Educació

Llar d'infants d'un i dos anys en quatre escoles de Lleida

El Departament d'Ensenyament posa en marxa una prova pilot que també inclou tres centres del Montsià

Grans i petits aprenen junts a les escoles rurals de poblacions de menys de 1.000 habitants

Les escoles de Vinaixa (Garrigues), Maials (Segrià), Isona (Pallars Jussà) i les Pallargues, als Plans de Sió (Segarra), són les quatre escollides pel Departament d'Ensenyament per a la prova pilot d'integració de llars d'infants en escoles rurals. Això s'emmarca en un projecte que també inclou tres municipis ebrencs: Freginals, Godall i Mas de Barberans (Montsià). Aquestes set localitats tenen menys de 1.000 habitants i difícilment poden mantenir una escola bressol municipal, però, en canvi, tenen població per atendre en aquest sentit.

Així, en municipis petits on l'Ajuntament no pot assumir el cost d'una escola bressol ni complir-ne els requisits, s'ofereix la possibilitat d'integrar la llar d'infants a l'escola del poble, de manera que la direcció del centre assumeix la direcció pedagògica, mentre que el consistori assumeix l'educador. El primer any se'n beneficiaran una quarantena d'infants d'un i dos anys, que s'escolaritzaran en grups amb un màxim de deu alumnes.

Precisament les àrees amb molts municipis petits, com ara Lleida i les Terres de l'Ebre, han estat la prioritat d'Ensenyament a l'hora d'impulsar un projecte que, tal com ha explicat a l'ACN el director general de Centres Públics, Antoni Llobet, vol facilitar a aquestes famílies l'accés al primer cicle d'educació infantil.

El projecte d'Ensenyament implica que cada escola acollirà infants d'un i dos anys en grups de tres o quatre nens, o bé de vuit o nou, de manera que s'ha fixat un màxim de deu alumnes. Els grups amb menys de cinc infants també es podran integrar, sempre amb la supervisió de l'educador, als grups del segon cicle d'educació infantil. En tots els casos, la responsabilitat pedagògica d'aquests infants dependrà de la direcció de l'escola rural i el consistori hi aportarà l'educadora que se'n farà càrrec.

Evitar desplaçaments

Llobet considera que els avantatges del projecte són evitar el desplaçament de les famílies i, a la llarga, evitar que els nens i nenes d'un poble s'escolaritzin més endavant en altres municipis, a més de permetre l'accés a aquest servei a famílies que per qüestions de logística no es poden moure del municipi. De moment, l'acollida a les localitats implicades ha estat bona, i des d'Ensenyament ja tenen altres ajuntaments interessats a aplicar la mesura en els pròxims cursos.

En aquest sentit, Llobet ha explicat que Ensenyament es plantejarà ampliar el projecte en funció dels resultats, que d'entrada confien que seran bons. “A hores d'ara, no hi ha res que ens faci dubtar que podrà funcionar'', ha declarat Llobet. El fet de treballar amb la direcció de l'escola garanteix, segons el director general, que es farà bé la feina i per això augura que “el resultat de l'experiència serà prou positiu''.

LES FRASES

No hi ha res que ens faci dubtar que aquest projecte podrà funcionar
Antoni Llobet
director general de Centres Públics de la generalitat
Acollir infants des de les primeres edats pot donar oxigen per mantenir l'escola rural
Josefina Castellà
directora de l'escola rural de les Pallargues

Un projecte que “dóna oxigen” a l'escola rural

L'ACN ha visitat l'escola rural de les Pallargues, als Plans de Sió, a la Segarra, on la directora, Josefina Castellà, explica que, després de la baixada del nombre de matriculacions al centre en els darrers dos anys, el fet de poder acollir infants des de les primeres edats espera que pugui servir per “donar oxigen per mantenir l'escola”, que dóna vida a les Pallargues i també al conjunt de pobles dels Plans de Sió.

Un cop superats els primers dies del nou curs escolar, Castellà admet que el projecte de barrejar en un mateix centre els nens de la llar d'infants i els dels cicles d'infantil i primària els fa “una mica de respecte”. En aquest sentit, fa broma assegurant que ja veien petits els de P3 i ara encara n'hi ha de més petits, però remarca que ja estan “situats” i es mostra convençuda que el curs anirà molt bé, seguint una línia pedagògica a P1 i P2 que ha de permetre als més petits continuar amb tots els cicles educatius a l'escola rural.

La directora de l'escola de les Pallargues explica també que els alumnes més grans del centre, una vintena llarga que fan primària, estan “molt entusiasmats” amb els quatre petits que han començat a la llar d'infants, que es preveu que arribin a ser sis. Tot i que encara no han tingut gaire contacte entre ells, els gran ja han demanat fer activitats conjuntes com ara explicar contes. “Aquesta és la gràcia de l'escola rural”, assegura Castellà, treballar intercicles i compartir experiències amb totes les edats. De fet, els infants de la llar estan situats en una aula al costat de la del cicle infantil i ja es preveu que facin força activitats conjuntes.

Castellà hi ha afegit que valoren molt positivament la reacció de les famílies que els han confiat els fills més petits, ja que el projecte “parteix de zero”. Al maig van tenir una primera reunió per exposar-ho tot i la resposta va ser molt bona, tant que gairebé tots els que hi van assistir ara porten la canalla a l'escola rural. Abans els havien de portar a escoles bressol de Guissona, Cervera i Tàrrega, i ara, fins i tot famílies d'aquests municipis més grans s'han interessat per l'escola rural de les Pallargues.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.