Els trens d'alta velocitat podran arribar també a l'estació del passeig Mata de Reus

Foment apostarà probablement per mantenir l'actual traçat de regionals per dins de la ciutat, amb un baixador a Bellissens

La pre­sen­tació del pro­jecte de l'estació inter­mo­dal del sud de l'aero­port de Reus, equi­pa­ment que havia de ser, a par­tir del 2012, el cen­tre neuràlgic de tot el tràfic fer­ro­vi­ari per a pas­sat­gers, va anar acom­pa­nyada d'un com­promís de la secre­ta­ria d'estat d'Infra­es­truc­tu­res amb l'accés de ser­veis d'alta velo­ci­tat –alguns dels models comer­ci­als que poden cir­cu­lar per ample ibèric– al nucli urbà de Tar­ra­gona, ciu­tat rece­losa de la ubi­cació de la futura estació cen­tral del Camp. El que no va dir el secre­tari Víctor Morlán és que, molt pro­ba­ble­ment, també s'explo­tarà l'opció tècni­ca­ment via­ble de fer arri­bar alguns ser­veis d'altes pres­ta­ci­ons a l'actual estació del pas­seig Mata de Reus. «Seran alguns ser­veis pun­tu­als, com a Tar­ra­gona, perquè d'estació cen­tral òbvi­a­ment no n'hi haurà cap més», augura l'alcalde de Reus, Lluís Miquel Pérez, una de les figu­res més espe­rançades amb els efec­tes de l'entrada en fun­ci­o­na­ment del cor­re­dor, de la futura estació de l'aero­port i del futur tram­via del Camp, el Tram­camp.

Hi ha dues opci­ons perquè com­bois d'altes pres­ta­ci­ons arri­bin al nucli de Reus. D'una banda, com ja va avançar El Punt, que l'Estat acce­deixi a habi­li­tar una via de deri­vació a la línia del TAV a l'Arboç –com pre­veu el Pacte Naci­o­nal d'Infra­es­truc­tu­res– o al nord del Tar­ra­gonès –com també vol el govern– de manera que els trens d'alta velo­ci­tat pro­ce­dents de Bar­ce­lona que puguin anar per la línia con­ven­ci­o­nal, com els Avant, entrin a la capi­tal tar­ra­go­nina i després puguin con­ti­nuar fins a Reus.

A Bar­ce­lona, 50 minuts

Així, esde­vin­dria via­ble un des­plaçament d'uns 40 minuts des de Bar­ce­lona a Tar­ra­gona, i de 50 fins a Reus, i es cor­re­gi­rien els pro­ble­mes que pre­senta la situ­ació de l'actual estació del TAV a la Secuita. Però també hi ha una altra alter­na­tiva, pot­ser més a llarg ter­mini, perquè l'alta velo­ci­tat arribi al cen­tre de Reus al marge de la línia de regi­o­nals, que hau­ria d'esde­ve­nir de roda­lies. Això seria pos­si­ble des del cor­re­dor medi­ter­rani, per un dels tres car­rils que s'obri­ran en una futura línia paral·lela a la vari­ant de la C-14, i dotada d'ample mixt, que ha de donar una solució defi­ni­tiva a la sor­tida de mer­ca­de­ries del port de Tar­ra­gona. Aquest traçat pas­sa­ria entre l'aero­port i Reus, res­se­gui­ria la C-14 fins que, abans de la car­re­tera del Morell, un nou ramal per­me­tria entrar els trens d'alta velo­ci­tat a Reus pel traçat de la Reus-Roda.

Inte­grar els roda­lies

L'altre debat que sus­cita el futur fer­ro­vi­ari de la capi­tal del Baix Camp és el traçat del tren con­ven­ci­o­nal, que ha de con­ver­tir-se en un dels eixos de la futura ane­lla de roda­lies del Camp. El minis­teri de Foment està enlles­tint un estudi sobre les pos­si­bi­li­tats que es pre­sen­ta­ven: treure'l de la ciu­tat, cap a l'est, man­te­nir-lo o fer-lo sub­ter­rani. Segons l'alcalde, l'opció que gua­nya és una solució a mig camí de les dues últi­mes. Es man­tin­dria l'actual traçat, sense soter­rar-lo del tot però can­vi­ant la rasant, amb una «imper­me­a­bi­lit­zació» que faci­lités la inte­gració a la trama urbana. Sense variar el traçat, s'assu­mi­ria alhora una de les rei­vin­di­ca­ci­ons d'una part dels agents polítics –ICV hi ha insis­tit molt– i soci­o­e­conòmics de Reus: una nova estació a Belli­sens, a prop de la uni­ver­si­tat, el Tec­no­parc i el nou hos­pi­tal, cosa que hau­ria estat impos­si­ble amb el tras­llat del cin­turó de ferro. Els que sí que pas­sa­rien per fora de Reus serien els trens de mer­ca­de­ries, per la vari­ant a tocar de la C-14.

Opcions per al Tramcamp

Com explica gràficament Lluís Miquel Pérez, tot el que no pugui connectar ni el tren d'alta velocitat ni el tren convencional ho haurà de relligar «com una serp» el futur tramvia del Camp, encara en fase d'estudi per part de la Generalitat. El Tramcamp podria unir fins i tot l'estació del sud de l'aeroport amb la terminal aèria, ja que es preveu una reserva de calaix subterrani que permetria fer aquest enllaç per sota de la plataforma del corredor mediterrani, i de les mateixes pistes. Però això aniria per llarg i, probablement, en un primer moment aquest recorregut curt es faria amb autobusos que funcionarien com a llançadores a través de la T-11. Al marge d'això, la principal complexitat del Tramcamp, i alhora un dels seus grans potencials, és la seva incursió en la trama urbana de Tarragona, on l'Ajuntament vol que arribi fins la Imperial Tarraco i fins i tot Rambla Nova amunt, o de Reus. En el cas reusenc, segons fonts contrastades, hi hauria dues possibilitats. La primera és que el tramvia hi arribi des de Vila-seca, paral·lel a l'actual traçat convencional i, a l'altura de Bellisens, giri a la dreta i per l'avinguda Marià Fortuny, faci cap a la plaça Llibertat. La segona, més improbable, és fer passar el tramvia pels passejos Prim, Sunyer i Mata.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.