urbanisme
La ronda Sant Antoni, en la fase definitiva
La segona fase de les obres de remodelació de la ronda Sant Antoni ja ha començat i ho ha fet quan s’han comprovat els efectes de la primera fase. La nova etapa afectarà el carrer Tamarit, que connectarà la nova ronda amb la superilla de Sant Antoni, i la plaça del Pes de la Palla, que es reformarà per millorar l’espai públic i incloure-hi una nova àrea de joc infantil. Amb una inversió total de 10,1 milions d’euros i 16 mesos total d’obres, està previst que la remodelació completa d’aquest eix finalitzi el juny de l’any vinent.
La primera fase de les obres, que va començar al gener i que ara s’ha acabat, ha permès actuar al tronc central del passeig i a la plaça del Dubte. L’obra ha estat centrada en els dos trams de la mateixa ronda Sant Antoni (Comte d’Urgell-Villarroel i Villarroel-Floridablanca) i les voreres del costat Eixample i del costat Raval. En el primer tram, segons l’Ajuntament, el carril bus de baixada des de Villarroel fins a Comte d’Urgell ha permès eliminar el pas del bus en contra direcció que hi havia pel carrer Comte d’Urgell. El segon tram s’obrirà al veïnat des de la plaça del Pes de la Palla, i faltarà la remodelació de la cruïlla amb els carrers Casanova i Floridablanca.
La reforma ve després que s’eliminés el que havia estat batejat com la Llosa, que era el paviment sobre el qual es va edificar el mercat provisional de Sant Antoni mentre es restaurava l’edifici original. Ara, els vianants poden passejar per l’ampla vorera, de plataforma única, mentre que el trànsit rodat circula pel carril d’ús restringit per a veïns i busos.
Pacificació o no
Precisament, el pas dels autobusos i altres vehicles –que aquesta setmana ha provocat més d’un embús– ha estat la pedra de toc de totes les polèmiques que s’han anat desfermant sobre la reforma de la via, i que han enfrontat diversos grups de veïns i també comerciants.
Cal recordar que les actuacions que s’estan duent a terme no són les que es van aprovar en un inici ja que l’actual equip de govern va decidir fer diversos canvis que van afectar sobretot la decisió de tancar el passeig totalment al trànsit –amb la possibilitat que sí que hi poguessin passar bicicletes– o deixar que hi circulessin vehicles autoritzats, tal com ja s’està portant a terme. Actualment es permet el pas de vehicles dels veïns i la circulació dels busos en els dos trams.
Davant aquesta situació, la Plataforma Pro Pacificació de la Ronda Sant Antoni, partidària d’un carrer sense cotxes, ha emès recentment un comunicat en què continua defensant el primer projecte aprovat, que afirmen que va sorgir d’un procés participatiu organitzat pel mateix Ajuntament. La plataforma denuncia que no s’està complint el compromís municipal de convocar periòdicament la comissió de seguiment per fer un seguiment de les obres i resoldre possibles qüestions que puguin sorgir, sinó que només es fa una comissió informativa en què, segons asseguren, “s’anuncien canvis acordats unilateralment amb algunes entitats o veïns de manera privada”.
La plataforma manifesta la seva preocupació i el seu rebuig respecte a les actuacions de l’actual equip municipal del PSC pel que fa a les obres de la ronda Sant Antoni. “Sembla que s’ha optat per ignorar una bona part dels acords i també una part de les entitats i el veïnat que va participar en el procés, imposant canvis que impediran i dificultaran que la ronda continuï essent l’espai de trobada veïnal i de gaudi que tots dos barris (Raval i Sant Antoni) necessitem.” La plataforma reclama diversos canvis respecte a les decisions preses, demana que la campanya Obrim carrers es faci a la ronda els caps de setmana, i anuncia mobilitzacions en cas que les seves peticions no siguin escoltades.
La reforma sí que satisfà l’altra plataforma, la dels Afectats per la Llosa de Sant Antoni, que sempre ha defensat una reforma menys restrictiva amb un carril per sentit per a busos i bicicletes i un espai de càrrega i descàrrega. L’Ajuntament, per la seva banda, ha anunciat que descarta fer canvis en les actuacions de remodelació.