Societat

L'escriptor que va explicar la caiguda

Els orígens de la passió de Hemingway per Espa­nya cal cer­car-los en el període ante­rior a la Guerra Civil, durant les seves visi­tes als San­fer­mi­nes en els pri­mers anys de la República. No és estrany, doncs, que el seu espe­rit aven­tu­rer i la seva passió per la pell de brau el por­tes­sin a la Península per cobrir, com a repor­ter, la guerra que l'asso­lava. Ho va fer per mitjà de l'agència NANA, que el va enviar a França la pri­ma­vera del 1937 perquè, des d'allà, entrés a l'Espa­nya repu­bli­cana, cosa que va acon­se­guir el 16 de març. Aque­lla seria la pri­mera de qua­tre esta­des al país, durant les quals va visi­tar dife­rents fronts i va escriure fins a 31 cròniques que l'agència va dis­tri­buir entre diver­ses publi­ca­ci­ons nord-ame­ri­ca­nes, com ara The New York Times i The New Repu­blic.

Va ser durant la ter­cera estada, entre el 18 de març i el 30 de maig del 1938, que va ser a Tor­tosa i la zona de l'Ebre. Des d'allà va enviar diver­ses cròniques durant la pri­mera quin­zena d'abril. Va rela­tar l'arri­bada de les tro­pes fran­quis­tes a la Medi­terrània, la reti­rada de les for­ces repu­bli­ca­nes de la riba dreta de l'Ebre i els bom­bar­deigs que va viure Tor­tosa. Atacs que va des­criure amb tota la seva cru­esa, arri­bant a afir­mar que la ciu­tat havia que­dat engo­lida sota un núvol de pols groga arran de les explo­si­ons de les bom­bes con­tra els seus edi­fi­cis, en la seva crònica del 15 d'abril The bom­bing of Tor­tosa. El 18 d'abril, poques hores abans de con­su­mar-se la reti­rada repu­bli­cana i la vola­dura dels ponts de la ciu­tat, el peri­o­dista des­cri­via la situ­ació del front i dels seus defen­sors. D'ells, diria, en totes les seves cares es veia la mirada dels homes –els nois es con­ver­tien en homes en una tarda– que esta­ven a l'espera del com­bat.

També va cop­sar la tragèdia de la població civil, que fugia de la guerra i de l'ene­mic. Un èxode que anys després reco­lli­ria en un dels seus con­tes curts, El vell al pont, on relata la seva tro­bada al pont d'Amposta amb un home que fugia de Sant Car­les de la Ràpita, on hi havia dei­xat tot el que tenia i s'esti­mava. El seu tes­ti­moni va donar a conèixer, durant aquells dies, la tragèdia que asso­lava Tor­tosa i totes les Ter­res de l'Ebre.

El perfil Ernest Hemingway Nascut a Oak Park, Illinois (1899), va ser periodista i escriptor. La participació en la Primera Guerra Mundial li va servir per escriure Adéu a les armes. Corresponsal en la Guerra Civil va escriure Per qui toquen les campanes, sobre els preparatius de la batalla de Guadalajara. Premi Pulitzer i premi Nobel el 1954, es va suïcidar a Ketchum (1961).


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.