Societat

Vic, 38 anys d'avantatge

Des del 1997, s'aplica el model de lletra deslligada al Guillem de Mont-rodon, a Vic

Altres centres d'Osona i el Bages també ho apliquen

En el col·legi Gui­llem de Mont-rodon de Vic s'aplica el model fin­landès des de l'any 1977. Apos­tar per la lle­tra pura, de pal, sense lli­gar, va ser una aposta cons­ci­ent i molt tre­ba­llada que es va començar a apli­car a par­tir del curs 1997-78 a pro­posta de la pro­fes­sora Ade­lina Palacín Peguera i que, al cap de dos cur­sos, ja era un pro­jecte d'escola.

Palacín s'aca­bava d'incor­po­rar a l'escola com a mes­tra dels cur­sos d'infan­til de P4 i P5 i va deci­dir por­tar a la pràctica el que havia après en un curs d'estiu a Sant Tomàs, a Osona: que la lle­tra des­lli­gada era molt més còmoda i fàcil tant d'escriure com de lle­gir, per petits i per grans. “Si ho era sobre­tot per als nens i nenes amb difi­cul­tats d'apre­nen­tatge, molt més ho havia de ser per a la resta”. Aquesta era la pre­missa i a par­tir d'aquesta idea va néixer la pro­posta de Palacín per ense­nyar lle­tra des­lli­gada, i un pro­jecte pedagògic que l'escola Gui­llem de Mont-rodon ja no va aban­do­nar mai més. “Eren temps de can­vis, s'aca­bava de morir Franco i a l'escola cata­lana hi havia ganes de fer coses noves i apro­fi­tar esclet­xes per reno­var-la”, diu Palacín, ara ja jubi­lada.

Han pas­sat gai­rebé 40 anys des d'aque­lla aposta cap­da­van­tera, 38 con­cre­ta­ment, però l'escola Gui­llem de Mont-rodon con­ti­nua fidel a la seva aposta. Carme Careta, mes­tra de Primària, diu que els motius que lla­vors van por­tar a fer néixer aquesta experiència “con­ti­nuen sent com­ple­ta­ment vàlids, avui”. Que això no vol dir, hi afe­geix, que no hi hagi una feina d'apre­nen­tatge “i que no cal­gui tre­ba­llar per poder traçar bé cada lle­tra”. Per la seva banda, el direc­tor de l'escola, Joan Escar­ra­bill, fa notar que, de fet, “en l'únic con­text en què els nens i nenes es tro­ben amb la lle­tra lli­gada és en l'àmbit de l'escola; fora d'allà tot és lle­tra des­lli­gada: premsa, lli­bres, car­tells, eti­que­tes...”

A par­tir de l'experiència del Gui­llem de Mont-rodon, altres esco­les de la comarca d'Osona en van seguir el model, algu­nes de les quals encara el man­te­nen, com la Bell­puig de Sant Julià, Joan XXIII de Balenyà o l'escola de Vila­drau. Al Bages també hi com­par­teix mètode l'escola d'Artés. I, d'aquí a dos anys, ho farà Finlàndia, el país que sem­pre se situa com a refe­rent en política edu­ca­tiva, s'asso­cia a inno­vació i a un model d'èxit. En aquest cas, Cata­lu­nya ja ho feia abans.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia