Educació

Xifren en 500 els mestres que fan falta al Maresme

El sindicat majoritari d'Ensenyament, USTEC-Stec, denuncia pèrdua de qualitat en l'educació al territori

Els més de 70.000 alumnes de la comarca comencen amb normalitat el nou curs

L'inici del curs 2015/16 al Maresme es va fer ahir amb nor­ma­li­tat, segons van remar­car fonts del Depar­ta­ment d'Ense­nya­ment, i els més de 70.000 alum­nes d'infan­til, primària i ESO van començar les clas­ses “sense cap inci­dent remar­ca­ble” . Tot i això a la nova escola Jaume Llull de Lla­va­ne­res, a l'ins­ti­tut Ramon Turró de Mal­grat i a l'escola Antoni Dol­tra de Pineda de Mar, no han enlles­tit a temps les obres de con­di­ci­o­na­ment de deter­mi­nats espais. Mal­grat adme­tre aquesta “nor­ma­li­tat” en el començament de les clas­ses, des del sin­di­cat majo­ri­tari d'Ense­nya­ment, USTEC-STEs es cal­cula en uns 500 els mes­tres que farien falta al Maresme “per tor­nar als nivells de qua­li­tat edu­ca­tiva de cinc anys enrere”.

Ràtios ‘amb trampa'

El por­ta­veu naci­o­nal del sin­di­cat, el mares­menc Ramon Font, afirma que a la comarca “es patei­xen les matei­xes man­can­ces que a la resta de Cata­lu­nya”. En aquest sen­tit, Font enu­mera les ràtios massa altes o la pèrdua de clas­ses per part dels alum­nes perquè no se subs­ti­tu­ei­xen els mes­tres quan toca. “No s'hi val a dir que les ràtios són més bai­xes quan s'inclo­uen esco­les rurals que tenen quinze nens per aula. La rea­li­tat majo­ritària és que les clas­ses estan massa ple­nes”, apunta i afe­geix “dema­nen als docents més impli­cació amb els estu­di­ants i no ens donen els ins­tru­ments per fer-ho”. El por­ta­veu d'USTEC-STEs afe­geix a la llista de greu­ges que dese­nes de pro­fes­sors es van incor­po­rar ahir al cen­tre assig­nat. “Sense conèixer-lo abans i sense tenir temps per pre­pa­rar-se el mate­rial”, comenta i retreu al Depar­ta­ment d'Ense­nya­ment que els hagi nome­nat “a corre cuita per estal­viar-se uns diners que en el còmput glo­bal del pres­su­post d'Ense­nya­ment és una misèria”.

Ramon Font també va car­re­gar ahir con­tra l'apli­cació de la LOMQE i la LEC “i el poder que s'ha ator­gat als direc­tors reta­llant a mínims la capa­ci­tat de par­ti­ci­pació i de decisió dels con­sells esco­lars”.

Fins a 219 cen­tres edu­ca­tius del Maresme –180 públics i 39 con­cer­tats– van ini­ciar ahir les clas­ses en un curs mar­cat per la posada en marxa de tres equi­pa­ments, dos ins­ti­tuts –Sant Pol de Mar i Tor­dera– i el resul­tat de la fusió de les esco­les Sant Andreu i Labandària, de Lla­va­ne­res, en el nou cen­tre Jaume Llull. Bona part dels ajun­ta­ments del Maresme van apro­fi­tar ahir per posar al dia les dades esco­lars i, alhora, per fer ban­dera de les inver­si­ons rea­lit­za­des a les esco­les i les aju­des dona­des a les famílies a càrrec de les arques muni­ci­pals.

En el cas de Pineda de Mar, per exem­ple, l'Ajun­ta­ment ha des­ti­nat un total de 103.500 euros, d'entre els quals, 78.750 han estat per obres d'arran­ja­ment, 33.000 per a l'adqui­sició de lli­bres i 34.500 en aju­des al trans­port. L'Ajun­ta­ment assu­meix el cost del trans­port esco­lar no obli­ga­tori , perquè Ense­nya­ment només sub­ven­ci­ona l'obli­ga­tori que afecta als estu­di­ants que han de mar­xar fora del muni­cipi. D'altra banda, l'acti­vi­tat a l'escola Mar Nova de Premià de Mar va començar ahir amb nor­ma­li­tat després que fa uns mesos l'Ampa del cen­tre mostrés el seu des­a­cord amb el nome­na­ment del nou equip direc­tiu. Els pares con­si­de­ra­ven que l'equip pro­po­sat “no era conei­xe­dor del pro­jecte edu­ca­tiu de l'escola”, tot i que “la relació amb la direcció és cor­dial”. Tot i això, està pre­vist que l'Ampa adreci una carta al direc­tor dels Ser­veis Ter­ri­to­ri­als del Maresme-Vallès Ori­en­tal, Josep-Vicent Gar­cia, per mos­trar el seu males­tar per les seves decla­ra­ci­ons en una entre­vista con­ce­dida a aquest diari i en una carta que els hi va fer arri­bar.

LA XIFRA

219
centres
educatius, públics i concertats, van començar ahir el nou curs 2015/1026 al Maresme.

Premià de Dalt manté la gratuïtat dels llibres

El curs passat, l'Ajuntament de Premià de Dalt va anunciar que els seus alumnes –de les dues escoles públiques i de l'institut de secundària– deixarien de pagar els llibres escolars perquè iniciava un programa de subvenció del material a les escoles. El Banc de Llibres va suposar llavors una primera inversió de 250.000 euros perquè els centres educatius compressin els llibres i el material i el socialitzessin. L'experiència ha resultat tan positiva que aquest curs es manté, això sí, amb una aportació menor, perquè el reciclatge dels volums també ho permet. El consistori aporta ara 150.000 euros, que beneficiaran un total de 1.343 alumnes. Un fet que, segons el seu alcalde, Josep Triadó (CiU), representa un estalvi a les famílies d'uns 380 euros per cada alumne d'institut, i d'uns 200 euros per cada alumne de primària. Triadó destaca que la inversió ha estat possible gràcies a la bona situació econòmica de l'Ajuntament”. “La gestió rigorosa dels diners públics ens ha permès cobrir totes les necessitats socials”, defensa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia