Societat

L'ample ibèric frena la línia de la Pobla

Fa dos anys que el tren dels Llacs funciona només al mínim, amb només un tren al dia entre Lleida i la Pobla de Segur

El govern podria anunciar aquest mes la compra dels trens que permetran augmentar-ne la freqüència

Aquest febrer es com­pli­ran dos anys de la dràstica reducció del ser­vei fer­ro­vi­ari a la línia de Lleida a la Pobla de Segur. La Gene­ra­li­tat, titu­lar de la línia des del seu traspàs l'any 2005, va jus­ti­fi­car aquesta mesura per l'alt cost que li cobrava Renfe, a la qual havia enco­ma­nat la gestió. Amb la reducció de 8 a 4 freqüències en el tram més poblat, entre Lleida i Bala­guer, i de 3 a una sola freqüència entre Bala­guer i la Pobla de Segur, Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat reduïa de 2,7 a 1,5 mili­ons el cost anual d'explo­tació.

Al mateix temps, però, dei­xava la línia pràcti­ca­ment inser­vi­ble per a l'ús quo­tidià (un usu­ari que arriba a la Pobla en tren només dis­posa de menys de dues hores per poder aga­far el de tor­nada si no vol pas­sar nit allà, i en sen­tit con­trari és impos­si­ble anar i tor­nar de Lleida el mateix dia), i des­per­tava les pro­tes­tes dels alcal­des i ciu­ta­dans del ter­ri­tori, alguns dels quals van crear la pla­ta­forma Volem lo Tren per recla­mar que la línia fun­cionés amb més freqüència.

Per com­pen­sar aquest per­ju­dici, el govern va ampliar la freqüència dels auto­bu­sos que fan el tra­jecte sem­blant per car­re­tera i es va com­pro­me­tre, en el ter­mini d'un any, a com­prar dos trens d'ample ibèric que li per­me­tin fer una gestió directa del ser­vei (ara ho ha de fer Renfe tant sí com no, ja que és qui té els trens ade­quats per a aquesta amplada) i ampliar-ne les freqüències sense dis­pa­rar el cost del ser­vei.

Han pas­sat pràcti­ca­ment dos anys, però, i encara no s'ha fet efec­tiva la com­pra dels nous com­bois. La Gene­ra­li­tat està tenint pro­ble­mes per tro­bar una empresa que els fabri­qui amb amplada ibèrica i amb tracció dièsel, ja que la línia té aques­tes carac­terísti­ques i no està elec­tri­fi­cada. El con­curs públic que va mun­tar per tro­bar proveïdor va que­dar desert. Però el govern encara no ha llançat la tova­llola. El pre­si­dent de Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya, Enric Ticó, va dir a finals de novem­bre, durant una visita al Piri­neu per inau­gu­rar la tem­po­rada de les esta­ci­ons d'esquí que ges­ti­ona Fer­ro­car­rils, que a finals d'any se sabrà si hi ha alguna empresa dis­po­sada a fabri­car els com­bois.

Els fabri­cants han estat fins ara reti­cents. Els trens que s'han de cons­truir han de ser d'ample ibèric i per a una línia no elec­tri­fi­cada i amb un con­sum baix. No hi ha al mer­cat gaire demanda de trens d'aquests tipus, només a l'Estat espa­nyol, i Renfe ara mateix no està en pro­ces­sos de com­pra simi­lars, de manera que seria una pro­ducció pun­tual i a la carta per al govern català. Ticó s'ha mos­trat con­fiat que alguna empresa apos­tarà final­ment per la fabri­cació d'aquests trens donat el volum de línies d'aques­tes carac­terísti­ques que hi ha a l'Estat i creu que en quinze dies podrien anun­ciar el llum verd a l'ope­ració.

Fer­ro­car­rils ges­ti­ona amb trens pro­pis les seves línies situ­a­des a la regió metro­po­li­tana de Bar­ce­lona, però són d'ample euro­peu i, per tant, els trens no es poden apro­fi­tar per a la línia de la Pobla.

El nou mate­rial mòbil haurà de per­me­tre millo­rar les freqüències, però també reduir el temps de recor­re­gut, així com estar adap­tats a les neces­si­tats de les per­so­nes amb mobi­li­tat reduïda.

La línia va ser tras­pas­sada a la Gene­ra­li­tat el 2005 després que l'Estat la tingués reduïda a la mínima expressió. Després d'un procés d'aug­ment de freqüències i de viat­gers, fa dos anys FGC va reta­llar el ser­vei adduint el gran cost que li recla­mava l'ope­ra­dora Renfe.

Cellers: per al turisme

L'estació de Cellers, davant de l'embassament de Terradets, és la més ben aprofitada. Funciona com a alberg i disposa de 40 llits amb una activitat considerable en temporada alta. També disposa de bar. Això sí, expliquen els seus gestors que la major part dels clients arriben per carretera, i no pas per tren, per l'escassa freqüència de pas. Balaguer també disposa d'una nau habilitada per a promoció de productes gastronòmics i turístics locals entre els viatgers de l'anomenat tren dels Llacs durant la temporada turística.

Salàs: cau a trossos

Algunes estacions de la línia estan abandonades i són runa. Una d'elles és la de Salàs de Pallars. El deteriorament és irreversible, ha perdut part de la teulada i la vegetació ha entrat a l'immoble. També estan abandonades les estacions de Sant Llorenç de Montgai i la de Guàrdia de Tremp.

Pobla: projecte a la vista

L'estació de la Pobla de Segur també està en desús. Però l'Ajuntament prepara un projecte per reaprofitar-la per a usos municipals, i Ferrocarrils de la Generalitat hi està d'acord i està obert a cedir-la al municipi. En sis mesos, l'Ajuntament vol concretar el projecte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia