Decepció general per l'adéu a l'A-68
ERC ataca el govern de l'Estat, només ICV fa autocrítica, i CiU i el PP culpen els socialistes catalans
El diputat del PSC per Tarragona, Francesc Ricomà, va demanar ahir una reunió de la comissió de seguiment de l'opció catalana de l'A-68, per exposar-los la proposta dels socialistes de desdoblar la carretera N-420. Vallés va fer una crida a «mantenir la unitat d'acció de tots els agents polítics, socials i econòmics», ja que el fet que l'A-68 desemboqui a Vinaròs no impedeix la millora de la comunicació d'Aragó amb la costa tarragonina. Des de Tortosa, el PSC també intentava enviar missatges tranquil·litzadors. Així, el president del partit i senador, Joan Sabaté, i el primer secretari del PSC a l'Ebre, Antoni Sabaté, asseguraven que la Generalitat manté el seu compromís de desdoblar l'N-420 i l'eix de l'Ebre.
Menys confiats es van manifestar a ERC i ICV. Els diputats republicans Marta Cid i Sergi de los Ríos van reclamar el desdoblament de l'N-420, però van acusar el govern de l'Estat d'actuar «contra els interessos de Catalunya». A més, van recordar que l'opció catalana tenia «el màxim consens al Camp i l'Ebre». Però el president d'ICV a l'Ebre, Jaume Forcadell, no va voler evitar l'autocrítica, i va lamentar el «temps perdut» a la demarcació amb el debat intern sobre els traçats a través de l'N-420 o bé a través de l'eix de l'Ebre (C-12), mentre el País Valencià actuava de forma més cohesionada i s'aliava amb Aragó. A més, Forcadell va animar els socialistes a fer una «reflexió», i els va culpar de la decisió de Foment de descartar l'opció catalana. Amb tot, va insistir en els dubtes que té ICV sobre la viabilitat mediambiental del traçat per Morella i Vinaròs, si bé Iniciativa per Castelló també ha fet campanya per aconseguir l'A-68.
Per la seua banda, CiU va centrar ahir les crítiques en el paper de la Generalitat. El portaveu parlamentari de CiU, Oriol Pujol, va acusar el president José Montilla de «no defensar els interessos» del Camp i l'Ebre, i de «deixar escapar» l'A-68. L'alcalde de Tortosa, Ferran Bel, també va lamentar que «el govern del PSOE» haja «donat l'esquena al país i al territori». Una expressió que també va fer servir el diputat del PP per Tarragona, Francesc Ricomà. El popular va dir que Foment no ha tingut en compte l'«aïllament» que afecta les Terres de l'Ebre.
Nova carretera a Riba-roja d'Ebre
GUSTAU MORENONo tot són males notícies, al mapa de carreteres del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. Només un dia després del galleda d'aigua freda que va suposar la decisió de Foment sobre l'autovia d'Aragó, la Generalitat va anunciar ahir l'inici del procés d'informació pública pels estudis de la nova carretera que unirà Riba-roja d'Ebre i Mequinensa. La carretera, que passarà per Almatret, permetrà obrir una nova via de comunicació entre Catalunya i Aragó, amb una longitud de 30,7 quilòmetres i una inversió aproximada de 54,2 milions d'euros. De fet, es tracta d'una inversió molt esperada a la Ribera d'Ebre, ja que el punt inicial de la nova carretera se situarà passat el riu i el nucli urbà de Riba-roja d'Ebre, a partir del pont que va ser construït en el marc del pla d'emergència nuclear de Tarragona (Penta), però que durant anys no ha conduït enlloc. L'actuació s'emmarca en el pla miner del Ministeri d'Indústria, per al desenvolupament alternatiu de les comarques mineres. La nova carretera tindrà una amplada de vuit metres i dos carrils de circulació de 3,5 metres, amb vorals de mig metre, i el seu extrem sud donarà continuïtat al condicionament de la carretera entre Flix i Riba-roja d'Ebre.