Recoder critica els PGE perquè “descuida les obres fonamentals”
El conseller de Territori i Sostenibilitat assegura que els pressupostos prioritzen infraestructures “que no s'entenen des d'una vessant de retorn econòmic” sinó “política”
La Generalitat vol evitar que els camions “col·lapsin” l'Eix Transversal amb la previsió de que les obres de desdoblament finalitzin abans del previst
Primera valoració del responsable d'infraestructures de la Generalitat l'endemà que es donessin a conèixer els detalls dels Pressupostos Generals de l'Estat. En una visita institucional a la Garrotxa on s'ha reunit amb els alcaldes, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha afirmat que es constata que, com ja va fer el govern de Zapatero, el govern popular “continua invertint en culs de sac d'alta velocitat i descuida les obres fonamentals pels ciutadans i per l'economia del nostre país”.
Tot i això, ha esmentat algunes de les obres estratègiques i històricament reivindicades des del territori gironí, que ha vist com els pressupostos generals no s'han correspost amb les expectatives que hi havia. En aquest sentit, ha assenyalat que les obres de la N-II o la falta d'inversió a Rodalies són temes “candents” que no han quedat resolts, com també ha passat amb altres projectes que depenen de l'Estat i que són “estratègics”. “La llista és molt llarga”, ha afegit.
Inversions sense “retorn econòmic”
Els números que apareixen al text dels pressupostos generals presentats ahir demostren, al seu entendre, que l'Estat “continua prioritzat obres que no s'entenen des d'una vessant de retorn econòmic sinó d'una voluntat de construir la nació”, és a dir, amb una clara “voluntat política”. I ha lamentat que aquesta sigui una dinàmica que es repeteix des de fa anys i que l'actual govern de Rajoy “no ha canviat.
Els projectes pendents al territori garrotxí
Recoder ha visitat aquest dimecres la ciutat d'Olot on s'ha reunit amb els alcaldes per conèixer sobre el terreny les problemàtiques d'aquesta zona. A nivell d'infraestructures, s'ha compromès a que abans d'un any estigui acabat el projecte executiu de la variant d'Olot abans d'un any i ha recordat que la declaració d'impacte ambiental ja es va aprovar fa pocs mesos dins del termini marcat pel govern de CiU.
Pel que fa a la futura variant de les Preses, que encara està més endarrerida que la d'Olot, ha reconegut que si bé és una prioritat, ara mateix la Generalitat no disposa del finançament necessari per tirar-ho endavant. Ara bé, també ha dit que mentre no arribin els diners, el que es farà serà avançar en la planificació i elaboració de projectes com aquests. Així mateix, ha assenyalat que aquestes dues variants també depenen del fet que el govern aconsegueixi el pacte fiscal per tal que Catalunya “pugui gestionar una part significativa o total dels recursos que generen els seus ciutadans”.
Pel que fa a la construcció de la planta de triatge a Sant Jaume de Llierca, que ha generat controvèrsia amb l'equip municipal que no accepta la ubicació escollida pel Consell Comarcal, el conseller Recoder ha dit que és una obra “necessària” i que per tant confia poder arribar a una entesa, però no ha concretat cap calendari.
Les obres d'ampliació de l'Eix acabaran abans del previst
Preguntat per les obres de desdoblament de l'Eix Transversal, el conseller ha assenyalat que podrien estar acabades “abans del previst” –la finalització estava fixada pel juny del 2013. Recoder ha reconegut que el govern està estudiant evitar que l'eix torni a quedar “col·lapsat” pel pas de camions, donat que serà “la via més ràpida” des de França per anar cap al centre de l'Estat espanyol, quan en realitat el que es vol des del govern, ha dit el conseller, és que sigui “un eix vertebrador de Catalunya i no tant un eix de pas”.