Mobilitat
Barcelona aprova l’ordenança de mobilitat que treu bicis i patinets de les voreres
Crítiques perquè no es prohibeix que les motos aparquin a les voravies arreu de la ciutat
El ple de Barcelona ha aprovat definitivament aquest divendres l’ordenança de mobilitat que obliga a dur casc al conductors de patinets elèctrics, prohibeix aparcar motos a la vorera en entorns escolars i hospitalaris i preserva les voravies de patinets i bicicletes llevat dels menors de catorze anys i els seus acompanyants. Tot plegat entrarà en vigor l’1 de febrer per donar temps a una campanya informativa de canvi d’hàbits. Hi han votat a favor el PSC, ERC i els comuns, mentre que Junts hi és contrari i el PP s’ha abstingut.
“La nostra voluntat com a govern és recuperar la vorera per als vianants”, ha defensat la tinenta d’alcaldia Laia Bonet, que ha retret a Junts que digui que l’ordenança no tindrà cap incidència en la mobilitat: “Votar-hi en contra quan l’ordenança fa que els patinets no puguin circular per la vorera és una oportunitat perduda per la seva coherència.” “Tots sabem que aquesta ordenança es un pas endavant, queda molta feina per fer, volíem fer-hi més incorporacions, però haurien endarrerit l’entrada en vigor d’algunes mesures molt rellevants”, ha insistit Bonet.
La regidora de Junts Francina Vila ha afirmat que es tracta de “la primera ordenança del tripartit en aquesta ciutat” i ha qualificat de desgavell la mobilitat a Barcelona. Segons Vila, el text simplement transposa normativa d’àmbit estatal i europeu i ha defensat un model en què les voreres siguin exclusives per vianants, el casc sigui obligatori, els vehicles de mobilitat personal vagin matriculats i disposin d’assegurança i que s’acrediti coneixements de la normativa viària als conductors de bicicletes i patinets. Junts també ha reclamat una auditoria de tots els carrils bici de la ciutat per revertir els de doble sentit i que s’eliminin de manera definitiva tots els carrils bici que van per sobre de la vorera.
Per la seva banda, els comuns consideren que l’ordenança és un pas endavant, però “curt” i “massa tímid”. Reivindiquen les seves aportacions al text, com la prohibició d’aparcar motos en entorns escolars i hospitalaris o permetre que els menors de 14 puguin circular per vorera en trams sense carrils bici. Els preocupa, però, que quedin al tinter més mesures per protegir els ciclistes i els infants. “Reduir la sinistralitat hauria d’haver estat una prioritat”, ha etzibat el regidor Guille López, que ha reclamat una prohibició total d’aparcar motos a les voreres.
Des d’ERC, la regidora Rosa Surinyach, ha assegurat que l’ordenança ha estat gairebé dos anys tancada en un calaix, però ha destacat que s’adopten mesures per combatre “l’assetjament a la bicicleta”. La regidora ha aplaudit que no es llanci els infants a la calçada a pedalar entre els cotxes.
Pel PP, l’ordenança necessitava actualitzar-se “i demà encara ho necessitarà” perquè hi ha una manca de normes clares de circulació. Els populars defensen una matriculació i assegurança obligatòries per als patinets elèctrics i constaten que les zones on la velocitat està reduïda sovint no es compleix.
La plataforma Recuperem les voreres lamenta que la nova ordenança “neix fracassada” perquè no allibera les voreres de les motos i apel·la la Guàrdia Urbana perquè sigui més contundent a l’hora de sancionar infraccions. En aquest sentit, han fet públic un estudi sobre els carrers d'Aribau i Muntaner que demostra que la creació de 900 noves places de motos a la calçada no és suficient per evitar que els seus conductors estacionin a les voreres. Tot i la mesura implementada al febrer, l’informe revela que gairebé el 25% d’aquests vehicles encara ocupa la vorera nou mesos després. Les entitats recalquen que, segons dades de 2021, de mitjana només hi ha tretze multes al dia, el que significa el 0,01% de les infraccions.