ERC de l'Alt Berguedà demana autovia de Berga a Bagà
Els republicans s'oposen al projecte de la Generalitat de desdoblar la C-16 fins a Cercs i fer un carril reversible fins a Bagà
L'obra prevista pel govern té un cost de més de 140 milions d'euros
ERC de l'Alt Berguedà demana a la Generalitat el desdoblament íntegre de la C-16, eix del Llobregat, de Berga al túnel del Cadí (Bagà), oposant-se així al projecte en què avança la Generalitat: una autovia fins a Cercs seguint el traçat actual de carretera, i un tercer carril reversible fins a Bagà.
Aquest és el compromís que va anunciar el desembre de l'any passat Santi Vila com a conseller de Territori i Sostenibilitat. Ara hi ha la carretera desdoblada (quatre carrils) fins a Berga, i el projecte preveu allargar l'autovia 6,5 quilòmetres més, fins a Cercs. No fins a Bagà. En aquest sentit, el mateix projecte preveu fer un tercer carril reversible de Cercs a Bagà, en un tram de 13,5 quilòmetres. Aquest tercer carril es formarà mitjançant una màquina de transferència, que desplaçarà transversalment la barrera de formigó que separa els sentits de la circulació per permetre o dos carrils en sentit nord per facilitar la circulació de sortida cap a la Cerdanya, o dos carrils en sentit sud per als dies de retorn en què el trànsit és intens i les cues, considerables. Amb aquesta mesura, segons ERC de l'Alt Berguedà, “en cas d'accident el col·lapse serà crític, ja que la barrera de formigó al mig impedeix el pas i l'arribada dels serveis d'emergència”.
Per ERC, és “imprescindible” que totes les inversions que es facin en aquesta carretera “estiguin exclusivament destinades i dissenyades a convertir l'actual carretera en autovia. Pensem que ha de ser prioritat absoluta per millorar la seguretat de la via i reduir les retencions dels caps de setmana.” Esquerra proposa per consolidar la C-16 com a nova via de connexió amb Europa “anar construint per fases, en funció del pressupost de la Generalitat, el projecte de desdoblament de tot el tram de Berga a Bagà”.
El cost total de l'obra supera 140 milions d'euros, una inversió que, segons ERC de l'Alt Berguedà, “no és prioritària si no és per realitzar el desdoblament per fases previst en el projecte de millora general de la C-16 de Berga a Bagà del 2009”, i proposen “començar pel tram Cercs-tèrmica i no pel tram urbà de Berga”.
La previsió és acabar la redacció del projecte durant aquest 2016 perquè les obres es puguin començar l'any que ve. És el calendari en què es treballa, segons ha dit Ricard Font, secretari d'Infraestructures i Mobilitat, que aquesta setmana s'ha reunit amb alcaldes berguedans per tornar a posar sobre la taula l'estat del projecte i consensuar-lo, tenint en compte que les obres provocaran alteracions, per exemple les entrades i sortides dels pobles a la carretera, per això es vol treballar conjuntament per veure quines afectacions hi pot haver i com es poden resoldre.