Foment només desdoblarà l'N-420 «si les demandes de trànsit ho aconsellen»

Blanco evita comprometre's en l'autovia Reus-Gandesa, però diu que ja es deixarà tot a punt per si cal

«Les auto­vies cal deci­dir-les en funció de les deman­des de trànsit i quan la mobi­li­tat així ho acon­se­lli.» Així s'esmu­nyia Blanco quan Jané li va inten­tar arren­car ahir en el Congrés un com­promís inequívoc perquè l'Estat des­do­bli l'N-420 «amb calen­da­ris simul­ta­nis» als de l'auto­via A-68, la qual el minis­teri va deci­dir a l'estiu que, des del muni­cipi ara­gonès de Val­de­al­gorfa, vagi a morir al País Valencià. El minis­tre li havia jus­ti­fi­cat abans que «els estu­dis tècnics indi­quen que aquesta és la millor solució per a la ver­te­bració i el desen­vo­lu­pa­ment d'aquesta part impor­tant del ter­ri­tori», i només s'havia limi­tat a recor­dar el seu «com­promís clar amb la millora i moder­nit­zació de l'N-420», una millora que, davant la insistència, després con­cre­tava: «Volem acor­dar amb el govern de Cata­lu­nya les actu­a­ci­ons com­ple­mentàries i de con­di­ci­o­na­ment que s'hi puguin fer, que dei­xin pre­pa­rada la infra­es­truc­tura per a la seva con­versió, en el seu moment, en auto­via.»

«L'A-68 no mira el trànsit»

Els argu­ments, però, no con­ven­cien Jané, que havia recor­dat que la decisió sobre l'A-68 ja va «cau­sar decepció a Cata­lu­nya», i, ans al con­trari, amb les parau­les de Blanco dóna per per­dut el pro­jecte. «No n'hi ha prou d'ade­quar la car­re­tera, però queda claríssim que men­tre es faci l'A-68 no des­do­bla­ran l'N-420», cons­ta­tava. CiU, de fet, lamenta que només a Cata­lu­nya es dema­nin cer­tes con­di­ci­ons: «L'auto­via d'Aragó no es farà pas fins a Vinaròs per raons de trànsit, perquè ara ben poc n'hi ha, sinó per raons polítiques; a més, quan aquesta esti­gui en marxa, per l'N-420 encara hi pas­sa­ran menys cot­xes.» Jané, com també va fer el dipu­tat tar­ra­goní del PP Fran­cesc Ricomà, es quei­xava que el pro­jecte de pres­su­post esta­tal del 2010, que es va pre­sen­tar dimarts, no inclo­gui ni tan sols par­tida oberta per estu­diar les millo­res, tot i que, quan es va conèixer la decisió sobre l'A-68, el PSC s'havia com­promès a forçar-ho, en el marc de la dis­po­sició addi­ci­o­nal ter­cera de l'Esta­tut que per­met a la Gene­ra­li­tat exi­gir les infra­es­truc­tu­res que pri­o­ritza en una nego­ci­ació bila­te­ral amb l'Estat.

Ben al con­trari que Jané, però, ahir el dipu­tat soci­a­lista Fran­cesc Vallès inter­pre­tava la con­testa de Blanco com un avenç: «Cele­brem l'anunci que es farà la reserva d'espai necessària per con­ver­tir l'N-420 en auto­via quan el pas de vehi­cles per la via així ho reque­reixi», ja que això «garan­tirà la cre­ació d'una via d'altes pres­ta­ci­ons que con­necti el Camp amb l'Aragó».

Les variants de l'Aldea, Corbera i Gandesa, ara sí

L'Estat sí que ha incorporat en el pressupost pel 2010 uns 4,2 milions d'euros –la meitat per a cadascuna– per començar les obres de dues de les històriques variants pendents de l'N-420, les de Gandesa i Corbera, si bé torna a ajornar la de Riudecols. A les Terres de l'Ebre, els comptes estatals també reservaran 22,4 milions per acabar una altra anhelada variant, la de l'N-340 a l'Aldea, on de fet ja s'han iniciat les obres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.