Festes populars i fires

Retorn al passat

El rei Carles el Calb és un dels nous protagonistes del Mercadal del Comte Guifré de Ripoll, que augmenta el nombre de parades i la xifra d'espectacles

Ripoll retorna a èpoques pas­sa­des amb una nova edició del Mer­ca­dal del Comte Guifré, que, com el seu nom indica, com­me­mora la mort de Guifré el Pelós, fun­da­dor de Cata­lu­nya i del mones­tir de Santa Maria de Ripoll. Del 10 al 12 d'agost, un mer­cat i una gran festa medi­e­val trans­por­ta­ran la vila al seu pas­sat gloriós, amb actu­a­ci­ons, espec­ta­cles, pro­duc­tes i molta ambi­en­tació.

El mer­cat medi­e­val, amb oferta d'ali­men­tació, jocs, arte­sa­nia i ves­tu­ari, és un dels plats forts del Mer­ca­dal, ja que al seu vol­tant s'arti­cula tota la festa i les ani­ma­ci­ons. A més, aquest any s'ha incre­men­tat el nom­bre de para­des –n'hi haurà unes noranta– i la seva qua­li­tat. Així mateix, en aquesta quin­zena edició es reforça la presència de figu­rants ves­tits d'època per inten­si­fi­car l'ambi­ent medi­e­val i hi ha més tallers i noves acti­vi­tats al cam­pa­ment medi­e­val, l'altre gran atrac­tiu del Mer­ca­dal. Els tallers de fang, de pin­tura amb pig­ments i l'Scrip­to­rium s'afe­gei­xen al taller de flet­xes que el club d'arquers Poli­ga­ris ja va ofe­rir l'any pas­sat –menys el de Scrip­to­rium, la resta són de paga­ment–. Aquests tallers se sumen a l'escola de cava­llers, el camp de tir medi­e­val, els ponis i el tir amb arc, per ofe­rir mol­tes acti­vi­tats als més petits, a més dels espec­ta­cles de màgia, nove­tat d'aquest any. Hi haurà també mala­ba­ris­tes –des­taca la com­pa­nyia Alchymère–, músics, ban­de­rers, cap­tai­res i un carro de la mort. En la part musi­cal, com sem­pre de gran nivell, sobre­sur­ten el grup txec Eup­ho­rica; Alchymère, que vénen de França; Zubi Verum, amb un espec­ta­cle sobre les pin­tu­res del Bosco, i els Drako­nia de Figue­res, que faran les jus­tes l'última nit.

Cada any, el Mer­ca­dal intenta afe­gir res­se­nyes històriques a la festa. Enguany es par­larà del rei franc Car­les el Calb i la seva relació amb Guifré a través d'una tro­bada entre ells i l'abat del mones­tir a Ripoll per par­lar d'afers de política, tro­bada que mai va tenir lloc a la vila però que dóna peu per par­lar de la política de l'època. Una altra nove­tat d'aquesta edició és la intro­ducció d'un nou espai, els jar­dins del mones­tir, situ­ats dar­rere els absis del mones­tir, on tin­dran lloc els actes més impor­tants del diu­menge: la final de tir amb arc, l'inici de la des­fi­lada i les jus­tes a cavall. També s'ofe­reix una visita tea­tra­lit­zada sobre el mones­tir de Ripoll i l'orde de Sant Benet. La visita, que ha estat cre­ada amb la col·labo­ració de tots els actors del muni­cipi, començarà a la plaça de l'Ajun­ta­ment i recor­rerà dife­rents espais del nucli antic. Els orga­nit­za­dors pre­ve­uen que visi­tin la festa unes 28.000 per­so­nes, «majo­ritària­ment es tracta d'un públic fami­liar, però cada cop més, també, s'hi pot veure visi­tants joves i adults, atrets pel mer­cat de qua­li­tat i una pro­gra­mació artística de nivell», explica el regi­dor de Fires de Ripoll, Marc Gri­fell, que con­ti­nua: «Inten­tem dife­ren­ciar-nos d'altres fires poten­ci­ant el sim­bo­lisme de la figura del comte Guifré i la lle­genda de la fun­dació de Cata­lu­nya, amb molta tea­tra­lit­zació, fent aparèixer el per­so­natge, el cam­pa­ment... Dies plens d'il·lusió i d'encant medi­e­val que per­me­ten al visi­tant des­co­brir èpoques pas­sa­des.»

Herència i descans de Guifré el Pelós

J.P.

El Mercadal és l'excusa perfecta per visitar una de les joies més preuades de Ripoll, el monestir de Santa Maria. La primera església va ser fundada pel comte Guifré el Pelós l'any 879, tot i que va arribar a la seva màxima esplendor en mans de l'abat Oliba. A l'interior es conserva l'element romànic més important, la portada del segle XII, també coneguda com la Bíblia en Pedra; també hi ha les tombes del comte Guifré el Pelós i de Ramon Berenguer III, entre altres. A l'altar hi ha la imatge de la Verge Maria feta en mosaic, i a la capella de sant Joaquim, sant Eudald, patró de Ripoll. El claustre es va construir en diverses etapes. Cal destacar-ne l'ala nord, amb rics capitells del segle XII (www.ripoll.cat).

Per arribar-hi

J.P.

La xarxa viària de Ripoll està estructurada de manera que la majoria de les carreteres de la comarca i les vies principals com la C-17, l'N-152 i l'N-260 passen pel municipi. El transport públic connecta amb les comarques veïnes i altres destinacions com Barcelona i Girona; i la línia de tren que passa per Ripoll permet anar cap a Barcelona o cap a Puigcerdà i la Guingueta d'Ix, en territori nord-català.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.