Societat

L'agenda Casaldàliga

El llibre s'ha elaborat amb la col·laboració desinteressada d'autors com ara Pérez Esquivel, Leonardo Wolff, Susan George, Eduardo Galeano i els catalans Terricabras i Forcades, i recull fons per a necessitats socials

Nascuda el 1992, l'‘Agenda llatinoamericana mundial' continua la batalla en favor dels desprotegits que va iniciar el ja bisbe emèrit de São Félix do Araguaia

“Treballem també peruna economia global que faci de la igualtat un fonament principal”

Pere Casaldàliga, el claretià fill de cam­pe­rols que va néixer a Bal­sa­reny i des de la cate­go­ria de bisbe titu­lar d'Altava i pre­lat emèrit de São Félix do Ara­guaia va con­ver­tir la seva diòcesi, al cor del Mato Grosso bra­si­ler, en un espai de resistència i cre­ació, creu en la força de la paraula. Tot i que va ser amenaçat de mort per uns ter­ra­ti­nents que van assas­si­nar dos dels seus col·labo­ra­dors, el pare Jósimo i el sacer­dot João Bosco, aquest home de com­plexió sen­zi­lla i volun­tat de ferro, que és capellà però alhora escrip­tor i poeta, es va aliar amb el claretià José Maria Vigil, refe­rent de la teo­ria de l'alli­be­ra­ment a l'Amèrica Cen­tral, per con­ver­tir el verb en arma i trans­for­mar un lli­bre en agenda i en sis­tema d'ajut als més neces­si­tats de la seva diòcesi. Quan, l'any 1992, a l'Estat espa­nyol se cele­bra­ven cinc-cents anys del des­co­bri­ment del nou con­ti­nent, con­si­de­rat per molts indígenes un geno­cidi, van posar en marxa una agenda social. És una eina que actua més enllà de les fron­te­res i ha tin­gut una incidència impor­tant en cen­tres polítics, soci­als, esco­les i uni­ver­si­tats i en 22 anys d'existència s'ha con­ver­tit en el lli­bre lla­ti­no­a­me­ricà més difós del con­ti­nent sud-ame­ricà. Per les seves pla­nes han pas­sat autors com ara Adolfo Pérez Esqui­vel, Leo­nardo Wolff, Susan George, Edu­ardo Gale­ano, Fede­rico Mayor Zara­goza, Josep Maria Ter­ri­ca­bras, Teresa For­ca­des i Chico Men­des, intel·lec­tu­als que cre­uen que un altre món és pos­si­ble, però també que la bata­lla de les idees no es gua­nyarà si la pro­posta no arrela en les per­so­nes més pobres i des­pro­te­gi­des, aque­lles que avui són pro­ta­go­nis­tes del canvi que es viu al con­ti­nent sud-ame­ricà.

Pere Casaldàliga ha decla­rat: “Per mi, l'Agenda lla­ti­no­a­me­ri­cana mun­dial ha estat i és una res­posta com­mo­ve­dora a les meves inqui­e­tants pre­gun­tes sobre el Ter­cer Món, sobre la nos­tra Amèrica, sobre la inter­so­li­da­ri­tat mun­dial”, parau­les que les com­ple­menta José Maria Vigil quan pun­tu­a­litza: “En l'agenda també ha estat pro­ta­go­nista tota una xarxa d'orga­nit­za­ci­ons popu­lars, cen­tres pas­to­rals, edi­to­ri­als, comu­ni­tats locals... que n'han fet pos­si­ble l'edició i la dis­tri­bució durant dues dècades de constància, en una vin­tena de països i fins i tot en nou idi­o­mes. Dins del seu gènere, és el lli­bre lla­ti­no­a­me­ricà més difós. Unes qua­tre-cen­tes edi­ci­ons locals, naci­o­nals. Més d'un milió d'exem­plars.”

Jordi Pla­nas, coor­di­na­dor de la cam­pa­nya de l'agenda a Cata­lu­nya, asse­gura: “El lli­bre ha fet de pont entre cul­tu­res, ha inci­dit en comu­ni­tats com ara els quítxues, els aima­res, els maies i les comu­ni­tats de base de l'Equa­dor, totes uni­des des d'una pro­posta que intenta esta­blir ponts de diàleg entre el nord i el sud i alhora vol ende­gar ins­tru­ments de sen­si­bi­lit­zació que aju­din a trans­for­mar la soci­e­tat i a tre­ba­llar per un món en què hi hagi més justícia social i amb menys diferències entre els països desen­vo­lu­pats i els més empo­brits.” Tota una decla­ració d'inten­ci­ons que no deixa al marge la situ­ació de crisi que estem vivint a Europa. Però, com escriu Car­los Taibo en l'edició d'aquest any, dedi­cada a “l'altra eco­no­mia”: “Tre­ba­llem també per una eco­no­mia que faci de la igual­tat un fona­ment prin­ci­pal... Una eco­no­mia que ha de parar esment a les gene­ra­ci­ons vinents, així com a les de la resta de les espècies que ens acom­pa­nyen a la terra.”

Amb unes ven­des de sei­xanta-sis mil lli­bres cada any arreu del món, dels quals 4.500 es dis­tri­bu­ei­xen a Cata­lu­nya i 3.500 a l'Estat espa­nyol, l'Agenda lla­ti­no­a­me­ri­cana mun­dial no tan sols ha des­co­bert la força de la paraula com a arma per can­viar la soci­e­tat, sinó que en cadas­cuna de les edi­ci­ons anu­als s'ha plan­te­jat pre­gun­tes com ara “Les grans cau­ses de la pàtria gran” (1993), “Les cul­tu­res en diàleg” (2002), “Des­pu­llant un nou imperi” (2005), “Cap a un Nou soci­a­lisme” (2009) i “Quin Déu? Quina religió” (2011).

En l'última edició, Casaldàliga pun­tu­a­litza: “De refor­mis­tes barats, el Déu de la vida ens en lliuri. Aquesta altra eco­no­mia només pot esde­ve­nir-se a par­tir d'una consciència humana i huma­nit­za­dora que es negui a la desi­gual­tat escan­da­losa en què està estruc­tu­rada la soci­e­tat actual.” Des de la terra ver­me­lla d'Ara­guaia, Casaldàliga con­ti­nua llui­tant per la justícia i la soli­da­ri­tat, con­ver­tint una agenda que col·loquial­ment es coneix com “la lla­ti­no­a­me­ri­cana” en una arma car­re­gada de futur.

4.500
agendes
es distribueixen a Catalunya d'un total de 66.000 exemplars que s'editen des de Xile fins a Suïssa passant pels Estats Units.

De Girona a l'Amèrica del Sud, un viatge d'anada i tornada

Entre el 18 de gener i el 18 de març, una delegació catalana va viatjar a l'Amèrica del Sud per filmar el documental Viatge d'anada i tornada, que intentava intercanviar experiències i establir ponts de diàleg entre dos mons que es busquen però als quals els costa trobar-se. Amb Jordi Planas i Marc Planagumà, autor d'audiovisuals, les imatges intenten recollir un periple vital que es va iniciar a l'Equador i es va acabar al Salvador. En aquest últim país van entrevistar supervivents de massacres com ara la de Chupadero, casería del cantó d'El Junquillo, on el 1981 van morir 170 persones; van descobrir herois anònims com ara Graciano Mason, religiós que lluita per donar una sanitat digna a la població més desfavorida de Quito; es van trobar amb Pablo Richard, teòleg xilè exiliat des dels temps de la dictadura del general Pinochet que viu a Costa Rica; a Nicaragua van entrevistar Orlando Pineda, impulsor de la campanya amb el lema Yo sí puedo, que ha ajudat a alfabetitzar tota una nació i treballa a les regions atlàntiques; van passar per una ciutat complicada, San Pedro Sula, a Hondures, i a Guatemala van conversar amb Teófilo Cabestrero, teòleg i escriptor que va dir que l'escletxa econòmica provoca inestabilitat i impunitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.