Urbanisme

La polèmica ‘invasió’ de la fórmula 1 a Barcelona

El mes vinent arriba l’F1 Barcelona Fan Festival amb una exhibició de monoplaces de competició al passeig de Gràcia

Entitats socials i veïnals han manifestat la seva oposició a aquest acte, que l’Ajuntament qualifica d’“excepcional”

Les entitats veïnals i socials consideren que la proposta és “deplorable” i un “despropòsit”

D’aquí un mes, els motors dels vehicles de fórmula 1 es deixaran sentir rugint i recorrent el passeig de Gràcia. És un dels actes que oferirà l’F1 Barcelona Fan Festival, que es celebrarà del 15 al 22 de juny i que comptarà amb un fan village, un road show (l’exhibició de cotxes) i un fans forum al centre de Barcelona com a prèvia del campionat del món de fórmula 1 FIA a Catalunya, que se celebrarà del dia 21 al 23 al circuit de Montmeló. Segons els organitzadors, aquest és “un esdeveniment únic que acostarà l’espectacle de la fórmula 1 a l’afició com mai abans s’ha vist a la Ciutat Comtal”.

Al fan village, situat a plaça Catalunya, on també hi haurà diferents ofertes de restauració, es podran observar monoplaces de fórmula 1 exposats, rèpliques d’un box per dins, d’un podi i d’un trofeu, així com activitats de simulació de pit stop, i botigues de marxandatge de productes oficials. També s’hi instal·larà un escenari amb pantalla gegant amb entreteniment, activitats i des d’on es podrà seguir la sessió de classificació del gran premi en directe. També hi haurà concerts a la nit.

La tarda del dia 19 a la tarda arriba el que està considerat el plat fort: el road show, durant el qual els monoplaces rodaran pels carrers de Barcelona . A partir de les 18 h, alguns dels pilots actuals conduiran els seus cotxes pel passeig de Gràcia i per davant d’edificis emblemàtics. Segons la responsable de desenvolupament de mercat i curses de l’F1, Kate Hodgkinson, el fet d’implicar la ciutat augmenta les perspectives de visibilitat el campionat: “El del 2024 serà el millor gran premi que s’hagi celebrat mai al Circuit de Barcelona-Catalunya. La ciutat de Barcelona viurà aquest any una proposta innovadora i extraordinària, amb la ciutadania com a protagonista clau en tots els esdeveniments que s’aniran produint. El circuit, la ciutat de Barcelona i la fórmula 1 formen una història d’èxit imprescindible”, va reblar.

Per la seva part, el regidor d’Esports de l’Ajuntament de Barcelona, David Escudé, va mostrar, en la presentació de l’esdeveniment, la voluntat del consistori de donar suport a aquest tipus d’esdeveniments: “L’Ajuntament de Barcelona ha intensificat al màxim la relació amb el Circuit. Volem acompanyar-lo en aquesta nova etapa amb la màxima col·laboració possible. En aquest sentit, Barcelona és una de les millors ciutats del món per organitzar i acollir esdeveniments esportius i estarem al costat d’aquest projecte.”

Indignació i protesta veïnal

La iniciativa ha despertat veus d’indignació i protesta entre diverses entitats veïnals i socials. Així, la FAVB l’ha qualificat de “deplorable”. “Una ciutat que té uns índexs de contaminació atmosfèrica i acústica elevats, i que ja està sentint de manera angoixant els impactes del canvi climàtic, no ha de promocionar una activitat que promou un dels grans causants d’aquestes problemàtiques com és el cotxe”, va assegurar la federació en un comunicat en què també recorda que l’Eixample és, per la seva ubicació, el districte de la ciutat que més pateix la contaminació.

D’altra banda, l’entitat veïnal també denuncia el cost de la convocatòria. “La quantitat d’un milió d’euros que, segons les informacions, aportarà el municipi, sumada al finançament públic que ja es dona al circuit de Montmeló, és una despesa totalment abusiva, innecessària i que es pot dedicar a usos amb molt més interès social”, hi afegeixen.

També la plataforma Eixample Respira ha rebutjat l’exhibició de fórmula 1. L’associació demana a l’alcalde i al govern municipal que prioritzin la salut i el benestar del veïnat de la ciutat i impedeixi la realització d’actes a Barcelona que empitjorin la qualitat de l’aire. “A Barcelona patim una crisi de salut pública causada per la mala qualitat de l’aire, amb nivells de contaminació quatre vegades superiors als recomanats com a saludables per l’Organització Mundial de la Salut. També els alts nivells de soroll tenen un greu impacte sobre la salut del veïnat, tal com explica l’agència de salut pública de Barcelona en els seus informes.” Segons la plataforma, és “un despropòsit” que es plantegi una exhibició de fórmula 1 al nucli urbà de la ciutat, amb motiu de la celebració del gran premi de Montmeló: “Es tracta d’un esdeveniment que empitjora la qualitat de l’aire, incrementa el soroll i que fomenta la conducció ràpida. Tot això en un entorn on hi viuen milers de persones, una gran part de les quals infants i persones grans, especialment vulnerables als efectes de la contaminació”, denuncien.

La polèmica ja ha arribat també a la comissió de Presidència, Seguretat i Règim Interior de l’Ajuntament, en què la portaveu del grup de Comuns, Janet Sanz va presentar una proposició per tal que el consistori retirés el suport a l’esdeveniment, la qual no va prosperar. En la resposta a Sanz, el regidor David Escudé va assegurar que el debat presentat per Sanz estava equivocat: “Aquí no estem parlant si es va a favor o no del turisme, sinó que parlem d’una exhibició de cotxes que el que aconsegueix és democratitzar un esdeveniment com el campionat del món de fórmula 1, una cita a la qual hi ha molta gent que no pot assistir i, un dia, una tarda, ho podran presenciar”, va assenyalar el regidor, que hi va afegir: “És un esdeveniment concret i puntual, que no té res a veure amb els circuits urbans que aquest tipus d’esport té en altres casos, i si fos així, potser estaríem d’acord que no podria ser. Però no és el cas.” El regidor va concloure la seva intervenció assegurant que aquesta aposta no és turística sinó econòmica, ja que, va recordar, reforça tot el desenvolupament econòmic de la zona on es fa el campionat i també repercuteix en el sector del motor.

L’equilibri impossible
Trobar un equilibri entre els grans esdeveniment i la comoditat dels barcelonins serà cada vegada més difícil. L’actual consistori aposta per l’F1, i també per la copa Amèrica i està en converses de ser punt de sortida de grans cites ciclistes. Tot això implicarà molèsties per allà on passi i els veïns no trigaran a manifestar la seva protesta. Venen molts esdeveniments, i alguns de gran calibre. Caldrà veure si la ciutat ho suporta.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

EDUCACIÓ

Conflicte entre docents i direcció a l’institut El Til·ler de les Franqueses

Les Franqueses del Vallès
Urbanisme

Tall de carrils a la ronda de Dalt per la cobertura d’un nou tram

Barcelona

Prop de 200 nens i nenes participen en les activitats de CaixaProinfància

GIRONA
MEDI AMBIENT

L’Energètica farà la primera compra de projectes renovables

Barcelona
INFRAESTRUCTURES

El Govern autoritza ampliar a 50 anys la delegació de la gestió del Port Olímpic a l’Ajuntament

Barcelona
INFRAESTRUCTURES

L’electrificació de la terminal de creuers MSC de Barcelona costarà 14,5 milions

Barcelona

Adjudiquen per subhasta 4.518 tones de fusta dels boscos del Ripollès

RIPOLL
Urbanisme

Protesta veïnal a la Teixonera per la pèrdua d’una plaça llargament reivindicada

Barcelona

Jaume Prat Ortells tanca el cicle Síntesis Arquitectòniques 2024

OLOT