Medi ambient

Nou caos a la carretera per una nevada

Efecte

La neu obliga a tallar artèries viàries importants, com ara l'AP-7 i l'A-2

Centenars de conductors queden atrapats i es queixen de falta de previsió

El conseller Espadaler defensa la gestió de les incidències

Bona part de Cata­lu­nya es va lle­var ahir emblan­qui­nada, per una nevada que els meteoròlegs ja havien anun­ciat i que va afec­tar sobre­tot les comar­ques de Lleida i Tar­ra­gona. L'epi­sodi va dei­xar grui­xos de fins a 34 centímetres de neu a llocs com ara el Pla de Man­lleu, a l'Alt Camp, però també va arri­bar a zones on la seva presència no és habi­tual ni tan sols en ple hivern, com ara al Tibi­dabo, a Bar­ce­lona. Més enllà dels pai­sat­ges de postal, però, la nevada va afec­tar de forma severa la xarxa viària cata­lana i va obli­gar a tallar artèries tan impor­tants com ara l'AP-7 (entre Mar­to­rell i el Ven­drell), l'AP-2 (entre Soses i la Bis­bal del Penedès) i l'A-2 (entre Coll­bató i el Bruc). Els pro­ble­mes a les car­re­te­res –que també van afec­tar vies secundàries– van dei­xar atra­pats cen­te­nars de vehi­cles, i alguns con­duc­tors es van quei­xar de falta de pre­visió i van cri­ti­car la manera com s'havien ges­ti­o­nat les incidències.

Una de les situ­a­ci­ons més caòtiques es va viure a l'auto­via A-2, on es van acu­mu­lar grui­xos de neu impor­tants. Cen­te­nars de vehi­cles van que­dar enca­llats al túnel del Bruc, entre els quals, el de l'Este­ban Collado. Aquest con­duc­tor va que­dar atra­pat cap a les set del matí, quan anava a tre­ba­llar a la Seat. “És increïble que per qua­tre vol­ves de neu es talli la car­re­tera; jo viatjo molt, i a l'estran­ger se cir­cula per les car­re­te­res neva­des; això és una falta de pre­visió”, va cri­ti­car en decla­ra­ci­ons a l'agència ACN. Amb la mateixa indig­nació s'expres­sava un altre con­duc­tor, David Espi­nosa: “Ja se sabia que hi hau­ria aques­tes neva­des, i per tant això hau­ria d'estar més pre­pa­rat; no és nor­mal que hagi de per­dre un dia de feina i no cobri.” Els con­duc­tors van que­dar retin­guts durant hores fins que es va poder reo­brir l'auto­via, cap a les dues de la tarda. No van ser els únics, però. Als túnels del Gar­raf, a la C-32, també van que­dar atra­pats durant unes tres hores nom­bro­sos vehi­cles, en aquest cas a con­seqüència de dos acci­dents simul­ta­nis amb cami­ons impli­cats i que no van pro­vo­car ferits. Al ves­pre, les prin­ci­pals incidències a la xarxa viària ja s'havien resolt i només que­da­ven afec­ta­ci­ons a les car­re­te­res secundàries.

El con­se­ller d'Inte­rior, Ramon Espa­da­ler, va expli­car en una roda de premsa que ente­nia la sen­sació dels con­duc­tors que havien que­dat atra­pats, però va defen­sar la decisió de no pro­hi­bir la cir­cu­lació de cami­ons des de pri­mera hora del matí. Alguns pro­ble­mes de cir­cu­lació els van cau­sar pre­ci­sa­ment els vehi­cles pesants, ja que n'hi ha que van que­dar entra­ves­sats a les car­re­te­res i van impe­dir l'accés de les màqui­nes lle­va­neu. Espa­da­ler va argu­men­tar que vies impor­tants com ara l'eix trans­ver­sal, la C-14 i la C-17 no havien que­dat afec­ta­des per la neu i que, per tant, no tenia “gaire sen­tit” pro­hi­bir de forma genèrica la cir­cu­lació de cami­ons.

Devo­lució del peatge

Arran de les quei­xes dels con­duc­tors atra­pats, el dipu­tat d'ICV-EUiA Jaume Bosch va anun­ciar durant el ple del Par­la­ment que el seu grup dema­narà la com­pa­rei­xença del con­se­ller i dels direc­tors de Pro­tecció Civil i el Ser­vei Català de Trànsit –Jordi Aurich i Joan Josep Isern– perquè donin expli­ca­ci­ons sobre el dis­po­si­tiu en relació amb la nevada. Bosch va indi­car que el d'ahir va ser un epi­sodi de neva­des “molt anun­ciat”, i va con­si­de­rar que amb una “certa pla­ni­fi­cació” s'hau­rien pogut evi­tar deter­mi­na­des situ­a­ci­ons, com ara alguns dels col·lapses via­ris.

El govern, per la seva banda, va infor­mar ahir que els con­duc­tors que van que­dar atra­pats a les auto­pis­tes de titu­la­ri­tat cata­lana recu­pe­ra­ran els diners del peatge, mesura que s'apli­carà a la bar­rera de Vall­carca de la C-32 (al tram Cas­tell­de­fels-Sit­ges) i als peat­ges de les Fonts i Sant Vicenç de Cas­te­llets de la C-16 (al tram Ter­rassa--Man­resa). En el cas de l'AP-7 i l'AP-2, les bar­re­res es van obrir i, per tant, no es va cobrar peatge. A més de tenir con­seqüències per als con­duc­tors, la nevada va reper­cu­tir en el trans­port esco­lar, que es va sus­pen­dre en algu­nes comar­ques. Aquest fet, sumat al tan­ca­ment de cen­tres esco­lars, va fer que 43.850 alum­nes que­des­sin sense anar a classe.

Els ser­veis d'emergència van tre­ba­llar a tot ren­di­ment des de la mati­nada fins a les deu del matí, moment en què el sis­tema telemàtic de la Gene­ra­li­tat va que­dar afec­tat per una ava­ria en la xarxa de l'ope­ra­dor de tele­fo­nia i de dades que és titu­lar
de les línies, fet que va com­pli­car la comu­ni­cació entre els equips d'emergència –que van haver de recórrer a les tru­ca­des– i la divul­gació d'infor­mació a la ciu­ta­da­nia. Mal­grat tot, el ser­vei del telèfon d'emergències 112 es va poder man­te­nir actiu en tot moment. Les neva­des ja han remès i ara la prin­ci­pal pre­o­cu­pació és l'onada de fred que escom­brarà Cata­lu­nya durant els
pròxims dies i que pot afa­vo­rir la for­mació de glaç a les car­re­te­res neva­des i mulla­des.

LES FRASES

Ja se sabia que hi hauria aquestes nevades; això hauria d'estar més preparat
David Espinosa
Conductor atrapat al Bruc

LES XIFRES

1.500
trucades
va rebre ahir el telèfon 112 per problemes derivats de la neu i el gel.
43.850
alumnes
van quedar sense classe per les afectacions al transport escolar i les escoles.
Crec que no tenia gaire sentit aturar la circulació de camions de forma genèrica
Ramon Espadaler
Conseller d'interior


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia