URBANISME
Les obres de millora del túnel de la Rovira comencen dilluns
Les obres de renovació i millora del túnel de la Rovira començaran finalment aquest proper dilluns, segons s’ha informat des de l’Ajuntament de Barcelona. Els treballs permetran millorar la seguretat, l’eficiència energètica, renovar el paviment, tractar les patologies estructurals, millorar la impermeabilització i el drenatge i renovar bona part de les instal·lacions del túnel. La previsió és que les obres durin 12 mesos i mig, que es facin en cinc fases i amb una inversió prevista de 17,4 milions d’euros.En la primera fase, aquest desembre i gener, es faran talls nocturns del trànsit en sentit baixada, entre les 22.30 hores i les 5.30 hores, de diumenge a dijous. En la resta de fases s’haurà de tancar el túnel alternant el sentit ascendent i descenden. Es tracta de la primera actuació en el marc de la transformació de tot l’àmbit de la Rambla del Carmel. Aquesta transformació permetrà actualitzar i adaptar una infraestructura que data de 1987, un túnel que té una longitud d’uns 1.300 metres i que té l’entrada sud al barri del Baix Guinardó i la nord, al Carmel.
En aquesta primera fase que s’inicia ara es farà una neteja i retirada dels panells vitrificats, inspecció de les patologies al llarg del túnel, realització de l’escàner 3D i auditoria de les instal·lacions actuals. Les actuacions orientades a millorar la seguretat del túnel tenen un pes molt rellevant en aquesta obra de renovació. S’executaran tres galeries d’evacuació de nova construcció que tindran connexió transversal entre els dos tubs, és a dir, entre els dos sentits de la marxa, l’ascendent i el descendent.
També es renovaran les instal·lacions de seguretat i de comunicació amb noves solucions tecnològiques. Les actuacions al túnel també inclouen la renovació de tot el paviment, que es farà amb un microaglomerat ultrafí, un paviment més resistent. També es canvia tot l’enllumenat, que serà amb tecnologia LED i s’implementarà un sistema integral intel·ligent de gestió de l’enllumenat. El sistema de ventilació es mantindrà, però un cop finalitzada l’obra, es faran noves pautes de ventilació totalment automatitzades i adaptades als diferents escenaris. Es millora la xarxa d’alimentació d’energia del túnel.
Finalment, les obres també serviran per solucionar lesions al túnel que comporten filtració d’aigua i, per tant, es farà la reparació d’aquestes fissures, es repararan les juntes i es renovarà la impermeabilització de la infraestructura per evitar noves filtracions. En aquest mateix àmbit es renovarà el drenatge existent, s’incrementaran els punts de captació, tant al vial com a les voreres i es dotarà d’embornals i col·lectors el tram de túnel comprès entre la boca nord i la sala tècnica nord. També s’instal·larà un sistema de drenatge a les noves galeries d’evacuació.