Infraestructures

La tercera via

El consistori vol que els trens convencionals passin pel túnel del TAV, gairebé fet

L'opció evita fer el segon túnel previst i l'estalvi pagaria l'enderroc del viaducte

Girona busca una ter­cera via. La pro­xi­mi­tat del final de les obres del TAV aquest mateix any i el temor que el govern esta­tal acabés posant alguna excusa per endar­re­rir el traçat sub­ter­rani del tren con­ven­ci­o­nal i l'ender­roc del via­ducte han pro­vo­cat que l'equip de govern de CiU hagi bus­cat una alter­na­tiva. L'objec­tiu que es pretén és que igual­ment per­meti supri­mir el tren en superfície i el via­ducte que des del anys setanta forma part del pai­satge de Girona.

Aquesta alter­na­tiva es diu ter­cer rail. Es tracta de la pos­si­bi­li­tat que la ins­tal·lació d'un ter­cer rail en els túnels del TAV, que ja estan pràcti­ca­ment aca­bats, per­metés el pas dels trens de roda­lies. Si aquesta hipòtesi fos vàlida evi­ta­ria la cons­trucció del túnel que Foment pre­veia fer des del parc Cen­tral fins al sec­tor de Pedret per al tren con­ven­ci­o­nal. Es valora l'estalvi de diners que com­por­ta­ria aquesta pos­si­bi­li­tat i que això servís per finançar l'ender­roc del via­ducte i fins i tot avançar-ne la des­a­pa­rició. Des de fa poques set­ma­nes, l'Ajun­ta­ment ha encar­re­gat un pro­jecte per estu­diar la via­bi­li­tat tècnica de l'alter­na­tiva.

La pro­posta és un calc de l'opció adop­tada per Adif que per­met que en l'actu­a­li­tat els trens de mer­ca­de­ries amb ample euro­peu, com és la línia del TAV, puguin cir­cu­lar per la línia con­ven­ci­o­nal i pel via­ducte. El pas dels trens con­ven­ci­o­nals pel túnel del TAV per­me­tria automàtica­ment l'eli­mi­nació del talús que genera el tren al sud de la ciu­tat i el via­ducte a la part més cèntrica de la ciu­tat, així com la infra­es­truc­tura fins als afo­res de Girona. La pre­visió fins ara era que aca­bat el TAV s'enca­denés amb més anys d'obres al cen­tre de la ciu­tat per fer el segon túnel que por­ta­ria els trens con­ven­ci­o­nals per sota la ciu­tat, gai­rebé res­se­guint el traçat de l'actual via­ducte fins a Pedret.

Dub­tes tècnics

El prin­ci­pal escull de la pro­posta és tècnic, ja que els trens TAV i els con­ven­ci­o­nals fun­ci­o­nen amb sis­te­mes de segu­re­tat total­ment dife­rents. L'estudi encar­re­gat té per objec­tiu ana­lit­zar aquesta com­pa­ti­bi­li­tat de sis­te­mes. També cal tenir en compte la difi­cul­tat que com­por­tarà assu­mir i com­bi­nar el trànsit de trens TAV amb els de roda­lies, sobre­tot davant la volun­tat de reforçar el ser­vei de roda­lies a Girona. El pro­jecte podria també per­ju­di­car la intenció que Girona dis­posés d'una estació al sud de la ciu­tat, a l'Ave­lla­neda, i una altra estació al barri del Pont Major.

La pro­posta que l'Ajun­ta­ment de Girona va reco­llir dels veïns de Sant Narcís en el Fòrum Ciu­tadà obli­ga­ria a pre­veu un bypass per a mer­ca­de­ries davant la impos­si­bi­li­tat que les peri­llo­ses cir­cu­lin pel túnel sub­ter­rani, i també cal­dria a crear un ramal que tornés els trens con­ven­ci­o­nals a la línia cap a Port­bou. L'alcalde de For­nells, Mateu Parera-Nieto, asse­gura que des­co­nei­xen l'opció plan­te­jada en la comissió de segui­ment del TAV que dibuixa un ramal des de la via ja exis­tent del tren con­ven­ci­o­nal cap al bypass del tren de mer­ca­de­ries. En tot cas, explica: “Aquesta opció ja es va plan­te­jar temps enrere, i vam pre­sen­tar-hi al·lega­ci­ons.” Asse­gura que tra­vessa el cor­re­dor de la Torre, que és un espai pre­ser­vat pel pla direc­tor per la seva importància com a cor­re­dor ecològic. També havia pre­sen­tat al·lega­ci­ons l'Ajun­ta­ment de Sant Julià de Ramis a un altre ramal que afec­tava de ple el muni­cipi i que l'alcalde, Narcís Casassa, qua­li­fica de “sal­vat­jada”. L'alcalde de Salt, Jaume Tor­ra­madé, també el des­co­neix, i asse­gura que el con­sis­tori manté la seva opo­sició a la cons­trucció del bypass pen­sat per a les mer­ca­de­ries, a causa del dany ecològic que cau­sa­ria a les Deve­ses. El TSJC va atu­rar el cor­re­dor fer­ro­vi­ari el febrer de l'any pas­sat.

Tercer rail
Si l'estudi tècnic avala el tercer rail se simplificaria el projecte ferroviari.
350
milions
preveia el govern estatal per fer subterrànies les vies del tren convencional.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.