Urbanisme

Obres al 100% dels carrers

Esplugues posa en marxa un ambiciós projecte per actuar, en diferent grau, a totes les vies de la ciutat aquest mandat

L’anomenat 4x100% té un pressupost de 35,5 milions d’euros, en bona part a càrrec dels comptes municipals

El que diferencia aquest projecte del manteniment de carrers ordinari és el caràcter global

És el pla més ambiciós que ha tingut mai Esplugues per remodelar i modernitzar l’espai públic. Així ho assegura l’alcaldessa, la socialista Pilar Díaz, referint-se al batejat com a 4x100%. La clau la donen les dues xifres: quatre, per la durada del projecte, els quatre anys del mandat. I 100%, la totalitat dels carrers d’Esplugues en què es faran les actuacions que cada via necessiti. En un cas, poden ser treballs de manteniment. En un altre, una obra de remodelació completa. El cas és que no quedarà un sol carrer dels 220 que constitueixen la ciutat en què no s’actuï. També el pressupost és ambiciós: 35,5 milions d’euros repartits en quatre anys. En el primer any del pla, es comença per 40 carrers.

“Durant els darrers anys ens hem enfocat molt a poder superar la crisi econòmica i hem fet uns esforços molt grans per reactivar l’economia, crear ocupació de qualitat, cobrir les necessitats del comerç i les empreses locals”, explica Díaz. Va arribar la covid i, com tots els ajuntaments, va tocar fer un esforç extraordinari per pal·liar els efectes de la pandèmia. I ha començat un nou mandat en què, tot i que les crisis continuen, el consistori ha decidit tornar a posar la mirada en el carrer i afrontar el que, segons Díaz, és “el pla més ambiciós que hem tingut en la història d’Esplugues de remodelació i de modernització de l’espai públic que tenim”. Els 35,5 milions d’euros provindran del pressupost municipal, i la xifra es podria elevar, perquè el 4x100% és, segons Díaz, un projecte viu. L’Ajuntament ha rebut una resposta positiva de la ciutadania, que té, segons l’alcaldessa, moltes expectatives posades en la millora dels seus carrers. “I, és clar, sempre arriba aquell veí o veïna que et recorda que, al seu carrer, hi falta tal cosa. Jo crec que la inversió final s’acostarà als 40 milions.”

Tot i que la inversió vagi a càrrec del pressupost municipal, en algunes reformes poden intervenir altres administracions. La remodelació del cèntric pont d’Esplugues, que es veurà ampliat amb un carril bici segregat del pas dels vianants i dels vehicles, costarà 772.000 euros, i el 70% d’aquests diners provenen dels fons europeus Next Generation. En el 4x100% està inclosa la urbanització de l’àrea residencial estratègica Montesa, on es construiran més de 2.000 pisos, en la promoció dels quals intervé també la Generalitat a través de l’Incasòl.

Sostenible i inclusiu

El que diferencia aquest projecte de les actuacions ordinàries de manteniment de carrers és el caràcter global, ja que s’actuarà al 100% dels existents. “L’avinguda dels Països Catalans l’acaben de remodelar, però hi farem una nova mirada. Potser ens hi falten dues papereres”, exemplifica l’alcaldessa. “Cada carrer és i serà observat en funció del que necessiti”, diu, i això pot significar en alguns casos millorar-hi l’accessibilitat o instal·lar-hi un nou col·lector. Hi ha, en canvi, obres que implicaran una remodelació integral, com la prevista al carrer Severo Ochoa, una artèria del barri de la Plana en què es vol millorar l’accessibilitat del tram més poblat. A tocar de l’institut Severo Ochoa es crearà un pas elevat per a vianants, i les voreres s’ampliaran. També s’hi renovarà el clavegueram i l’enllumenat.

Una altra diferència respecte al manteniment ordinari dels carrers és que el pla s’ha concebut amb una perspectiva de gènere, inclusió i sostenibilitat, segons destaca Díaz. “Les ciutats han evolucionat i posen les persones al centre”, després d’anys en què la prioritat era resoldre el desplaçament dels vehicles a motor. Aquesta centralitat es manifesta pensant en l’enllumenat com a garantia de seguretat per a les dones, de manera que s’evitin els racons foscos, i tenint en compte aquelles persones amb problemes de visió. Pensant voreres i accessos que permetin una circulació còmoda amb cadira de rodes. Plantant arbres que permetin que els infants puguin jugar al carrer en uns estius cada cop més càlids. I facilitant el trànsit de les bicicletes.

En aquest sentit, Díaz destaca que una altra de les actuacions de més abast serà la instal·lació d’un carril bici a l’avinguda de Cornellà. Una actuació en què s’invertiran prop de dos milions d’euros. “Es tracta d’un carril que implica remodelar rotondes, actuar per on passa la línia del tramvia... No és fàcil”, explica Díaz. La creació de més espai per a les bicicletes és, segons l’alcaldessa, “positiva, perquè hi ha molta gent que volia passar-se a aquest tipus de mobilitat, però no ho feia perquè no tenia garanties”. Que els carrils bici funcionen ho mostren les dades que recullen diversos comptadors instal·lats a la ciutat. “Continuarem pacificant la nostra ciutat i afavorint que cada persona pugui triar el seu transport” preferit. Díaz confia que l’execució del 4x100% no comporti gaires molèsties per a la ciutadania.

Amb bici a Barcelona
Ja es pot circular entre Esplugues i Barcelona amb bicicleta, ja que l’avinguda dels Països Catalans, a Esplugues, té un carril bici que és la continuació del que transcorre per la Diagonal des del parc Cervantes de Barcelona. Aquest carril transcorre pràcticament fins al pont d’Esplugues. Segons l’alcaldessa de la ciutat del Baix Llobregat, la connexió pel nord d’Esplugues amb Barcelona és un èxit. Díaz assenyala que ara s’haurà d’acabar d’enllestir la connexió del sud d’Esplugues amb el seu entorn.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.