Societat

Transport

Controls al ‘punt calent'

A l'estiu s'incrementen les inspeccions a taxis i busos a l'aeroport de Girona, que és el lloc on es detecten més infraccions

Els 318 vehicles denunciats el 2014 a la demarcació s'enfronten a multes de 100 a 4.000 euros

Són les onze del matí i mitja dotzena de mossos i una vigilant de Vilobí munten un control a la via de sortida de l'aeroport, just darrere de l'aparcament. És el segon dia consecutiu que ho fan, perquè a l'estiu s'incrementen aquest dispositius. Ahir l'operació es va centrar en els taxis, però abans-d'ahir es van inspeccionar tot tipus de vehicles de transport de viatgers, també autobusos. En menys d'una hora es demanen papers (permís de circulació, ITV, targeta de transport, assegurança de viatgers...), es fa bufar per possible alcoholèmia i s'inspeccionen els vehicles d'una desena de conductors. Només es detecta una infracció: un taxi de Llançà que ha vingut a recollir passatgers sense tenir contracte previ. La conductora s'enfronta a una sanció de 1.001 euros. Els viatgers són quatre nois francesos, que expliquen que havien acordat un preu d'uns 100 euros. Els Mossos, un cop tramitada la denúncia, obliguen el taxi a tornar a la terminal i deixar-hi els nois perquè agafin un taxi de Vilobí. La conductora de Llançà havia estat l'única que en aturar-se no havia volgut saber res de la premsa que érem al control. La resta de taxistes estaven oberts del tot a parlar i eren unànimes a favor dels controls i estaven farts d'intrusisme. “Ve molta gent a robar-nos als viatges”, deia la Mercè Ros. “Hi ha molt pirata, i molta gent de fora, que va a un lloc diferent del que té llicència”, deia Fernando Herrera. I Ignacio Sánchez assenyalava que amb tanta gent “és molt difícil de controlar”. A tots era el primer cop que els aturaven en un control.

L'encarregat de l'operació, el sergent Albert Estrach, explicava que el cas detectat ahir és de les infraccions més habituals: taxis de fora que vénen a operar a l'aeroport, cosa que no es pot fer si no es té un contracte previ en què s'inclogui noms i cognoms dels clients. Altres són dur viatgers a una localitat diferent de la de la llicència del taxista o bé portar al taxímetre una tarifa urbana en lloc d'interurbana. El que no hi ha tant són particulars que facin de taxista sense autorització. L'intrusisme és més de taxistes d'altres pobles. Estrach remarca que l'aeroport és el lloc de Girona on més viatgers es recullen –és “el punt més calent”– i, per tant, és on més controls es fan, sobretot a l'estiu, i més infraccions es detecten. També es munten dispositius en època turística a llocs de la costa com Palamós Roses, Platja d'Aro i Sant Feliu. Estrach explica que les xifres d'aquest any, tant de controls com de denúncies, són similars al 2013 i també el tipus d'infraccions detectades. En concret, de gener a juliol s'han denunciat 318 vehicles, dels quals 28 són taxis. Només a l'aeroport s'han denunciat 58 vehicles (15 taxis). Les sancions, depenent de la infracció, poden anar de 100 a 4.000 euros. En la majoria de casos, a més, se li impedeix continuar el viatge.

A l'estiu es fan entre un o dos controls setmanals a l'aeroport. Després de dos dies seguits, és probable que avui es descansi. “El més important és la incertesa, no fer-los els mateixos dies”, diu Estrach.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.