Societat

Medi ambient

Polèmica a Vallirana pel sacrifici dels porcs senglars

Un vídeo que insinua que es mata els animals a cops de pal fa que augmentin les crítiques al pla de control municipal

L'Ajuntament manifesta el seu rebuig al maltractament i investigarà el cas

El con­trol dels sen­glars que deam­bu­len per Valli­rana va aixe­car pol­se­guera en el moment en què el ple va apro­var a l'abril una par­tida per eli­mi­nar aquests ani­mals i ha con­ti­nuat tot l'estiu per l'acu­sació de mal­trac­ta­ment ani­mal cap a l'empresa que s'encar­rega del con­trol, Eco­Cap­tura. El con­sis­tori va deci­dir des­ti­nar 21.538 euros a una inter­venció que, com va deta­llar el regi­dor de Medi Ambi­ent, Òscar Suñé, con­sis­tia en la cap­tura dels ani­mals amb dos cor­rals parany. Un cop cap­tu­rats els sen­glars, es faria “una eutanàsia de mètode lega­lit­za­ble, i després es faria inci­ne­ració i un trac­ta­ment com a residu biològic”, va expli­car Suñé al ple. “Per desgràcia, en no poder tro­bar una alter­na­tiva, tot­hom acon­se­lla aquest tipus de trac­ta­ment; qual­se­vol trac­ta­ment pel que fa a pla­gues costa diners”, hi va afe­gir el regi­dor.

La mesura va pro­vo­car l'alarma entre un grup de veïns, que es van con­cen­trar a la porta de l'Ajun­ta­ment i van reco­llir més de 3.000 sig­na­tu­res –a Valli­rana hi viuen prop de 15.000 per­so­nes– per recla­mar a l'Ajun­ta­ment que aturés la con­trac­tació dels ser­veis d'Eco­Cap­tura i que s'estu­di­es­sin pos­si­bles alter­na­ti­ves al sacri­fici. Dema­na­ven també que trobés un espai per a Pumba, com van bate­jar un dels ani­mals, que és un híbrid de sen­glar i porc viet­na­mita.

L'enti­tat de defensa dels ani­mals FAADA hi va inter­ve­nir i al juny es va reu­nir amb l'Ajun­ta­ment per inten­tar que el con­sis­tori desistís del “sacri­fici injus­ti­fi­cat”, segons els ani­ma­lis­tes. L'enti­tat va expli­car que l'Ajun­ta­ment es va com­pro­me­tre a recol·locar els ani­mals i a evi­tar-ne el sacri­fici, però les tra­ves de la Gene­ra­li­tat al tras­llat van fer que l'Ajun­ta­ment con­tinués amb el pla ini­cial i sacri­fiqués el grup de sen­glars, tal com van pre­ci­sar fonts de FAADA. La polèmica va pujar de to a finals de juliol quan va córrer per les xar­xes soci­als un vídeo en què supo­sa­da­ment –el fet no es veu amb clare­dat– els sen­glars que són cap­tu­rats al cor­ral parany són col­pe­jats amb un bat de beis­bol fins a la mort. Eco­Cap­tura nega qual­se­vol impli­cació en els fets i així ho ha comu­ni­cat a l'Ajun­ta­ment. El con­sis­tori ha mani­fes­tat la seva “total i abso­luta con­demna” del mal­trac­ta­ment ani­mal i de les acci­ons “que s'intu­ei­xen a la gra­vació”, i adver­teix que “en cas que es con­firmi l'agressió se cer­carà els cul­pa­bles i s'actuarà en con­seqüència”.

LA FRASE

En cas que es confirmi l'agressió se cercarà els culpables i s'actuarà en conseqüència
Ajuntament de Vallirana


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.