Els productors de torrons de Xixona i Alacant preveuen recuperar un 7% les vendes aquest Nadal
El consell regulador avisa que la retallada de pagues extraordinàries als funcionaris afecta el consum
Les previsions de venda estan a l'entorn d'uns 25 milions de barres de torró
Els productors dels torrons de la denominació d'origen Xixona i Alacant, que fan més del 50% de la producció estatal, preveuen per aquest Nadal vendes un 7% superiors a les de l'anterior campanya. Si més no, així ho pronostica el secretari general del Consell Regulador la D.O. Xixona i Alacant, Federico Moncunill, que assenyala que serà una campanya “substancialment diferent a la de l'any anterior”. La recuperació de la paga extraordinària de Nadal per bona part dels funcionaris de l'Estat és una de les causes del retorn de “l'optimisme” al consum, ha explicat, tot i que assenyala que aquesta recuperació serà inferior a Catalunya per la retallada d'una de les pagues.
El mercat català és un dels objectius preferents per als fabricants i és valorat com un dels principals consumidors de torrons de Xixona i Alacant. El secretari general del consell regulador, Federico Moncunill, aprecia que a Catalunya hi ha tendència a la venda del que s'anomena barra catalana, tabletes de torró de 500 grams, en comparació a una tendència de reducció del pes de les tabletes a la resta de l'Estat espanyol a causa de la crisi econòmica.
Amb tot, Federico Moncunill, indica que en els darrers anys es consumeixen barres de torró de menor pes, i per tant, més econòmiques, passant d'un consum majoritari de la barra de 300 grams a la tendència que els clients prefereixin la de 200 grams.
De les empreses productores de les denominacions d'origen Torró de Xixona i Torró d'Alacant sortiran enguany uns 6 milions de quilos de torrons protegits i gairebé 12 milions de quilos de torrons no protegits. La xifra permet recuperar la producció a quotes dos punts inferiors a les de fa dos anys, encara marcades per la recessió, tal com admet el secretari general del Consell regulador.
Malgrat aquests anys de davallades, el sector es manté sòlid, ja que, segons que explica Federico Moncunill “el torró és pràcticament un producte de primera necessitat al Nadal, és com no decorar la casa”, un fet que permet mantenir el sector, realitzant els ajustos necessaris a la situació econòmica.
Les previsions de venda estan a l'entorn d'uns 25 milions de barres de torró, segons les estimacions del consell, superiors a les 23 milions de barres venudes l'any 2012, que es varen traduir en uns 52 milions d'euros per als productors valencians.
La xocolata, renovació del sector torroner
Les indústries torroneres de Xixona, on es fabrica la D.O. Xixona i la D.O Alacant, estan experimentat un augment en la producció de xocolata, segons que ha explicat Federico Moncunill. El secretari general del consell regulador ha afegit que importants empreses com 1880, Valor o Antiu Xixona han fet moviments de compra per augmentar la seva producció. En aquest sentit, Moncunill assenyala que la producció de xocolata a la demarcació d'Alacant és de 24 milions de quilos a l'any, el doble que la del torró. Al seu entendre, “aquest dinamisme i evolució del torró a la xocolata és natural perquè són productes que utilitzen maquinàries i processos industrials semblants i en plena crisi és un sector que s'està renovant i reforçant amb la xocolata”.
Les empreses de torró de Xixona produeixen més del 50% de la producció total del torró a l'Estat espanyol, primer productor mundial. El 85% de la seva producció es distribueix principalment País Valencià, Catalunya, Madrid i a la resta de l'estat espanyol. El 15 % restant s'exporta als Estats Units, França, Veneçuela, Cuba, Argentina, Mèxic, Portugal i Itàlia.
El Consell Regulador del torró de Xixona i Alacant està format per 21 empreses entre les més importants de l'Estat. Torroners com El Lobo, Antiu Xixona, La Fama o 1880 formen part d'aquest Consell Regulador. El sector dóna feina a unes 1.800 persones de manera directa i genera uns 3.000 llocs de treball indirecte.