L'accés a la Part Alta estarà regulat per pilons amb lectors de matrícules
El funcionament serà totalment mecànic i prohibirà el pas als vehicles que no estiguin empadronats a Tarragona
Serà qüestió d'anar superant obstacles. En aquest cas, pilones, per tal d'arribar al destí. La idea amb què treballa ara mateix l'àrea de Mobilitat del consistori tarragoní per tal de convertir la Part Alta en zona de vianants és instal·lar una xarxa àmplia de pilones en punts concrets. Cadascuna d'aquestes barres disposarà d'una base de dades de tots els residents al nucli antic tarragoní. «Es tracta de discriminar vehicles», va explicar el regidor de Mobilitat, Carles Castillo, que confia que amb aquesta tècnica es podrà resoldre –o almenys, minimitzar– el problema de la circulació pel nucli històric. Cadascuna de les pilones s'anirà abaixant a mesura que reconegui el vehicle, per la qual cosa un dels requisits indispensables és que el titular del cotxe estigui empadronat a la ciutat. En el cas que hi hagi veïns de lloguer o estudiants, es procediria a estudiar el cas amb deteniment, segons va assegurar el regidor.
El nou sistema es basarà en un criteri de proximitat perquè, segons el mateix Castillo, «potser un vehicle haurà de passar per tres pilones per arribar a casa seva; la idea és anar posant capes per tota la zona». Les dades s'intentaran aprofitar de la base creada arran de la posada en marxa de les targetes de circulació per a residents, l'any 2006, repartides durant l'etapa de govern anterior, sistema, però, que realment mai no ha acabat de funcionar.
Adéu a les targetes
En aquestes targetes tan sols hi figurava la matrícula del vehicle i la seva tinença, d'entrada, havia de permetre circular en exclusiva per determinats carrers de la Part Alta. Segons Castillo, «s'ha vist que si no es posen mitjans tecnològics no funciona i el que no pots fer tampoc és posar un guàrdia perquè ho reguli».
Per això, va assegurar que aquestes targetes deixaran de tenir cap tipus de validesa quan entrin en funcionament els nous dispositius. La data, però, és una incògnita, malgrat que el mateix alcalde, Josep Fèlix Ballesteros, defensa la idea que es posi en marxa enguany. En aquest sentit, el president de l'associació de veïns Part Alta, Gabriel Coy, es va referir amb ironia a les targetes: «Van posar uns senyals per als veïns, però ningú hi posa ordre ni tampoc les fa complir, i per això, molta gent les amaga perquè fins i tot ens fa vergonya portar-les.»
Càrrega i descàrrega
Un dels punts que caldrà solucionar quan es posin en marxa les pilones amb lector són les zones de càrrega i descàrrega. La proposta que té més acceptació és «un horari tancat», segons va explicar Castillo.
L'OPINIÓ
Pacte per la Mobilitat: canvis lleus, moderats o greus
S.CDes de fa mesos, veïns, comerços i Ajuntament es reuneixen per tal de posar les bases del futur pla de mobilitat. Es debat si calen canvis lleus –no suposen cap canvi físic–, moderats –hi haurà canvis d'organització, però no físics–, o bé greus, amb modificacions de tota mena. Del resultat de les converses s'obtindrà el Pacte per la Mobilitat, que definirà amb exactitud tot el dispositiu del pla de mobilitat de la Part Alta, per després aplicar-lo a la resta de la ciutat. Mentre que el titular d'aquesta àrea, Carles Castillo –amb la col·laboració de l'especialista Olë Thorson– va recordar que s'està redactant l'informe tècnic, els veïns demanen que s'acceleri el procés. «Hi ha tantes coses engegades a la Part Alta que ja hem passat de la il·lusió a la decepció», va insistir el portaveu de l'associació de veïns Part Alta, Gabriel Coy. El líder de l'associació de veïns Casc Antic, Francesc Garcia, va ironitzar: «Deuen tenir molta feina perquè no ens han dit res.»