Societat

Societat

Bandera i alguna cosa més

L'associació Talcomsom demana a 19 consistoris que facin accions contra l'homofòbia

El Consell Comarcal d'Osona aprovarà el mes que ve un pla marc, quan l'Ajuntament de Berga encara té el seu pendent d'executar

Al balcó d'alguns ajun­ta­ments de la Cata­lu­nya Cen­tral avui, Dia Inter­na­ci­o­nal con­tra l'Homofòbia i la Transfòbia, hi penja la ban­dera de l'arc de Sant Martí. És el gest més simbòlic i més sen­zill que des dels con­sis­to­ris es pot fer per donar suport al col·lec­tiu LGTB (les­bi­a­nes, gais, transe­xu­als i bise­xu­als). Per això l'asso­ci­ació Tal­com­som de Vic aquest any ha vol­gut anar més enllà i, en apli­cació de la llei 11/2014, que es va apro­var al Par­la­ment de Cata­lu­nya fa un any i mig, ha enviat una instància a 19 ajun­ta­ments amb una llista de pos­si­bles acci­ons a fer en l'àmbit muni­ci­pal –en segu­re­tat, acció social, admi­nis­tració pública, salut, cul­tura, mit­jans de comu­ni­cació i esport– per apli­car la nor­ma­tiva.

Són acci­ons de fàcil imple­men­tació i de cost molt reduït. Per exem­ple, que els for­mu­la­ris muni­ci­pals evi­tin l'hete­ro­nor­ma­ti­vi­tat; que la bibli­o­teca muni­ci­pal no tin­gui lli­bres homofòbics o transfòbics a les llei­xes o als magat­zems; que l'Ajun­ta­ment impe­deixi a enti­tats o per­so­nes amb ante­ce­dents d'igti­bifòbia, racisme o mas­clisme fer ús d'espais muni­ci­pals; i cons­ci­en­ciar de la no uti­lit­zació d'expres­si­ons homofòbiques als recin­tes espor­tius. Són pro­pos­tes extre­tes de l'assem­blea Ajun­ta­ments LGTB i del pla local con­tra l'homofòbia apro­vat per l'Ajun­ta­ment de Berga el 2013, actu­al­ment l'únic a les comar­ques cen­trals, “extensíssim, però des del qual tres anys després no s'ha fet res”, apunta Marc Para­reda, pre­si­dent de Tal­com­som. L'actual regi­dora de Ser­veis a les Per­so­nes de Berga, Anna Alsina, con­si­dera que sense una enti­tat que vet­lli pel tema sobre el ter­reny és més com­pli­cat actuar. Amb tot, avui a dife­rents muni­ci­pis del Ber­guedà arrenca la cam­pa­nya Esti­mar sense diferències, que inclou un cicle de cine social sobre diver­si­tat de gènere, men­tre a l'ins­ti­tut de Cas­tell­terçol Tal­com­som fa un taller per sen­si­bi­lit­zar els alum­nes de secundària. “Hem deci­dit començar per la part for­ma­tiva, de pre­venció, però el setem­bre volem fer més coses”, diu Núria González, edu­ca­dora social del Moianès Sud.

Pla comar­cal a Osona

A Osona ben aviat es dis­po­sarà d'un pla marc comar­cal, que pri­mer s'ha d'apro­var en el ple del Con­sell Comar­cal del mes que ve i després, suc­ces­si­va­ment, al ple­nari de cada ajun­ta­ment. El pla, impul­sat per uns quants muni­ci­pis que han actuat de motor –Vic, Man­lleu i Torelló– als quals s'hi ha afe­git la Man­co­mu­ni­tat la Plana i el Con­sell, serà una guia gene­ral.

Segons Núria Muñoz, tècnica de l'àrea d'Igual­tat i Ciu­ta­da­nia de l'Ajun­ta­ment de Vic, el pla comar­cal tindrà tres objec­tius a par­tir dels quals s'arti­cu­la­ran les pro­pos­tes d'acció: “Incor­po­rar la pers­pec­tiva LGTB a la política muni­ci­pal, com­ba­tre la dis­cri­mi­nació per raó de gènere i donar visi­bi­li­tat al col·lec­tiu LGTB.” En aquest pla fa més d'un any que s'hi tre­ba­lla, jun­ta­ment amb Tal­com­som, entre el diagnòstic ini­cial que es va fer amb el suport de la Dipu­tació i de la UVic-UCC i que es va pre­sen­tar l'octu­bre pas­sat i l'ava­lu­ació d'uns qüesti­o­na­ris fets a la ciu­ta­da­nia.

Ajuntaments interpel·lats
L'associació Talcomsom aquest any ha fet arribar la carta als consistoris de Berga, Calldetenes, Castellterçol, Centelles, Folgueroles, Granollers, la Garriga, Manlleu, Moià, Olot, Prats de Lluçanès, Sant Feliu de Codines, Sant Hipòlit de Voltregà, Sant Joan de les Abadesses, Sant Pere de Torelló, Seva, Taradell, Torelló i Vic. La selecció dels ajuntaments es fa “per motius històrics i per demandes d'alguns dels nostres socis”, comenta Parareda. Alguns ajuntaments, com ara el de Taradell i el de Granollers, fa dies que ja van dir que ells no penjaran la bandera de l'arc de Sant Martí.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia