Societat

Salut regularà el cànnabis terapèutic

Salut vol que els malalts que necessiten cànnabis per pal·liar el dolor puguin demanar-lo al metge i comprar-lo a la farmàcia

La regulació mèdica d'aquesta droga farà aturar la proliferació de clubs de fumadors

La no regulació suposa un greu problema per l'auge de clubs

Salut ha ini­ciat els tràmits per regu­lar l'ús del cànna­bis amb fina­li­tats terapèuti­ques per evi­tar que els paci­ents amb pato­lo­gies que pro­du­ei­xen dolor i falta de gana, com el càncer i la sida i que fumen herba per pal·liar el males­tar i dolor, es vegin obli­gats a acu­dir a un club cannàbic per obte­nir i con­su­mir la substància. “No pot ser que un paci­ent hagi d'anar a un club de cànna­bis perquè no hi ha una regu­lació”, va adme­tre ahir el con­se­ller de Salut, Boi Ruiz, que va subrat­llar la neces­si­tat de dife­ren­ciar la regu­lació del cànna­bis terapèutic de l'orde­nació de les asso­ci­a­ci­ons d'auto­con­sum, de gran auge els dar­rers anys. El con­se­ller va denun­ciar que “la falta de regu­lació del cànna­bis terapèutic ser­veix de pre­text als clubs per legi­ti­mar-se”. “Són dues coses dife­rents i no s'han de bar­re­jar”, va dir Ruiz.

La tinença de cànna­bis està pro­hi­bida a l'Estat i la legis­lació actual no dife­ren­cia si la substància va dedi­cada a pal·liar els dolors de deter­mi­nats malalts o al con­sum lúdic. “És un assumpte molt impor­tant que s'està abor­dant amb la comu­ni­tat mèdica”, va dir ahir el con­se­ller de Salut. Boi Ruiz va recor­dar ahir que el cànna­bis a deter­mi­nats malalts –de càncer, sida o escle­rosi múlti­ple, per exem­ple– s'admi­nis­tra actu­al­ment “de manera com­pas­siva” (es diu així quan se sol·licita a l'admi­nis­tració un medi­ca­ment que encara no ha estat apro­vat ofi­ci­al­ment).

“Hem de fer-ho bé i regu­lar-ho perquè aquest pro­ducte sigui pres­crit per un metge i amb el can­na­bi­noide oportú per a cada paci­ent”, va dir. El con­se­ller va des­ta­car que encara no se sap el lloc en el qual es podrà dis­pen­sar el cànna­bis, tot i que es va mos­trar par­ti­dari que sigui en una farmàcia i que el paci­ent pugui adqui­rir el pro­ducte que més li ser­veixi per a la seva pato­lo­gia. Tot i que va adver­tir que encara no hi ha fàrmacs ade­quats en aquesta línia, va recor­dar que “de la mateixa manera que les com­pa­nyies han anat tre­ba­llant per acon­se­guir deri­vats far­ma­cològics de l'opi, hauríem d'acon­se­guir deri­vats de cànna­bis”, va dir.

Sati­vex

Cata­lu­nya va ini­ciar els pri­mers pas­sos per regu­lar el cànna­bis d'ús terapèutic el 2005, quan la Gene­ra­li­tat va finançar un estudi pio­ner –ano­me­nat Sati­vex– amb 207 paci­ents per ava­luar l'eficàcia d'un medi­ca­ment deri­vat del cànna­bis con­tra les nàusees i els vòmits pro­vo­cats per la qui­mi­o­teràpia. Les dades reco­pi­la­des durant tres anys van demos­trar que la substància no només dis­minuïa sig­ni­fi­ca­ti­va­ment aquests símpto­mes sinó que també reduïa el dolor neu­ropàtic i els espas­mes en paci­ents amb escle­rosi múlti­ple, men­tre que també aug­men­tava la fam en paci­ents amb sida i càncer ter­mi­nal. Aquest estudi, que va ser apro­vat pel Par­la­ment, va ser pos­si­ble gràcies a la lluita que, des del 2003, va empren­dre el grup Àgata de dones amb càncer de mama amb el suport de la Fundció Ins­ti­tut Català de Far­ma­co­lo­gia i del Col·legi de Far­macèutics de Bar­ce­lona.

L'anunci fet ahir pel con­se­ller Boi Ruiz sig­ni­fica que Salut agafa les ren­des per regu­lar, en part, el con­sum de cànna­bis a Cata­lu­nya, un pro­jecte que de fa anys està pen­dent i que des del 2013 nego­ci­a­ven Salut i Inte­rior. Però, de moment, no s'ha fet cap pas, entre altres coses per les dife­rents opi­ni­ons sobre la tolerància que s'ha de tenir en el con­sum d'aquesta droga (el Minis­teri Fis­cal, el ter­cer en discòrdia, pro­posa tenir mà dura con­tra aques­tes asso­ci­a­ci­ons, per posar un exem­ple).

Pro­blema a Bar­ce­lona

De fet, la falta de regu­lació ha donat ales a l'auge dels clubs de cànna­bis, que en un prin­cipi es van obrir sota l'empara de clubs de fuma­dors però que a la pràctica s'han con­ver­tit en punts enco­berts de venda de droga. N'hi ha més de 300 a Cata­lu­nya, gai­rebé 200 a Bar­ce­lona.

A la capi­tal cata­lana, els clubs s'han con­ver­tit en un pro­blema, A l'espera d'una regu­lació, l'Ajun­ta­ment va apro­var el juny pas­sat sus­pen­dre l'ober­tura i ampli­ació d'aquests clubs durant un any, fins que el con­sis­tori reguli la situ­ació. El con­sis­tori no vol per­me­tre “que Bar­ce­lona es con­ver­teixi en una ciu­tat refe­rent de con­sum de cànna­bis”, una raó que s'afe­geix als ele­ments pels quals ha n'ha con­si­de­rat necessària la regu­lació.

No pot ser que un pacient hagi d'anar a un club de cànnabis
La falta de regulació serveix de pretext als clubs per legitimar-se
Boi Ruiz
conseller de salut
300
clubs de cànnabis
han sorgit a Catalunya els darrers anys, 200 dels quals a la ciutat de Barcelona
207
malalts
van participar, el 2005, en un assaig pioner a Catalunya que va demostrar l'eficàcia del cànnabis

L'OMS recomana prohibir els e-cigars en llocs tancats

L'Organització Mundial de la Salut (OMS) va recomanar ahir que es prohibeixi l'ús de les cigarretes electròniques en espais tancats i també la seva venda a menors d'edat.

A través d'un document que han de debatre els estats membres del Conveni Marc de l'OMS per al Control del Tabac l'octubre que ve, l'OMS reconeix que fan falta encara molts estudis i més informació sobre els SEAN –sistemes electrònics d'administració de nicotina–, els més comuns dels quals són les cigarretes electròniques, perquè no se sap quin pot ser l'abast i els perjudicis per a la salut. Davant d'aquesta falta d'informació, l'OMS opta per la precaució. Els experts de l'organisme internacional, doncs, suggereixen que es prohibeixi l'ús de les cigarretes electròniques als mateixos llocs on està prohibit fumar “fins que no es demostri que el vapor exhalat no és nociu per a les persones de l'entorn”. També recomanen als minoristes “la venda de sistemes electrònics d'administració de nicotina a menors d'edat” i que “s'eliminin les màquines expenedores”.

El principal dubte dels experts de l'OMS és que, mentre alguns consideren que les cigarretes electròniques poden ajudar a deixar de fumar tabac real, altres pensen que, precisament, aquests aparells substituts poden tirar per terra tots els esforços per posar fi a l'hàbit de fumar. “La majoria de productes SEN –diuen els experts– no s'han sotmès a assajos científics independents.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia