Societat

Atrapats pel tren

Portbou. El tancament de les duanes va fer caure la riquesa d'un poble sense especulació que tot i la poca relació institucional amb el veí de l'altra banda de la ratlla, treballa per trencar la solitud i estructurar el futur

Cervera de la Marenda. Els seus habitants se senten com els oblidats de la Costa Vermella i viuen en una mena d'aïllament obligat per l'estat d'unes carreteres que els separa de Portvendres i els apropa a l'Alt Empordà

Els diven­dres a Port­bou hi ha mer­cat gros. La ram­bla Cata­lu­nya, i el pas­seig de la Sar­dana s'omplen de para­des de frui­tes, ver­dura, música i com­ple­ments i al poble es viu una festa social i comer­cial que atrau per­so­nes de totes dues ban­des de la fron­tera. Entre d'altres, Gior­gette Soler, esposa de Josep Soler, des­cen­dent d'un dels pre­si­dents del Barça, que apro­fita l'arri­bada dels mar­xants per com­prar tot allò que no troba a Cer­vera de la Marenda, un poble que viu atra­pat pels records. La Gior­gette és explícita quan diu:“nosal­tres som els obli­dats de la Costa Ver­me­lla” i recorda, amb enyo­rança, els temps d'esplen­dor quan al poble hi havia dotze boti­gues de comes­ti­bles, qua­tre para­des de ver­du­res, dues per­ru­que­ries per a dones, dues per a homes, dues fle­ques, dues car­nis­se­ries, i tres cine­mes. Avui no queda res. S'han de con­for­mar amb Le Petite Casino, franquícia d'una cadena de super­mer­cats on es pot tro­bar des de fruita fins a carn, i exer­ceix com a única botiga de que­viu­res.“Davant d'això –ens diu Gior­gette– no els ha d'estra­nyar que els diven­dres anem a Port­bou, ens hi sepa­ren set quilòmetres, deu minuts en cotxe –per anar a Port-Ven­dres en calen vint-i-cinc– i a part que els preus són més barats, s'hi pot tro­bar quasi de tot, i a més hi ha una per­ru­que­ria.” Par­lant amb la gent de Cer­vera, es veu que el poble està immers en una mena de depressió de què serà molt com­pli­cat sor­tir. A la plaça, l'encar­re­gada del quiosc, que és senyora de Joan Car­les Sin, res­pon­sa­ble de l'ofi­cina de turisme, ens diu que no cor­ren bons temps i menys aquest any, que ha cos­tat omplir els pocs hotels de la zona.

Duana i ruïna

Al coll de Beli­tres, l'edi­fici de l'antiga duana és un espai de ruïna que es pot pren­dre com la metàfora dels dos muni­ci­pis en altre temps, units pel tren i la riquesa deri­vada de l'ample de via, i els tràmits d'expor­tació que avui han per­dut el pas­sat inten­ten tro­bar un pre­sent sense saber real­ment què volen ser en el futur. Joan Gubert, antic regi­dor d'ERC i his­to­ri­a­dor local de Port­bou, reco­neix que aque­lla fron­tera no s'ha refet de la des­a­pa­rició de les dua­nes ni de l'apli­cació de l'espai Schen­gen, i encara Cer­vera n'ha que­dat més mal­pa­rada “perquè no poden con­fiar amb la con­tinuïtat del tren, ja que han pri­va­tit­zat molts ser­veis i el cen­tre d'espe­ci­a­li­tats mèdiques ha estat a punt de tan­car perquè se'l volien endur a Per­pinyà”. Port­bou s'ha d'esforçar per tro­bar el dis­curs que l'ajudi a tren­car l'aïlla­ment i estruc­turi una pro­posta de futur. Sense obli­dar l'acti­vi­tat fer­roviària, apos­tant per trans­for­mar l'estació en cen­tre de dis­tri­bució de mer­ca­de­ries, Gubert creu que hi pot haver una línia de con­tinuïtat amb les acci­ons plan­te­ja­des a l'ante­rior legis­la­tura i explica que s'ha d'explo­tar el fet que el muni­cipi no hagi cai­gut en l'espe­cu­lació immo­biliària de què han estat objecte la majo­ria dels pobles de la Costa Brava i que man­tin­gui el caràcter d'indret tran­quil i aco­lli­dor en què en un entorn ideal pel sen­de­risme i altres acti­vi­tats vin­cu­la­des amb la natu­ra­lesa, els visi­tants pugin prac­ti­car la filo­so­fia slow, o sen­tir-se atrets per una oferta cul­tu­ral que impli­ca­ria la recu­pe­ració del lle­gat de l'exili i de Wal­ter Ben­ja­min.

Qui faci la car­re­tera entre Port­bou i Cer­vera, i més ara amb el negre de l'últim incendi que va pro­vo­car vícti­mes i mal­de­caps, es tro­barà com si habités una illa remota tan­cada entre la mun­ta­nya i el mar, amb dues loca­li­tats obli­ga­des a enten­dre's però sepa­ra­des per una rat­lla política que els eixam­pla les distàncies. L'alcalde de Cer­vera Jean Claude Por­te­lla, recorda el moment en què es va pro­po­sar una aposta de col·labo­ració ins­ti­tu­ci­o­nal que sem­blava seri­osa. Va ser a prin­ci­pis dels anys vui­tanta quan es va crear l'Asso­ci­ació Cap de Creus-Cap de Sant Vicenç, pla­ta­forma impul­sada per l'exal­calde de Llançà, Josep Maria Sal­va­te­lla, que tenia l'objec­tiu d'estrènyer els lli­gams entre els muni­ci­pis d'un cos­tat i l'altre de la fron­tera, Cer­vera, Port­ven­dres, Cot­lliure i Banyuls de la Marenda de part ros­se­llo­nesa, i el Port de la Selva, Llançà, Colera i Port­bou, de part altem­por­da­nesa. Va ser un intent nas­cut del volun­ta­risme i la ingenuïtat que, segons reco­neix Por­te­lla, va “que­dar en bones parau­les i poca cosa més, ja que es van tirar enda­vant molts pocs pro­jec­tes con­junts”.

La Unió Euro­pea teòrica­ment va esbor­rar la rat­lla, va fer caure la duana, però segons reco­nei­xen les auto­ri­tats i les per­so­nes con­sul­ta­des, allò va pro­vo­car que ins­ti­tu­ci­o­nal­ment Port­bou i Cer­vera se sepa­ra­res­sin encara més. Dei­xant de banda l'impacte econòmic i demogràfic, no tant sols van tan­car mol­tes agències de dua­nes sinó que també van mar­xar els gen­dar­mes, la Guàrdia Civil i la poli­cia la qual cosa va reper­cu­tir tant en les esco­les com en la vida comer­cial i social dels dos muni­ci­pis, i avui hi ha una petita sim­bi­osi, ja que hi ha famílies que viuen al pri­mer poble però tre­ba­llen al segon –el canvi d'eixos de Trans­fesa con­ti­nua donant feina i segu­re­tat– men­tre els cer­ve­rins tenen a la banda empor­da­nesa el mer­cat prin­ci­pal.

Vides paral·leles

L'alcalde de Port­bou, Josep Lluís Salas, de CiU, asse­gura que el seu muni­cipi i Cer­vera han por­tat vides paral·leles. Si bé als anys sei­xanta el cens de l'últim era de 2.600 habi­tants, actu­al­ment han que­dat reduïts a 1260, men­tre que el muni­cipi empor­danès que en tenia 1.908, el 1991, moment que es van abo­lir les fron­te­res, va bai­xar fins als 1.301 amb la par­ti­cu­la­ri­tat que per aque­lles dates els de més de 65 anys eren 241, la qual cosa repre­sen­tava el 12,6 % del total; el 2011, el nom­bre de jubi­lats va arri­bar a 379 per­so­nes la qual cosa fa pujar el per­cen­tatge fins al 29,6 %.

Cami­nant pels car­rers de Port­bou no deixa de ser sig­ni­fi­ca­tiu que a part de veure alguns edi­fi­cis sin­gu­lars en estat de pre­ca­ri­e­tat, antics hotels inter­na­ci­o­nals que ame­na­cen de ruïna, o l'impo­nent mola de l'antiga caserna de la Guàrdia Civil, també des­ta­quen algu­nes cases moder­nis­tes i que hi hagi boti­gues tan­ca­des sense solució de con­tinuïtat. Abans venien tabac i alco­hol, però ara les rela­ci­ons comer­ci­als interes­ta­tals no donen per més. En aquest con­text, men­tre l'alcalde de Cer­vera asse­gura que el vilatge s'ha sal­vat de les immo­biliàries perquè el terme està pro­te­git per la llei de cos­tes en la bada de mar i la de mun­ta­nya a la part de l'Albera i només es pot expan­dir a la zona de la platja de Pera­fita, a Port­bou, Salas diu que fal­ten pla­ces hote­le­res: “ningú no s'atre­veix a inver­tir en turisme per tre­ba­llar dos mesos i aquesta és una tendència que volem inver­tir.” Vint anys desprès de l'entrada en vigor del trac­tat de Schen­gen, Port­bou i Cer­vera de la Marenda, són més petits i pobres. També estan més obli­dats. Con­ti­nuen atra­pats pel tren.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.