La crisi afecta en la conducció i fa baixar la mortalitat un 43%
El desdoblament de l'eix transversal i la retirada dels camions de gran tonatge de l'N-II han contribuït a millorar les estadístiques
L'envelliment del parc automobilístic impedeix avançar encara més en la seguretat viària
La crisi econòmica, que tot ho toca, està tenint una doble incidència sobre la seguretat viària; per un costat està provocant un envelliment del parc automobilístic, com mai s'havia conegut fins ara, omplint la carretera de cotxes que suposen un perill evident, però per un altre costat ha inculcat en els automobilistes una consciència de risc que s'ha traduït en una conducció més tranquil·la. Sumades i restades una i altra incidències, el resultat és que l'accidentalitat i la mortalitat a les carreteres han baixat dràsticament aquest principi d'any, amb un total de 57 morts entre l'1 de gener i el 9 de juny. La xifra suposa una disminució del 43% respecte al mateix període de l'any passat.
“La situació econòmica fa que els ciutadans siguin molt més prudents amb tot, i també quan es posen al volant del seu cotxe. També hi ha més por a rebre una multa i tot plegat fa que hi hagi hagut un descens de la velocitat”, explica el director del Servei Català de Trànsit, Joan Josep Isern. A més del canvi d'hàbit dels ciutadans, que han aixecat el peu de l'accelerador, hi ha un segon fet objectiu que ha contribuït a fer reduir la mortalitat, i és la millora de la xarxa viària.
En aquest aspecte, hi ha tingut un paper fonamental el desdoblament de l'eix transversal. El doble carril en ambdós sentits de la circulació es va estrenar el 4 de gener i des d'aleshores no s'hi ha produït cap víctima mortal. “Era un dels punts negres i ara ha deixat de ser-ho”, reconeix Isern.
L'N-II, més segura
Un comportament similar ha tingut l'N-II des que a finals de l'abril passat s'hi va prohibir el trànsit dels camions de gran tonatge. Des d'aleshores només s'hi ha registrat un accident mortal. En aquesta via continua preocupant l'alt volum de trànsit que es produeix en el seu tram nord pels francesos que baixen fins a Catalunya, atrets per l'oferta del negoci del sexe.
Solucionat aquest punt negre, el Servei Català de Trànsit es proposa ara intervenir en altres dos punts de gran sinistralitat; la carretera entre Llagostera i Vidreres i entre Sant Carles de la Ràpita i l'Aldea. A principis de l'any vinent, en aquestes dues vies s'hi posarà un radar per trams, que controla la velocitat dels cotxes en tot el recorregut d'un tram i que és molt més efectiu que el radar que capta la velocitat en un punt concret d'una carretera.
Es busquen cotxes vells
Pel que fa a l'envelliment del parc automobilístic, amb un 60% de vehicles que ja han superat els deu anys, Trànsit vol identificar amb claredat quins d'aquests cotxes estan circulant, quins han passat amb èxit la ITV, quins no i quins estan en desús, encara que els seus propietaris no els han donat oficialment de baixa.
És per això que en col·laboració amb la Direcció General de Trànsit (DGT), que té el cens dels vehicles matriculats, es farà una recerca d'aquests cotxes i l'administració oferirà als seus propietaris la possibilitat d'assumir el tràmit de donar-los de baixa.
El setge a aquest tipus de vehicle es completarà amb la instal·lació d'uns dispositius lectors de matricules en els radars que permetran detectar els cotxes que no hagin passat la ITV. La falta de manteniment de frens i pneumàtics gastats són els principals problemes.
Motos, difícil assignatura pendent
Trànsit treballa actualment per enllestir els objectius del pla de seguretat viària que, en l'horitzó del 2016, pretén consolidar un descens de la mortalitat del 15% a la carretera. Un dels aspectes que abordarà el pla és l'elevada sinistralitat dels motoristes. Aquesta setmana, de les cinc víctimes mortals que hi ha hagut a la carretera, quatre han estat motoristes, l'última va ser ahir en una carretera
al municipi de Begur.
Joan Josep Isern afirma que les estadístiques en aquest àmbit només milloraran a base d'educació, tant en els motoristes com en els automobilistes. La millora de les infraestructures també ha de ser clau. En aquest sentit, es treballa per posar en marxa el que podria ser el primer carril de motos segregat. S'està fent un estudi per avaluar la possibilitat d'habilitar un carril d'aquestes característiques, compartit amb els autocars, a l'autopista B-23, d'entrada a Barcelona.
Un altre dels aspectes que el pla haurà d'abordar és el de la sinistralitat dels ciclistes. Aquest any ja s'han produït dues víctimes mortals a la carretera. “En aquest terreny hem de reclamar una millora en les carreteres, amb vorals més amples”, demana Isern.