Urbanisme

De carretera a eix cívic

A partir del 2025, el consistori transformarà l’avinguda de l’Estatut de Rubí, una de les cicatrius urbanístiques

Fa dècades que és una assignatura pendent que es va començar a desencallar el 2019 assolint la titularitat de la via

La intenció és que sigui la porta d’entrada al parc de Ca n’Oriol, l’INS L’Estatut i el futur hospital comarcal

Dècades de demandes veïnals i actuacions urbanístiques parcials i sense un criteri global quedaran relegades a la història de Rubí quan, el segon semestre de l’any que ve, l’Ajuntament, en col·laboració amb la Diputació de Barcelona, comenci la primera fase dels treballs per convertir, definitivament, l’avinguda de l’Estatut en un eix cívic i deixi de tenir la configuració de carretera de connexió amb Terrassa i Sant Cugat, com es va concebre el 1974 amb el nom de Carrero Blanco i posteriorment anomenada BP-1503. Hauran calgut més de cinquanta anys i aconseguir-ne la titularitat el 2019 –1.995 m– amb el traspàs des de la Generalitat per fer possible que, en 18 mesos, s’abordi una canvi d’imatge que la faci més accessible als vianants i als ciclistes i sigui una entrada a l’espai verd més important dins la trama urbana, el parc de Ca n’Oriol, i un connector amb els equipament escolars de l’institut L’Estatut i l’escola del Bosc.

Juntament amb la continuïtat de la transformació de l’avinguda Comas i Solà al sud, entre els giratoris de la plaça de l’Agricultura i de la plaça d’Urània, que inclou el projecte, també es preveu que sigui la porta d’entrada al futur i llargament reivindicat equipament sanitari que ha de donar servei a Rubí, Sant Cugat i Castellbisbal, batejat inicialment com a hospital comarcal Vicente Ferrer i ara com a centre d’alta resolució sanitària.

Totes aquestes actuacions s’inclouen en el projecte que ara es troba en exposició pública i que es va aprovar, aquest mes en el ple, amb els vots a favor del PSC i En Comú Podem (ECP), així com dels grups Veïns per Rubí (VR) i l’Alternativa d’Unitat Popular (AUP). ERC, VOX i el PP s’hi van abstenir.

L’actuació només és una primera fase de transformació de l’avinguda, que es farà per fases des de la connexió amb la C-1413 i afecta un àmbit d’uns dos quilometres (33.774 m²), que costaran uns 5,5 milions d’euros i s’executaran en un període de 18 mesos.

En concret, s’actuarà en els trams entre la plaça de l’Agricultura i el carrer de Galícia; entre el carrer Aribau i el carrer Quevedo; a l’avinguda Comas i Solà; a la vorera sud del carrer de Galícia, entre l’avinguda i el carrer de Madrid; a la vorera oest del carrer de Madrid, entre els carrers Mare de Déu de Lourdes i el carrer Galícia, i als espais lliures al voltant de l’INS L’Estatut dins del parc.

Tot i que ara no hi ha problemes de trànsit com havia passat en dècades passades, ja que hi circulen uns 18.000 vehicles, 3.100 persones a peu i uns 142 ciclistes, les obres inclouen tots aquells criteris urbanístics que garanteixen la seguretat viària mitjançant una mobilitat més sostenible, segura i agradable, ja que és la segona via amb més accidents, registrant uns 44 atropellaments entre el 2015 i el 2018, i els itineraris per a vianants són poc segurs. Per això s’hi instal·laran semàfors i nova senyalització per reduir la velocitat dels vehicles, es crearan nous passos de vianants, s’ampliaran les voreres al voltant del quatre metres i es posarà un enllumenat més adequat per als nou usos de la via, que incrementaran la seguretat dels vianants incorporant paviments tàctils. I s’afavoriran les connexions transversals per tal de cosir millor la ciutat i es reorganitzarà l’estacionament de vehicles.

Una de les principals característiques és la incorporació d’un carril bici central segregat i protegit per garantir la seguretat i comoditat dels ciclistes. D’aquesta manera, es dona compliment als objectius del Pla director de la bicicleta i es facilitarà també una mobilitat més sostenible, saludable i eficient, que permetrà la connexió entre el parc de Ca n’Oriol, el torrent dels alous i la biblioteca. En total, hi haurà 1.370 metres de carril bici.

Es restablirà una imatge urbana adaptada a la diversitat de persones usuàries i d’activitats que es desenvolupen a l’avinguda: s’implantaran voreres arbrades i escocells correguts a banda i banda del carril bici, amb vegetació que generi diverses coloracions; es crearan noves zones d’estada i d’esbarjo al llarg de la via i un nou espai amb àrea infantil entre la plaça de Agricultura i el carrer Flammarion; es milloraran les xarxes de subministrament amb un nou enllumenat, l’actualització de la xarxa de clavegueram i d’aigua on hi hagi deficiències, la renovació de la xarxa de drenatge, la introducció del reg sostenible i el soterrament dels cables aeris, i s’introduiran vegetació i elements urbans que afavoreixin una imatge menys monòtona d’aquesta via. Està previst plantar 150 arbres autòctons amb baix requeriment hídric –com ara freixes, aurons, liquidàmbars i mèlies– en total, a les voreres i com a protecció del carril bici, introduir sòl estructural entre escocells per afavorir el creixement dels arbres, instal·lar sensors pluviomètrics per al reg i enllumenat led, entre d’altres.

Actuacions des del 2003

La primera gran transformació de l’avinguda es va estrenar amb una festa ciutadana el 4 de maig del 2003 amb Núria Buenaventura (ICV-EUiA) com a alcaldessa, coincidint amb una primera fase de les obres del parc de Ca n’Oriol. Es va fer en format rambla des del carrer d’Aribau i el camí de Ca n’Oriol.

Des d’aleshores, s’han fet diverses actuacions, com ara la col·locació de reductors de velocitat, l’octubre del 2020, la limitació de la velocitat a 30 quilòmetres, el maig del 2021, la prohibició de circular camions de 3,5 tones, el juny del 2022, i, el juliol passat, es va habilitar un nou pas de vianants amb semàfor a l’altura del carrer Múrcia i es va aprovar la construcció d’un nou pas de vianants elevat amb semàfor a l’altura del carrer Belchite.

Trànsit alternatiu
Durant la presentació del projecte i en el ple posterior, l’alcaldessa, Ana María Martínez, va admetre que un dels principals reptes serà oferir alternatives de pas per la via. La intenció és poder parlar amb altres administracions, sobretot amb la Generalitat, perquè ofereixi recorreguts alternatius. Per Martínez, i també és una de les opcions que recull l’avanç del Pla d’Ordenació Municipal, passa per eliminar el peatge a la C-16 i obrir una nova sortida a l’autopista. Durant les obres, també es vol evitar la congestió de la C-1413 que connecta amb Terrassa, i, per als veïns afectats, s’obrirà una oficina específica per atendre dubtes i problemes que sorgeixin.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia