Entitats socials denuncien que unes 320.000 famílies catalanes segueixen patint pobresa energètica
Asseguren que “continuen els talls indiscriminats” a Catalunya “malgrat les promeses” del Govern
La Generalitat es va comprometre a garantir que “a cap família” se li tallarien subministraments per problemes econòmics
Unes 320.000 famílies catalanes segueixen patint pobresa energètica segons han denunciat diferents entitats socials agrupades a la plataforma Aliança contra la Pobresa Energètica (APE). L'entitat denuncia “vulneració sistemàtica dels drets humans” en casos com els d'un matrimoni amb dos fills, un dels quals amb una discapacitat psíquica del 68%, que “fa un any” que viuen sense llum perquè “Endesa els va tallar el subministrament per no poder pagar els rebuts”. L'APE també ha denunciat que “a dia d'avui” no s'estan duent a terme les mesures anunciades per pal·liar aquesta situació, com ara la creació d'un fons principalment públic per fer front a rebuts impagats.
Des de la plataforma s'assegura que “la pressió ciutadana” va dur el Parlament a aprovar el desembre passat una modificació del Codi de Consum de Catalunya en virtut de la qual la Generalitat es comprometia a garantir que “a cap família” se li tallarien subministraments per problemes econòmics, prèvia presentació d'un informe dels Serveis Socials que certifiqués la situació de vulnerabilitat dels afectats.
L'APE també recorda que el Govern va anunciar “l'activació d'un fons extraordinari” per a famílies “que no poguessin fer front als rebuts” dotat “principalment de finançament públic”. El fons inclouria mecanismes com l'aplaçament o el fraccionament del rebut, per evitar el “sobreendeutament” de les famílies.
La “denúncia constant” sobre la manca d'informació de les multinacionals va portar la Generalitat a “incloure” un article que “obliga” les empreses subministradores a informar “de forma detallada” als afectats sobre els protocols existents per evitar el tall. L'APE assegura que “ara per ara” aquesta informació només la dóna la plataforma i altres entitats socials.
Tot i aquestes premisses, l'APE ha volgut denunciar “públicament” que “a dia d'avui” no s'està duent a terme cap d'aquestes mesures. A més, l'entitat considera “intolerable” que malgrat el càlcul de 320.000 llars catalanes que pateixen pobresa energètica, el Govern presenti “tard i de manera ambigua” un seguit de mesures “insuficients” que “ni tan sols pot assegurar” que es compliran.
La plataforma explica el cas d'una dona que el 2 de febrer, després de presentar a l'empresa de Gas Natural un informe dels serveis socials que acredita que els 5 membres que conformen la família viuen amb una prestació de 426 euros, va rebre “una interrupció” del servei. La resposta de Gas Natural, “desafiant la Llei, va ser emetre l'ordre de tall als pocs dies”.
Per tot plegat l'APE afirma que “avui en dia, malgrat les promeses del Govern, segueixen els talls indiscriminats” a Catalunya i fan una crida per “posar fi a aquesta barbàrie”.