Societat

Reprenen les obres de la variant de la N-340 a Vallirana després de més de tres anys d'aturada

L'Ajuntament confia que aquesta vegada “sigui la definitiva” i finalitzin les obres per oferir un traçat alternatiu per als 20.000 vehicles que cada dia creuen el municipi

Els pressupostos per al 2015 inclouen una partida de 18 milions d'euros

El minis­teri de Foment ha reprès aquest dilluns les obres de la vari­ant de l'N-340 al seu pas per Valli­rana després que hagin estat para­des gai­rebé tres anys i mig per falta de pres­su­post, segons ha infor­mat el con­sis­tori. L'Ajun­ta­ment con­fia que aquesta vegada “sigui la defi­ni­tiva” i fina­lit­zin unes obres que arros­se­guen, per diver­sos motius, més de 25 anys de retard.

Diver­sos ope­ra­ris ja estan tre­ba­llant a la zona d'entrada dels futurs túnels i algu­nes màqui­nes exca­va­do­res han remo­gut avui terra on es pre­veu que tin­guin la sor­tida, en direcció a l'Ordal (Alt Penedès). Les tas­ques de les pro­pe­res set­ma­nes con­sis­ti­ran sobre­tot a con­di­ci­o­nar la zona i a posar a punt la maquinària. L'alcal­dessa, Eva Martínez, ha des­ta­cat que s'han de fer “molts pre­pa­ra­tius per tor­nar a posar la maquinària en marxa” després de mesos d'inac­ti­vi­tat.

El secre­tari gene­ral d'Infra­es­truc­tu­res, Manuel Niño, va anun­ciar dimarts pas­sat que les obres de la vari­ant es repren­drien aquesta set­mana amb l'objec­tiu, segons Foment, de con­ti­nuar “de forma inin­ter­rom­puda en futurs exer­ci­cis fins a la seva fina­lit­zació”. Els Pres­su­pos­tos Gene­rals de l'Estat (PGE) del 2014 van aca­bar inclo­ent 200.000 euros per a la vari­ant després de l'apro­vació d'una esmena del PP, ja que quan es va pre­sen­tar el pro­jecte, la par­tida per a la via s'havia dei­xat a zero i tam­poc pro­jec­tava cap inversió per al 2015. Final­ment, la par­tida que es va apro­var de 200.000 euros és la que ha de ser­vir per reac­ti­var les obres durant les pro­pe­res set­ma­nes. Els pres­su­pos­tos per al 2015 inclo­uen una par­tida de 18 mili­ons d'euros per als tre­balls de la vari­ant i una pro­jecció de prop de 92 mili­ons entre el 2016 i el 2018.

El traçat en cons­trucció té 2,4 quilòmetres de lon­gi­tud i inclou un túnel de dos tubs, un per a cada sen­tit de cir­cu­lació, d'1,4 quilòmetres cadas­cun. Un cop aca­bada, la vari­ant ofe­rirà un traçat alter­na­tiu als més de 18.000 vehi­cles de mit­jana que cre­uen cada dia el nucli urbà.

L'actual pro­jecte cons­truc­tiu de la via va ser apro­vat al juny del 2003 i les obres lici­ta­des al setem­bre del mateix any i adju­di­ca­des a començaments del 2004. D'acord amb aquests ter­mi­nis, les obres hau­rien d'haver conclòs el 2007, encara que diver­ses para­lit­za­ci­ons les van fre­nar i atu­rar defi­ni­ti­va­ment el 2011.

L'alcal­dessa ha desit­jat que les obres ja no es tor­nin a atu­rar i con­si­dera “espe­rançador” que es puguin aca­bar abans del 2018.

El con­sis­tori con­fia “ple­na­ment” que la represa ara de les obres repre­senti una reac­ti­vació de l'acti­vi­tat econòmica, així com també la con­trac­tació de tre­ba­lla­dors atu­rats del sec­tor de la cons­trucció del muni­cipi.

Fer­nando Guer­rero, mem­bre de la Comissió de Tre­ball per la Vari­ant, ha asse­gu­rat que si final­ment s'acaba la vari­ant seria com si la “lote­ria” toqués al muni­cipi. Guer­rero ha recor­dat que la lluita durant aques­tes anys per acon­se­guir la vari­ant ha estat “molt forta i cons­tant” i plena de “pro­ble­mes de tot tipus, sobre­tot polítics”.

Valli­rana con­viu a con­tra­cor des de fa anys amb l'alt volum de trànsit de la N-340. Cada dia tra­ves­sen el cen­tre urbà prop de 20.000 vehi­cles, 2.000 dels quals són pesants, segons les dades faci­li­ta­des pel con­sis­tori. És la ruta sense peatge que uneix el Baix Llo­bre­gat, i tota la zona del Bar­ce­lonès, amb l'Alt Penedès i les comar­ques tar­ra­go­ni­nes.

La vari­ant és una rei­vin­di­cació històrica del muni­cipi que va començar a sen­tir-se amb força a la dècada dels 80. “Des que tinc ús de raó que he sen­tit a par­lar de la vari­ant de la N-340”, ha des­ta­cat l'alcal­dessa. En aquest sen­tit, ha asse­nya­lat que al llarg de la seva vida, hi ha fet “moltíssi­mes hores de cua per anar a la dis­co­teca, a estu­diar o a tre­ba­llar”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.