L'Estat diu que va ser una prova pilot i que també hi ha amiant a la Bisbal i Palamós

Faran un inventari per saber si hi ha més carreteres afectades, per prendre les mesures necessàries quan es facin obres

En la prova pilot que va fer el lla­vors Minis­teri d'Obres Públi­ques del govern espa­nyol es van asfal­tar diver­ses car­re­te­res amb una bar­reja de mate­ri­als que feien un asfalt més resis­tent, però que incloïa l'ami­ant, un pro­ducte mine­ral que anys més tard es va des­co­brir que era tòxic, ja que pot pro­vo­car càncer .

Segons va expli­car ahir el sub­de­le­gat del govern espa­nyol a Girona, Fran­cesc Fran­cisco-Bus­quets, en ser una prova expe­ri­men­tal hi ha poques car­re­te­res afec­ta­des, però tot i això s'estan mirant els arxius esta­tals per poder fer una llista exacta dels trams on hi pugui haver ami­ant tant a les comar­ques giro­ni­nes com a la resta de Cata­lu­nya. «No hi ha gai­res llocs afec­tats, però estem bus­cant infor­mació per fer un inven­tari, perquè en el moment que s'hagin de fer obres sapi­guem exac­ta­ment totes les vies afec­ta­des», va expli­car Fran­cisco-Bus­quets.

En tot cas, el sub­de­le­gat sí que va con­fir­mar que el cas del car­rer de Bar­ce­lona de Girona no és l'únic a la demar­cació de Girona, sinó que també es van asfal­tar amb ami­ant alguns trams de via a la Bis­bal i a Palamós.

El pro­blema de l'ami­ant arriba només en el cas que es mani­puli, ja que men­tre està com­pacte no suposa cap risc per a la salut. Per tant, l'únic cas en què pot pro­vo­car pro­ble­mes de salut és si es fan obres i es rasca l'asfalt, és a dir, quan es vul­gui arren­car. Per això, l'Estat regis­trarà qui­nes són les vies afec­ta­des, un inven­tari que podria tenir pas­sat l'estiu.

El sub­de­le­gat del govern espa­nyol a Girona va insis­tir, com també ho va fer l'Ajun­ta­ment de Girona, que l'ami­ant no és perillós si no es mani­pula i que la quan­ti­tat que hi havia en l'asfalt uti­lit­zat als anys vui­tanta és mínim.

Poques empre­ses

A l'hora de treure l'asfalt fet amb ami­ant s'han de pren­dre unes mesu­res de segu­re­tat molt extre­mes per evi­tar que els tre­ba­lla­dors esti­guin en con­tacte amb la pols que s'aixeca en una obra, ja que és quan les partícules d'aquest mate­rial poden ser peri­llo­ses. Segons fonts del sec­tor de la cons­trucció con­sul­ta­des per aquest diari, a Cata­lu­nya hi ha molt poques empre­ses espe­ci­a­lit­za­des que puguin mani­pu­lar l'ami­ant. De fet, la llei esta­bleix que han d'estar regis­tra­des per l'admi­nis­tració. Els ope­ra­ris que tre­ba­llen per aques­tes empre­ses ho fan en unes con­di­ci­ons espe­ci­als, coberts amb màsca­res i una ves­ti­menta també feta expres­sa­ment per evi­tar el con­tacte amb el mate­rial. A més, està pre­vist que en aquests casos esti­guin expo­sats a l'ami­ant durant poques hores –màxim qua­tre–. També s'extre­men les mesu­res i es mulla la zona per evi­tar el màxim pos­si­ble la pols que s'aixeca en una obra. Els resi­dus extrets d'aquest tipus d'obra també tenen un trac­ta­ment espe­cial.

Poca informació

albert vilar

Els alcaldes de la Bisbal i Palamós van admetre que tenen poca informació sobre l'afectació de l'amiant a les poblacions. De fet, l'alcalde de la Bisbal, Lluís Sais, es va mostrar sorprès per la notícia que hi podria haver amiant a l'asfalt d'algun carrer de la població i va assegurar: «És la primera notícia que en tinc. No en tenia coneixement. Ningú me n'havia informat.» Per la seva banda, l'alcaldessa de Palamós, Maria Teresa Ferrés, va explicar que tot i que sí que tenia coneixement de la situació, l'Ajuntament està pendent encara de saber quin tram exactament és l'afectat. I va dir que quan se sàpiga «es decidirà». Tot i això, Ferrés va avançar que s'haurà de veure de qui és la responsabilitat d'aquesta situació, i va recordar que s'han de tenir més detalls perquè no hi hagi problemes el dia que s'hagin de fer obres. Ferrés va dir que aquest tema sobrepassa l'àmbit municipal.

«No sabem si vam asfaltar més carreteres amb aquest material; no ho tenim a l'arxiu»

m.vicente

L'empresa banyolina Agustí Masoliver, SA (AMSA) va ser l'encarregada de fer l'asfaltatge del carrer de Barcelona el 1982 a Girona. Ara aquesta mateixa empresa i Construccions Rubau van formar la UTE a la qual es va adjudicat el reasfaltatge de la via gironina. Segons van explicar els responsables d'AMSA, abans de començar les obres es van fer unes anàlisis de l'asfalt i s'hi va detectar la presència d'amiant fa poques setmanes. «Fins que vam fer les prospeccions no sabíem que s'havia usat aquest material ni tenim constància que el Ministeri de Foment ho advertís», van explicar ahir a aquest diari. També van aclarir que si no hagués estat per la prospecció, els treballadors haurien pogut quedar afectats. Els directius de la constructora expliquen que només tenen coneixement d'aquest cas i que no saben si hi ha més carreteres afectades, ja que no tenen arxiu de tants anys enrere. «Guardem la documentació, per exemple, d'una urbanització que hem de saber després les canonades que hi passen, per exemple, però d'un asfaltatge després de tants anys, no», van concretar. Els directius recorden que en aquell moment el material estava permès, que es va descobrir més tard que era nociu i que va ser una exigència del llavors Ministeri d'Obres Públiques perquè era un material més resistent. «En aquell moment es va provar aquell material; ara això se soluciona amb un altre material que fa la mateixa funció i no és perjudicial», van explicar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.