Urbanisme

MOBILITAT

Més mobilització veïnal de Galileu i Arquímedes de Terrassa pel trànsit, molestos amb l’Ajuntament

Reprenen les queixes perquè l’executiu ha incomplert un acord unànime del ple de fa un any per consensuar accions per reduir els cotxes de pas

Reclamaran un nou calendari d’actuacions abans de manifestar-se

Com es diu popu­lar­ment és una de les pata­tes calen­tes del govern muni­ci­pal de Ter­rassa, el d’ara i el de diver­sos man­dats pas­sats de diver­sos colors polítics, que mai s’ha atre­vit a pren­dre mesu­res per eli­mi­nar o reduir el trànsit de pas de dues artèries viàries que cre­uen de nord a sud la ciu­tat, els car­rers Arqui­me­des i Gali­leu del barri de Ca n’Aurell, i que tenen el pro­blema afe­git que són car­rers estrets de menys de dotze metres d’amplada i que entre els dos superen els 20.000 vehi­cles dia­ris.

S’hi havien pre­vist mesu­res inclo­ses en el pla del cen­tre o els diver­sos plans de mobi­li­tat muni­ci­pal, i més des que el 2011 es va tallar al trànsit la ram­bla d’Ègara, just l’eix en paral·lel al dos car­rers, que fins ales­ho­res absor­bia tots els vehi­cle i que e´s la fron­tera entre els barri del Cen­tre i de Ca n’Aurell, però de moment cap exe­cu­tiu s’ha atre­vit a posar-hi mà. Després d’una mobi­lit­zació veïnal que va començar a les xar­xes el 2021, amb l’horitzó de la implan­tació de la zona de bai­xes emis­si­ons (ZBE) pre­vista pel 2023 i ara ini­ci­al­ment per epi­so­dis de con­ta­mi­nació el 2024 i per­ma­nent­ment al maig del 2025, va seguir una pen­jada de pan­car­tes dient que “Som car­rers, no auto­pis­tes” i diver­ses reu­ni­ons amb els res­pon­sa­bles tècnics i polítics muni­ci­pals. Final­ment al ple del febrer de l’any pas­sat es va tan­car un acord per una­ni­mi­tat de tots els grups (Tot per Ter­rassa, PSC, ERC, Cs i Junts) per implan­tar-hi mesu­res. A ra els veïns se sen­ten dece­buts perquè tots con­ti­nua igual i no s’ha fet res i, menys de manera con­sen­su­ada per reduir el trànsit de pas.

Els acords pre­sos per una­ni­mi­tat, i amb les elec­ci­ons muni­ci­pal a tres mesos vista, i en el que hi van inter­ve­nir Edu­ard Mon­tull i Enric Domènech com a por­ta­veus dels veïns dels car­rers sota el parai­gua de l’Asso­ci­ació de Veïns de Ca n’Aurell, no s’han exe­cu­tat i, a més es quei­xa­ven aquest dilluns en una reunió con­vo­cada amb els veïns, que havien sigut enga­nyat perquè se’ls va ama­gar durant un any un estudi de mobi­li­tat de la Dipu­tació amb què l’ante­rior exe­cu­tiu i regi­dora de Mobi­li­tat, Lluïsa Mel­ga­res, s’escu­dava per no defi­nir acci­ons i que “tenien al calaix des del 30 de novem­bre del 2022”, asse­gu­ren perquè les ho van con­fir­mar els res­pon­sa­bles del nou govern amb els que es van reu­nir el 6 de novem­bre

Al ple es va acor­dar “estu­diar, con­sen­suar amb veïns i comer­ci­ants, i implan­tar a curt ter­mini i de manera urgent un nou model de cir­cu­lació” per millo­rar les con­di­ci­ons de vida de les veïnes i els veïns i millo­rar-ne la qua­li­tat de l’aire i reduir la con­ta­mi­nació acústica que supor­ten, eli­mi­nant el trànsit de pas de vehi­cles moto­rit­zats”. Un segon punt amb redac­tat simi­lar era per con­sen­suar mesu­res a mig ter­mini (2024) de trans­for­mació física i reur­ba­nit­zació dels vials, que es van tra­duir en obres per ampliar l’espai per a via­nants pin­tant una part de la via i segre­gant-la en el dos car­rers amb pilo­nes. Aques­tes tre­balls ano­me­nats d’”urba­nisme tàctic” i pagats amb els fons Next Gene­ra­tion els veïns asse­gu­ren que “no els van dema­nar” i, a més, no han fun­ci­o­nat perquè el trànsit no s’ha reduït. El ter­cer acord de ple, exe­cu­tar una cam­pa­nya de comu­ni­cació imme­di­ata, per can­viar els hàbits de cir­cu­lació tam­poc s’ha rea­lit­zat i, fins i tot, es veïns es quei­xen que encara hi ha car­tells que reco­ma­nen aga­far el car­rer Gali­leu per sor­tir del muni­cipi.

Les càmeres no ser­vi­ran

A tots aquests incom­pli­ments denun­ci­ats pels veïns, s’hi afe­geix que una de les mesu­res estre­lla, que havia de ser la implan­tació de càmeres –unes 100– per un sis­tema per dis­cri­mi­nar el trànsit de pas i san­ci­o­nar els qui no siguin veïns, i que es van lici­tar també s’ha des­car­tat que entrin en fun­ci­o­na­ment abans del maig del 2026 com va infor­mar en comissió de Ter­ri­tori l’octu­bre pas­sat el nou tinent d’alcalde de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat i regi­dor de Mobi­li­tat i de Comerç, Xavier Car­dona, que subs­ti­tu­eix al càrrec a Mel­ga­res.

Els veïns asse­gu­ren que Car­dona, amb qui es van reu­nir el 6 de novem­bre, també va des­car­tar la pro­posta de la Dipu­tació, que plan­te­java des­viar els vehi­cles que pugen pel car­rer Arqui­me­des i diri­gir-los cap a la Rasa pel car­rer Volta. I els cot­xes que bai­xen pel car­rer Gali­leu fer-los seguir pel car­rer Pare Llau­ra­dor en sen­tit La Mau­rina. Una pro­posta que dilluns els veïns van votar donar-hi suport si final­ment és la que els pro­posa l’Ajun­ta­ment, ja que inter­pre­ten que si que ser­virà per tallar el trànsit de pas.

Nova reunió

Els veïns van acor­dar dilluns dema­nar una nova reunió urgent amb l’ajun­ta­ment per tras­lla­dar-los que volen un com­promís i un calen­dari d’actu­a­ci­ons, dema­nar-los que reti­rin alguns dels rètols que encara por­ten més cot­xes als dos car­rers i facin una cam­pa­nya comu­ni­ca­tiva real. Aquesta és l’opció que els plan­te­ja­ran men­tre fan tràmits per cons­ti­tuir-se en asso­ci­ació legal per poder orga­nit­zar acci­ons de pro­testa més con­tun­dents.

El consistori fa reunions amb comerciants a la Cambra

En paral·lel a les queixes dels veïns dels dos carrers, l’Ajuntament assegura que va mantenint reunions amb altres col·lectius i comerciants, a títol individual i algun dels quan que a les xarxes mostren el rebuig a treure vehicles i places d’aparcament. el passat dia 11, el tinent d’alcalde Xavier Cardona, una sessió de treball a la Cambra del Comerç amb representants de diferents comerços de Ca n’Aurell per tal de plantejar noves propostes que permetin pacificar els carrers d’Arquímedes i Galileu. Els veïns dels carrers es queixaven dilluns passat que no hi van ser convidats i que se’n van assabentar a posteriori, mentre asseguren que hi ha comerciants partidaris de treure el trànsit de pas i guanyar espai per als vianants.

L’Ajuntament assegura que vol aconseguir el màxim consens entre el teixit social i econòmic de la zona i afirmen que pròximament organitzaran més sessions amb d’altres agents veïnals i sectors implicats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.