Una mitjana mòbil desdoblarà la C-16 de Berga a Bagà
El 2017 entrarà en funcionament l'ampliació d'aquest tram del Berguedà
És un sistema pioner a tot l'Estat
El conseller de Territori, Santi Vila, va presentar ahir als alcaldes del Berguedà, la Cerdanya i l'Alt Urgell la proposta d'ampliació de la C-16, l'eix del Llobregat, entre Berga i Bagà, amb la construcció d'un tercer carril reversible, que suposarà una inversió d'uns 100 milions d'euros i entrarà en funcionament d'aquí a quatre anys, el 2017.
L'objectiu de l'ampliació és resoldre els problemes de connexió puntuals que es registren en aquesta via, i per aconseguir-ho s'instal·larà una mitjana de separació mòbil, que és la primera d'aquestes característiques que hi haurà al conjunt de l'Estat espanyol. La barrera, construïda de formigó, es desplaçarà de manera mecànica en funció de les necessitats del trànsit. Vila va explicar que es tracta d'un projecte “propi dels temps moderns”, ja que els nivells d'utilització de la via “no justifiquen el seu desdoblament a curt termini” i cal “optimitzar els recursos escassos en les infraestructures”.
La redacció del projecte, que aparca de moment un possible desdoblament d'aquest tram de la C-16 pressupostat en 700 milions d'euros, es posarà a licitació la setmana que ve.
Aquest tercer carril reversible es podrà utilitzar en un sentit o l'altre de la circulació en funció dels nivells de trànsit. El tram afectat va des del nord de Berga fins a l'inici de la concessió del túnel del Cadí, a Bagà; en total, 21 quilòmetres de via.
El sistema de separació mòbil s'utilitza a Itàlia i la Gran Bretanya per facilitar el moviment de vehicles entre les àrees residencials i els grans centres de negocis. Per separar els dos sentits de la marxa, es col·locarà una barrera mòbil de formigó que serà desplaçada d'un costat a l'altre en funció del carril que es vulgui obrir. Segons el Departament de Territori i Sostenibilitat, l'operació per moure la barrera es podrà dur a terme sense interrompre el trànsit i tindrà una durada màxima de dues hores.
LES XIFRES
Millores per accedir a Vilafranca
La Generalitat ha assumit el compromís de fer, durant el 2014, un segon carril d'accés a la rotonda que connecta l'N-340 amb la C-15 a l'altura de Vilafranca del Penedès en sentit Tarragona. Es tracta d'un punt molt conflictiu que cada dia acumula moltes retencions, ja que és una de les principals vies d'accés a Vilafranca des de l'àrea metropolitana de Barcelona. L'anunci de la millora, que també inclou un seguit d'inversions de manteniment dels camins asfaltats a tot l'Alt Penedès i la senyalització de rutes enoturístiques amb un pressupost global de 2,1 milions d'euros, el va fer ahir el president del Consell Comarcal de l'Alt Penedès, Francesc Oliveira.