Societat

Vaga a contracor

Els professors i els alumnes de segon de batxillerat temen que l'aturada perjudiqui els resultats de la selectivitat

Els docents d'un institut de Palma proposaven als pares fer classes d'últim curs i de quart d'ESO en horari extraescolar

Els estudiants van fer jornada d'aules buides en solidaritat amb la mobilització dels mestres

Un centre de secundàriaprova que el 80% dels alumnes no poden seguir una classe en anglès

No agra­dava a ningú la vaga inde­fi­nida dels mes­tres bale­ars con­tra el trac­ta­ment inte­grat de llengües (TIL): ni als pares, ni als alum­nes i ni tan sols als matei­xos impul­sors de l'atu­rada. Però si hi havia algú més amoïnat pels efec­tes de la pro­testa eren els alum­nes de segon de bat­xi­lle­rat, que veien com el temps pas­sava i ells no avançaven en la pre­pa­ració per a la temuda selec­ti­vi­tat.

Aquest era el cas de la dot­zena d'estu­di­ants de l'ins­ti­tut Josep Maria Llom­part, de Palma, que ahir comen­ta­ven la jugada asse­guts al vol­tant de l'ins­ti­tut, amb els lli­bres a la falda, men­tre els seus com­panys de cur­sos infe­ri­ors tra­gi­na­ven pan­car­tes ver­des amunt i avall. “Nosal­tres res­pec­tem la vaga i l'ente­nem, però ens va fatal per a la selec­ti­vi­tat”, lamen­tava una noia. “Els hauríem de donar les gràcies, als pro­fes­sors, repli­cava una com­pa­nya: estan per­dent diners i no ho fan per ells, sinó per nosal­tres, però és clar...” “Ens aju­den per una banda, però ens per­ju­dica per l'altra, i d'aquí a uns mesos ani­rem molt ofe­gats”, resu­mia un altre estu­di­ant.

“Estem molt pre­o­cu­pats pels alum­nes de segon de bat­xi­lle­rat”, adme­tia Maria Pau Sureda, pro­fes­sora de l'ins­ti­tut Josep Maria Llom­part, que expli­cava que la qüestió s'ha trac­tat en una reunió con­junta de l'asso­ci­ació de pares i mares i dels pro­fes­sors, en què aquests últims van pro­po­sar fer clas­ses als alum­nes de segon de bat­xi­lle­rat i de quart d'ESO en horari extra­es­co­lar per no per­ju­di­car-los i, alhora, res­pec­tar l'espe­rit de la vaga. Abans de sus­pen­dre la vaga, es plan­te­ja­ven obrir, excep­ci­o­nal­ment, les aules els dime­cres a les tres de la tarda i els dis­sab­tes, però alguns alum­nes no ho veien clar: “Molts de nosal­tres tenim acti­vi­tats extra­es­co­lars a aque­lles hores i n'hi ha alguns que tre­ba­llem els dis­sab­tes.”

El direc­tor de l'ins­ti­tut, Xavier Gra­na­dos Coll, tocava ferro perquè els comitès de vaga i el govern es posin d'acord “al més aviat pos­si­ble” i que els efec­tes acadèmics de l'atu­rada siguin els “mínims”. “Ara tenim el suport dels pares, però ja comen­cem a estar ner­vi­o­sos tots: pro­fes­sors, alum­nes i, espe­ci­al­ment, els pares dels estu­di­ants de segon de bat­xi­lle­rat.” “Ens estan sot­me­tent a una prova molt dura de resistència men­tal: els pro­fes­sors estem a favor de la vaga i con­tra el decret del tri­lingüisme, però, alhora, patim pels alum­nes i volem fer la nos­tra feina, que és el que ens agrada”, afe­gia el direc­tor.

Fins ahir, la col·labo­ració entre pro­fes­sors i pares va ser exem­plar. Aquesta set­mana i l'ante­rior es van posar d'acord per decre­tar dijous i diven­dres com a “dia d'aules bui­des”. És a dir, que els alum­nes no ana­ven a l'ins­ti­tut i els pro­fes­sors tre­ba­lla­ven i s'estal­vi­a­ven dos dies de pèrdua de sou. “Avui [ahir per al lec­tor] només han vin­gut quinze dels 1.200 alum­nes que tenim”,
expli­cava Gra­na­dos.

La soli­da­ri­tat entre mes­tres i pares ha estat, pre­ci­sa­ment, una de les qüesti­ons més con­tro­ver­ti­des dels últims dies. La con­se­llera d'Ense­nya­ment, Joana Maria Camps, va adver­tir dijous, després de l'enèsima reunió amb l'assem­blea de docents i els sin­di­cats, que els ense­nyants que acu­dei­xin al seu lloc de feina tenen l'obli­gació d'avançar temari “encara que només hi hagi un alumne a classe”. El govern està estu­di­ant, paral·lela­ment, la pos­si­bi­li­tat d'allar­gar uns dies més el curs esco­lar, fins al 30 de juny.

L'altre cavall de bata­lla en la pugna entre el govern de José Ramón Bauzá i els con­tra­ris al TIL és si hi ha la pos­si­bi­li­tat real d'apli­car un pla que pre­veu que un terç de les clas­ses es facin en anglès. L'exe­cu­tiu ho veu via­ble, fa ban­dera de l'anglès i obvia que el TIL imposa un 33% de clas­ses en cas­tellà. Els docents asse­gu­ren que, a hores d'ara, no hi ha prou mes­tres pre­pa­rats per fer docència en anglès ni els alum­nes tin­drien prou nivell per seguir-los. “A l'ins­ti­tut Joan Alco­ver de Palma han fet una prova que demos­tra que el 80% dels alum­nes no poden seguir les clas­ses en anglès –asse­nyala Gra­na­dos–: impo­sar el TIL voldrà dir més fracàs esco­lar.”

30
de juny
és la data que proposa que s'acabi aquest curs la consellera d'Ensenyament balear, Joana Maria Camps, per compensar els dies lectius perduts amb la vaga.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.