Societat

Anoia

Taps solidaris per a l'Ona

Una parella d'Igualada recull taps de plàstic per comprar una cadira de rodes ortopèdica a la seva filla amb una discapacitat psicomotora severa

Necessiten vint tones i hi ha punts de recollida en diversos municipis

Millo­rar la qua­li­tat de vida de la seva filla Ona, una nena de 13 anys amb una dis­ca­pa­ci­tat psi­co­mo­tora severa: aquesta és la màxima que guia Anna Rafe­cas i Marió Munné, que han ini­ciat una cam­pa­nya solidària de reco­llida de taps de plàstic per poder com­prar la cadira de rodes ortopèdica que neces­si­tarà la seva filla després de l'ope­ració a què se sot­metrà dimarts per cor­re­gir la impor­tant des­vi­ació de la seva columna ver­te­bral (esco­li­osi). La cadira pot cos­tar entre 4.000 i 6.000 euros, i la família, que viu a Igua­lada, s'ha fixat com a objec­tiu reco­llir fins a vint tones de taps per ven­dre-les a una empresa de reci­clatge del Baix Llo­bre­gat. La cam­pa­nya En tap Ona't va començar al novem­bre i, des de lla­vors, la família ha reu­nit unes nou tones de taps i ha acon­se­guit impli­car gai­rebé 30 muni­ci­pis en la causa, ja sigui perquè s'hi han habi­li­tat punts de reco­llida o perquè hi ha veïns que hi col·labo­ren de manera par­ti­cu­lar.

“Vaig pen­sar que era una bona idea, després de veure a la tele­visió dues mares del País Basc que esta­ven reco­llint taps per aju­dar els fills”, explica l'Anna. L'Ona està asse­guda al seu cos­tat i, men­tre la mare parla, sac­seja un sonall amb forma de telèfon. No té mobi­li­tat autònoma, és a dir, depèn de ter­ce­res per­so­nes, i té un retard cog­ni­tiu sever que no li per­met expres­sar-se a través del llen­guatge. “Ella ho fa ron­di­nant, quan alguna cosa no li agrada, o som­ri­ent”, explica la mare. Mal­grat tot, l'Ona no està fili­ada a cap malal­tia, ja que la seva dis­ca­pa­ci­tat es deriva del moment del part. “Va néixer amb dues vol­tes de cordó i va haver-hi una mala praxi”, afirma l'Anna, a qui els met­ges sem­pre li van dir que la seva filla estava “per­fecta”. Quan l'Ona va com­plir tres mesos, però, ella va cons­ta­tar que alguna cosa no anava bé i, avui, els met­ges con­ti­nuen inves­ti­gant per des­co­brir què pot tenir.

L'Anna, mal­grat tot, no perd la vita­li­tat: “És ella qui ho té, no jo, i li solu­ci­o­naré tant com pugui; no puc estar tot el dia lamen­tant-me, perquè no hi gua­nyem res.” La família, que també ha fet cam­pa­nya a través del Face­book, ha rebut­jat aju­des econòmiques. “Així estic més tran­quil·la, perquè els diners han de ser per a casos urgents; nosal­tres neces­si­tem una cadira, que és una cosa mate­rial”, explica. Tor­nem als taps, doncs. L'Anna recorda que ser­vei­xen tots, men­tre no tin­guin ele­ments de ferro o de metall, com ara una molla. Poden ser de qual­se­vol tipus d'envàs, tant de ser­vei domèstic (pro­duc­tes de neteja, esprais i ampo­lles d'aigua, llet, refres­cos, etc.) com indus­trial. “Hi ha un matri­moni de Berga que agafa ampo­lle­tes [d'un pro­ducte làctic], els treu l'alu­mini i el plàstic i les guarda, perquè també ser­vei­xen”, diu l'Anna. Tot­hom qui hi vul­gui col·labo­rar pot por­tar els taps als punts de reco­llida i allà avi­sen els pares de l'Ona perquè els vagin a bus­car. Si alguna per­sona vol més infor­mació sobre els espais habi­li­tats o vol crear un nou punt, pot con­tac­tar amb l'Anna a l'adreça de cor­reu electrònic onduna@​live.​com

PUNTS DE RECO­LLIDA DE TAPS
Bada­lona
CEIP Josep Car­ner
Bar­ce­lona
Asso­ci­ació de Dones Empresàries
Berga
Grup par­ro­quial Pun­ti­se­guit
IES Gui­llem de Ber­guedà
Cer­vera
Tas­ta­lle­tres
Els Hos­ta­lets de Pie­rola
Gimnàs Espartà
Espar­re­guera
Escola Mont­ser­rat
Igua­lada
Ajun­ta­ment
Espai Cívic Cen­tre
Cal Ratés
Residència Pare Vila­seca
Casino Foment
Ate­neu Igua­ladí
dell'Arte
Fun­dació Pri­vada Àuria
La Tei­xi­dora
Escola Àuria
Escola Pia
Esco­les de l'Ate­neu
Acadèmia Igua­lada
IES Joan Mer­ca­der
IES Pere Vives
Escola d'Engi­nye­ria (la Tene­ria)
Copis­te­ria Ram­bles
Per­ru­que­ria Zig Zag
Atena 2000
Eròtic's
Qua­tre­Plats
Qua­tre­pans
Els Molins
Tròpic
Backs­tage
La Lles­que­ria
Kae­lia
La Pobla de Clara­munt
El Cau Jove
Mas­quefa
Cen­tre Tec­nològic Comu­ni­tari
Mont­blanc
IES Martí l'Humà
Mont­bui
Família Agua­llo Fondón
Piera
Dis­pi­era
Reus
IES Baix Camp
Sant Andreu de la Barca
CEIP Can Salvi
Sant Llo­renç d'Hor­tons
Ajun­ta­ment
CEIP Pau Casals
Vall­bona d'Anoia
Vall­bona Solidària
Parròquia de Vall­bona
Vila­nova del Camí
Tallers Felipe Verdés
SATEC
Escola Marta Mata
Escola Joan Mara­gall
Escola Pom­peu Fabra

Adequar el seu entorn
La recollida de taps servirà principalment per finançar la cadira de rodes, tot i que, arran de l'operació de columna de l'Ona, també caldrà adequar el domicili familiar. A la nena també li caldrà una cadira de rodes més petita, que és la que farà servir a casa. Les despeses que ha d'atendre la família, doncs, són importants. A casa, només treballa el pare de l'Ona, ja que la mare va plegar per cuidar-la.
9
tones
de taps ha recollit a hores d'ara la família, que els guarda en un espai cedit per l'Ajuntament d'Igualada.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.