Foment acabarà els trens al port i l'aeroport de Barcelona el 2015
La ministra posa data a dues reivindicacions ferroviàries històriques
Es compromet a fer alhora els primers trams d'ample europeu per al del corredor Mediterrani
La ministra de Foment va posar data ahir a dues de les obres previstes des de fa anys i que no han arribat encara a materialitzar-se. Ana Pastor va assegurar que les connexions ferroviàries tant del port com de l'aeroport de Barcelona estaran finalitzades el 2015.
Aquestes infraestructures resulten cabdals per als interessos d'ambdós organismes i per a l'economia catalana. Foment ja va anunciar que aportaria el 60% del pressupost –uns cent milions d'euros – destinat als accessos ferroviaris definitius per a la nova terminal de contenidors, BEST, inaugurada el setembre per l'operadora Tercat, del grup xinès Hutchison. El port barceloní ha advertit en diverses ocasions que la terminal podria perdre activitat si en tres o quatre anys no estan en funcionament alguns dels seus accessos definitius.
El grup xinés també ha sigut l'encarregat de construir la platja de vuit vies ferroviàries a la terminal del Prat i Adif ja ha conclòs els accessos amb ample ibèric i internacional provisionals. Es tracta d'una solució temporal perquè la terminal comence a funcionar, però que necessita un projecte definitiu. Com la mateixa T1 de passatgers, pendent de l'arribada del tren.
Sobre aquest aspecte, la ministra també va anunciar el seu compromís públic perquè comencen les primeres licitacions de trams ferroviaris del Corredor Mediterrani en ample de via UIC (ample europeu) durant el primer trimestre del 2013. Així ho va assenyalar Pastor durant la presentació a Castelló de la Plana del projecte d'implantació de l'ample UIC de l'eix mediterrani. Els primers trams a ser licitats seran els de Castellbisbal-Tarragona i el tram Tarragona-Vandellós-Castelló-València-Almussafes. Les obres d'aquests primers trams estan previstes de ser finalitzades durant 2015 mentre que la resta fins a Cartagena no serà una realitat fins al 2016. El projecte incorpora un tercer carril i canvia l'ample ibèric a l'ample internacional. La inversió prevista global és de 1.400 milions d'euros.
Fracassa l'intent de ressuscitar el corredor central
Fracàs de l'intent del PP i del PSOE perquè la UE declarés també prioritari el corredor central transpirinenc. Finalment, populars i socialistes només van aconseguir ahir que l'Eurocambra aprovés finançar nous estudis de viabilitat sobre el túnel de Canfranc i el tram aragonès rebutjat per Brussel·les. Per 30 vots a favor i només 5 en contra i 5 abstencions, la comissió de Transports del Parlament Europeu va aprovar el mapa de prioritats proposat per l'eurocomissari Siim Kallas l'octubre del 2011 i ratificat pels ministres dels Vint-i-set el març passat, que preveu cofinançar amb fons comunitaris tot el corredor mediterrani fins a Algesires, i amb un tram que arribarà fins a Sevilla passant per Madrid i Saragossa, i l'Atlàntic. Les esmenes presentades per la socialista aragonesa Pilar Ayala i pel popular castellanomanxec Luis De Grandes no van aconseguir pintar la travessia central transpirinenca en el mapa de prioritats ferroviàries. El ple de l'Eurocambra haurà de ratificar ara aquesta decisió, probablement en la sessió del gener a Estrasburg, i l'amplíssima d'ahir fa preveure que tirarà endavant sense problemes. L'eurodiputat de CiU Ramon Tremosa va qualificar ahir la votació de “bona notícia”, però tem que l'executiu de Rajoy torni a intentar ressuscitar la proposta de foradar els Pirineus fins l'últim minut.