'estiu, un 20% dels enquestats l'han visitat, seguida de Reus, per damunt del 10%. Tot i això, pràcticament la mateixa proporció de visitants que s'acosten a la capital del Baix Camp decideixen fer una visita fora de la demarcació, sobretot a Barcelona. Reus, per la seva banda, tan sols supera Tarragona com a més visitada en el cas del turisme rus. A l'estiu, gairebé un 30% dels enquestats van assegurar no conèixer cap dels recursos turístics de la demarcació, proporció que baixa per sota del 5% a l'hivern.

Els resultats de l'estudi del parc científic es van presentar ahir durant una jornada sobre la relació entre el turisme de costa i de litoral, en la qual es van analitzar casos com ara la catedral de Tarragona i el celler de Nulles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia