El director d'Abertis admet que la xarxa d'autopistes espanyola ha creat un greuge a Catalunya
Josep Lluís Giménez emplaça l'Estat a buscar una solució als desequilibris existents
Assegura que com a ciutadà “comprèn” que arran d'aquesta situació hi hagi persones que no vulguin pagar els peatges, però adverteix actuaran per evitar-ho
El director general d'Abertis, Josep Lluís Giménez, ha admès aquest dijous que la xarxa d'autopistes de l'Estat és “totalment inharmònica, desequilibrada” i que ha creat “un greuge comparatiu” a Catalunya. Giménez ha assegurat que “entén” que hi hagi ciutadans que arran d'aquest “desequilibris” es neguin pagar els peatges, però al mateix temps ha subratllat que les concessionàries tenen dret a cobrar i ha advertit que actuaran per a fer-ho.
El directiu d'Abertis ha carregat aquest dijous contra l'administració de l'Estat, i en concret el ministeri de Foment, per haver permès una xarxa d'autopistes i vies d'alta capacitat “totalment inharmònica i desequilibrada territorialment”. Al seu parer, aquesta situació ha creat un “greuge comparatiu” entre Catalunya, on es paguen peatges, i altres territoris on això no passa.
Segons ell, l'exemple més sagnant d'aquesta situació són les autopistes de la capital espanyola. “La situació de desequilibris ha fet que les concessionàries més recents, en particular les radials de Madrid, tinguin problemes de viabilitat”, ha lamentat.
Dit això, Giménez ha volgut aclarir que Abertis i l'Estat “no tenen cap negociació que passi per estendre el termini de concessió d'Acesa a Catalunya a canvi de resoldre els problemes de les radials a Madrid”. “S'està buscant una solució al problema, però l'Estat no utilitzarà l'extensió dels terminis de concessió”, ha asseverat.
I és que pel directiu de la concessionària només hi ha una sortida per posar fre a les diferències territorials en matèria d'autopistes: que tothom qui les utilitzi, pagui per fer-ho.
“A nosaltres no ens pertoca decidir-ho, perquè la gestió de les infraestructures correspon a les administracions; ara bé, sempre recolzarem que la millor opció és un sistema de pagament per a un ús harmònic i generalitzat”, ha concretat.
Campanya “comprensible” però “il·legítima”
Després de fer aquesta reflexió, el director general d'Abertis ha expressat que, “des d'una òptica ciutadana” i arran d'aquests desequilibris, “entén” aquells qui s'oposen a pagar els peatges. Ara bé, també ha volgut deixar molt clar que com a concessionària tenen dret a cobrar, i que en aquest sentit executaran tots els mecanismes necessaris per a fer-ho.
“Com a gestors, el que farem nosaltres serà reclamar totes aquelles quantitats que els clients no vulguin pagar”, ha avançat.
En aquest punt, Giménez ha explicat que a tots els conductors que es neguin a abonar el peatge se'ls reclamarà el deute i se'ls denunciarà davant el Servei Català de Trànsit (SCT). El director general ha explicat que el personal d'autopistes prendrà les dades de tots els conductors, o bé amb les càmeres es podrà saber la matrícula del cotxe, i que a partir d'aquí, s'actuarà en conseqüència.
“En aquests moments el volum d'impagats és creixent, la campanya augmenta i hem de reaccionar”, ha alertat. Segons les seves dades, ja hi ha al voltant d'un centenar de conductors que es neguen diàriament a pagar algun peatge a Catalunya. Els casos es concentren sobretot a les comarques de Barcelona, en concret als peatges de Mollet i Vilassar.
Josep Lluís Giménez ha instat la Generalitat i l'Estat a actuar per assegurar que es cobrin els peatges, ja que com a concessionària hi tenen dret. “Només us puc dir que els volums de gent que es nega a pagar, sense ser escandalosos, tenen prou envergadura com perquè l'administració s'hi impliqui”, ha assenyalat.
Per a Giménez, fins ara s'ha actuat de manera laxa amb la campanya #novullpagar: “És una opció comprensible però totalment il·legítima”, ha precisat.
“Cal posar seny, perquè si es trenca un contracte de concessió, això provocaria desencís al país i ens acostaria a comportaments més aviat argentins que no pas als d'un país europeu”, ha conclòs.