Urbanisme

urbanisme

S’inicia la primera fase de les obres de reforma integral del passeig del Mar

L’Ajuntament de Palamós ha informat avui que aquesta setmana han començat les obres de la primera fase de la reforma integral del passeig del Mar, que suposarà una millora viària a la zona i permetrà reduir riscos d’inundacions. Els treballs d’aquesta primera fase, que té un cost de 5.878.780 euros (dels quals 3 milions són aportats per la Unió Europeu mitjançant els fons Next Generation) tenen una durada prevista de 14 mesos –a l’estiu les obres estaran limitades i a l’agost s’aturaran– i van a càrrec d’una UTE formada per les empreses, Excavacions Peraferrer S.L i Construccions Fusté S.A.

“La reforma farà possible l’arranjament i transformació del passeig, que, preservant-ne els elements més característics (com la superfície de sauló central, les arcades i part del mur que el separa de l’aparcament de la platja Gran), millorarà l’accessibilitat ampliant les zones de vianants, potenciarà la connexió amb els carrers que l’enllacen amb la zona urbana, i permetrà la incorporació d’elements innovadors pel que fa a l’adaptació al canvi climàtic, l’estalvi energètic, la sostenibilitat i la mobilitat”, destaca l’Ajuntament de Palamós.

Els treballs s’han iniciat amb la instal·lació de tanques al perímetre inclòs a la reforma (el tram del passeig comprès entre els carrers d’Aragó i de Carmel, inclòs també el vial de circulació de vehicles que hi passa en paral·lel) i el tancament dels accessos.

El projecte

El projecte de reforma, que ha estat elaborat pels serveis municipals a partir de les conclusions d’un procés de participació ciutadana, “renova de forma pràcticament total, la urbanització i els serveis existents del passeig, introduint elements innovadors pel que fa a l’adaptació al canvi climàtic, l’estalvi energètic, la sostenibilitat, la mobilitat i l’espai urbà”, segons explica el consistori.

Un dels principals aspectes, a banda de les millores per als vianants i de connexió viària, és la inclusió de mesures per evitar el risc d’inundacions. Així es millorarà la gestió de l’aigua, fent una xarxa separativa de clavegueram, i les obres arrenquen precisament amb el soterrament en el centre del passeig de dos grans dipòsits d’aigua amb una capacitat global de 900 m3. Aquests elements tenen com a objectiu recollir bona part de les aigües plujanes que procedeixen de la zona de l’Eixample i que acaben arribant a la platja, “minimitzant l’efecte de les acumulacions d’aigua tant en aquest àmbit cèntric del municipi com a la mateixa platja Gran”, destaquen des de l’ajuntament.

També destaca que el disseny previst fa accessible tots els àmbits de vianants del passeig, suprimint les barreres arquitectòniques existents i eliminant els elements que obstaculitzen tant el pas com la connexió visual. El projecte preveu la conservació de bona part del mobiliari existent perquè sigui ressituat en el mateix passeig, tot i això, també es col·locaran nous jocs infantils, lavabos públics, nous bancs, papereres, pilones, dispensadors d’aigua o aparca-bicicletes.

El projecte inclou la implantació de carril bici en tota la llargada del passeig, la instal·lació de 16 places de càrrega per a cotxes elèctrics i 10 places de càrrega per a bicicletes elèctriques i vehicles de mobilitat personal. L’enllumenat del passeig es renova totalment en l’àmbit de la reforma, implantant lluminàries LED i un sistema de telegestió que “permetrà alhora l’estalvi energètic i una major versatilitat”, es remarca.

Tres zones

El projecte diferencia entre tres zones. En la primera, el passeig entre el carrer Aragó i carrer Provença, es proposa una nova plaça oberta al mar que ha d’esdevenir un pol d’atracció d’activitats i una alternativa als espais més propers al nucli antic.

En la segona, entre el carrer Provença i el carrer Enric Vincke, es manté la tipologia de passeig tradicional però “modificant la disposició dels seus elements, eixamplant la vorera dels edificis, preveient aparcament en bateria davant d’aquesta vorera i implantant un nou carril bici separat del vial per un parterre”. En aquest àmbit també es pavimenten els trams de passeig central que donen continuïtat als carrers provinent de l’Eixample millorant la connexió entre aquests i la platja Gran.

En la tercera zona, entre el carrer Enric Vincke i el carrer Carmel, es manté l’estructura actual implantant el carril bici, modificant la disposició del vial de vehicles i aparcaments i millorant, com en la resta del projecte, l’accessibilitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.