Societat

Tomba de vencedors i vençuts

El Valle de los Caídos va ser el símbol més clar del fet que la guerra s'havia acabat però que això no havia comportar cap reconciliació, sinó que hi havia guanyadors i perdedors

A Cuelgamuros hi havencedors. Els republicans hi van ser portats per força i sense informar-ne les famílies
Les restes, arribadesde tot l'Estat, per la humitat s'han desfet i ara formen amalgama de restes òssies

L'any 1959 feia 20 anys que la guerra s'havia aca­bat. Però el final de la guerra no havia com­por­tat la pau i la recon­ci­li­ació, sinó tot al con­trari. La dic­ta­dura ins­tau­rada per la força de les armes i nas­cuda d'un fra­cas­sat cop d'estat va voler remar­car des del pri­mer ins­tant en què va tenir poder la diferència entre ven­ce­dors i vençuts. Per als pri­mers, tot. Per als segons, res. El Valle de los Caídos, a Cuel­ga­mu­ros (Madrid), n'és un bon exem­ple.

El règim públi­ca­ment feia un dis­curs de recon­ci­li­ació, de pau, de perdó, de mise­ricòrdia, envers tots aquells que no s'havien mos­trat fidels al Movi­mi­ento. Però només era un dis­curs públic, la rea­li­tat s'allu­nyava molt dels dis­cur­sos. En el dia a dia, la diferència entre ven­ce­dors i vençuts es feia palesa no només envers els sol­dats o les per­so­nes que havien osten­tant càrrecs de res­pon­sa­bi­li­tat: tota la família directa era cul­pa­ble de l'actu­ació d'un dels seus mem­bres, i en podien arri­bar a pagar les con­seqüències de mane­res molt diver­ses, encara que aquest fos mort. Així, per exem­ple, en una cosa tan bàsica com la ins­cripció de defunció d'un fami­liar després de la guerra, el règim posava totes les faci­li­tats per decla­rar difunta una per­sona –sense que hagues­sin de transcórrer els cinc anys ales­ho­res esta­blerts– però només si aquesta era afecta: “No es deixa de tenir en compte la pos­si­bi­li­tat que els expe­di­ents es refe­rei­xin en algun cas a per­so­nes des­a­fec­tes al Glo­ri­oso Alza­mi­ento Naci­o­nal, fugi­des del ter­ri­tori patri, i per aquesta con­si­de­ració els jut­ges hau­ran d'exi­gir abans d'orde­nar la ins­cripció de des­a­pa­rició objecte d'aquesta ordre una prova d'ante­ce­dents que enfor­teixi la garan­tia que en el des­a­pa­re­gut no hi ha cap jus­ti­fi­cació patriòtica perquè, si ser­veix, no hagi donat notícies de la seva existència.” (BOE, 10/8/1939). Això va fer que mol­tes per­so­nes, sobre­tot vídues de sol­dats repu­bli­cans, no ins­cri­vis­sin el seu difunt marit, mort al front però sense cap docu­ment que ho acre­dités, fins al 1979, quan per decret es va accep­tar la ins­cripció del fins ales­ho­res con­si­de­rat des­a­pa­re­gut al regis­tre civil amb la decla­ració de dos tes­ti­mo­nis que acre­di­ta­ven que des de la guerra no s'havia tor­nat a saber res més d'ell. Amb la mort, doncs, també es van voler recal­car les diferències entre ven­ce­dors i vençuts: amb la mort i amb la seva repre­sen­ta­ti­vi­tat.

A par­tir del 1939 el nou Estat fran­quista es va començar a omplir de monu­ments que com­me­mo­ra­ven victòries, estàtues que glo­ri­fi­ca­ven el dic­ta­dor, arcs de tri­omf com el de Madrid que pre­te­nien emu­lar els arcs de tri­omf romans... Però el que havia de ser el monu­ment més impo­nent de tots, el que es pre­te­nia –i es va acon­se­guir– fer per­viure més enllà de la dic­ta­dura era el que es va començar a cons­truir l'1 d'abril del 1940, just quan feia un any que s'havia aca­bat la guerra. El decret que anun­ci­ava la rea­lit­zació d'un colos­sal mau­so­leu a la serra del Gua­dar­rama era ben clar res­pecte a la seva fina­li­tat: “La dimensió de la nos­tra cre­uada, els heroics sacri­fi­cis que la victòria enclou i la trans­cendència que ha tin­gut per al futur d'Espa­nya aquesta epo­peia no poden que­dar per­pe­tu­ats pels sen­zills monu­ments amb els quals s'acos­tu­men a com­me­mo­rar en viles i ciu­tats els fets relle­vants de la nos­tra història i els epi­so­dis glo­ri­o­sos dels seus fills.” La cons­trucció va durar gai­rebé vint anys i no va ser inau­gu­rat fins al 1959. I el que ini­ci­al­ment havia de ser el “tem­ple grandiós dels nos­tres morts en el qual pels segles dels segles es pregués pels que van caure en el camí de Déu i de la pàtria” final­ment va aco­llir en el seu si res­tes de sol­dats de l'exèrcit rebel i civils i reli­gi­o­sos assas­si­nats a la rere­guarda de la República que van dema­nar expres­sa­ment de ser-hi tras­lla­dats, però també va aca­bar aco­llint les res­tes de milers de sol­dats repu­bli­cans sense que les seves famílies en fos­sin infor­ma­des.

Les res­tes van ser tras­lla­da­des al Valle de los Caídos en cai­xes de fusta que podien ser indi­vi­du­als o col·lec­ti­ves, i en els dar­rers anys s'ha pogut anar conei­xent com van ser “enca­bi­des” en les diver­ses crip­tes cons­truïdes per aco­llir-les: com si fos un magat­zem. Unes cai­xes sobre les altres, sense cap mena de com­par­ti­ment entre les unes i les altres, reto­lada amb pin­tura la seva pro­cedència... Els anys que han pas­sat i la humi­tat de l'indret han pro­vo­cat que la gran majo­ria s'hagin anat des­fent i hagin anat for­mant una amal­gama de res­tes òssies en què és pràcti­ca­ment impos­si­ble indi­vi­du­a­lit­zar uns esque­lets d'uns altres. Aquest fet, per les famílies dels sol­dats repu­bli­cans que fa poc van saber que els seus fami­li­ars havien aca­bat sent enter­rats al Valle de los Caídos, és inac­cep­ta­ble. I més quan l'única resta indi­vi­du­a­lit­zada inhu­mada al monu­ment i ple­na­ment iden­ti­fi­ca­ble és la del dic­ta­dor.

Perquè, si bé ini­ci­al­ment el mau­so­leu només havia de ser per a uns, els ven­ce­dors, l'any 1958, quan es va començar a tras­lla­dar-hi res­tes, es va optar per tras­lla­dar-hi també res­tes de sol­dats repu­bli­cans, mal­grat que encara no es té clar el motiu d'aquest canvi d'acti­tud: ho va exi­gir el Vaticà per con­ce­dir el títol de basílica menor a l'església que s'hi va eri­gir? Havien reser­vat i cons­truït massa espai per a poques res­tes i van neces­si­tar posar-n'hi més, ni que fos­sin res­tes dels ene­mics? Per prac­ti­ci­tat, perquè es va voler gua­nyar espais a certs cemen­ti­ris i fin­ques par­ti­cu­lars que es van voler bui­dar de fos­ses de “sol­dats rojos”? L'abril del 1959 s'havien enter­rat a la cripta del Valle de los Caídos 10.001 res­tes. D'aques­tes, 20 pro­ve­nien, en cai­xes indi­vi­du­als, de Bar­ce­lona; Lleida n'havia enviat 4 d'indi­vi­du­als i 5 de col·lec­ti­ves; Girona havia fet arri­bar 12 cai­xes indi­vi­du­als i 17 de col·lec­ti­ves, i Tar­ra­gona era la demar­cació cata­lana que més res­tes hi havia tras­lla­dat: 109 cai­xes indi­vi­du­als i 230 de col·lec­ti­ves, més de tres mil res­tes. Havia estat a Tar­ra­gona on s'havia esde­vin­gut la bata­lla més impor­tant i deci­siva de la guerra i la que havia pro­vo­cat més sol­dats morts: la bata­lla de l'Ebre.

Mal­grat que el faraònic monu­ment es va inau­gu­rar el 1959, van con­ti­nuar arri­bant-hi res­tes d'arreu de l'Estat, sobre­tot fins al 1967, tot i que va ser el juliol del 1983, ja en plena democràcia, quan s'hi van inhu­mar les dar­re­res res­tes d'una família que va dema­nar expres­sa­ment que el seu fami­liar difunt fos tras­lla­dat fins a Cuel­ga­mu­ros. Actu­al­ment es coneix la iden­ti­tat de 21.423 res­tes que hi van ser inhu­ma­des des de l'any 1958 fins al 1983, però se sap que hi ha 12.410 res­tes més de les quals només es coneix la loca­li­tat de pro­cedència i d'on havien estat desen­ter­rats, molt sovint de fos­ses comu­nes que s'havien man­tin­gut inal­te­ra­des des de la guerra.


L'inici de la dic­ta­dura


Capítol 98



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia