Osona/Ripollès

Vic utilitzarà un innovador simulador de trànsit per implantar canvis de circulació

Amb el nou sistema informàtic s’han valorat quatre propostes pel carrer Doctor Junyent i la millor opció és que sigui de doble sentit de Correus als jutjats.

L’àrea de Mobilitat de l’Ajuntament de Vic, a través d’un innovador simulador de trànsit, ha fet una proposta de canvi de circulació al carrer Doctor Junyent, un vial que connecta l’avinguda dels Països Catalans amb la rambla Hospital. Aquest carrer, que absorbia un important volum de trànsit d’entrada i sortida del centre de la ciutat, ara és de doble sentit entre la rotonda de Can Barnolas i l’aparcament de la Santa Creu i d’un sol sentit des d’aquest punt fins a la rambla Hospital. És a dir, el carrer ha passat a ser només d’entrada i ha derivat el trànsit de sortida cap a altres vials, com el carrer Sant Pere, poc adequats pel pas de vehicles. La proposta per corregir-ho passa per implantar el doble sentit en el tram que va del carrer Morgades a la rambla Hospital.

La decisió l’avala un simulador de trànsit que permet conèixer, amb precisió, quin serà l’efecte del canvi sobre la circulació. Aquest simulador, un software informàtic, avalua amb dades reals l’impacte del canvi. Per arribar a aquest punt, cal un treball tècnic previ que consisteix a crear una plantilla a partir de la xarxa urbana real. És a dir, s’ha de confeccionar un mapa virtual introduint-hi els carrers, quants carrils tenen i de quin sentit són, les amplades, els girs permesos i els no permesos, les fases semafòriques, amb el pas de vehicles i també de vianants, o les línies de bus, amb els corresponents horaris i les parades.

Sobre aquest mapa virtual però fidel a la realitat s’hi introdueixen dades de trànsit obtingudes a partir de 36 aforaments realitzats a les principals entrades de la ciutat. Coneixent el trànsit real es poden fer simulacions també reals. “És una eina molt útil perquè permet prendre decisions amb una base empírica. És a dir, podem saber què passarà si tallem un carrer, si canviem la sincronització dels semàfors, si fem un canvi de sentit d’un vial...”, expliquen Lourdes Rota i Francesc Calvo, responsables de l’àrea de Mobilitat. Han fet més de 10.000 simulacions per validar que les dades que se simulen coincideixen amb la realitat. La simulació per al carrer Doctor Junyent s’ha realitzat tenint en compte l’hora punta de més trànsit, que és entre les 6 i les 7 de la tarda.

En aquesta franja horària, s’han simulat fins a quatre situacions diferents per al carrer Doctor Junyent: fer-lo de sortida, d’entrada i sortida amb la confluència al carrer Bisbe Morgades, posar-hi un semàfor que permetés donar pas alternatiu entre el carrer Morgades i la rambla Hospital i fent de doble sentit aquest tram. El simulador avala que la millor solució és l’última. Amb aquest canvi, s’aconseguiria que el trànsit del carrer Sant Pere disminuís notablement –passaria de 170 vehicles l’hora a 18– i, per contra, s’incrementaria lleugerament al carrer dels Vilabella, però arribaria a un nivell acceptable: de 180 passaria a 200 vehicles. Aquest carrer, a més, té millors condicions per al trànsit rodat. Hi ha voreres i la calçada està ben delimitada. El carrer Sant Pere, en canvi, és de plataforma única. La prova virtual s’ha fet tant amb els dos carrils actuals a la rambla Hospital com amb un de sol, com serà en un futur. Amb dos carrils, es calcula que per la rambla Hospital hi passen 470 vehicles hora i pel carrer Verdaguer, 313. Amb un sol carril, la xifra disminueix a 319 a la rambla, mentre que la del carrer Verdaguer s’enfila fins a 447. El nivell de saturació se situa en els 1.500 vehicles hora.

La notícia completa a El 9 Nou


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.