Els productors de torró de Xixona preveuen un augment de vendes d'entre un 2% i un 3% aquest Nadal
El Consell Regulador de la Denominació d'Origen estima que hi haurà “menys pessimisme” en el consum de les famílies a causa d'un canvi en la situació econòmica
El productors de torró de la Denominació d'Origen (D.O.) Xixona i Alacant preveuen augmentar enguany les seves vendes entre un 2 i un 3% en relació al 2014, segons les estimacions del secretari general del Consell Regulador, Federico Moncunill. En una campanya en la qual les vendes es concentren en el darrer mes i mig, el Consell Regulador confia en què l'augment del consum en alimentació per part de les famílies es tradueixi en major consum en torrons de la D.O Xixona i Alacant en aquest Nadal.
Moncunill percep “menys pessimisme” i “un cert canvi” en la situació econòmica, que es pot traduir en més vendes per al sector. Segons aquestes previsions, aquest Nadal es vendran a tot l'Estat uns 20 milions de barres de torró protegit (D.O Xixona i D.O Alacant) i uns 40 milions de barres de torró d'obrador i torrons diversos. De Xixona (Alacantí) surt més del 50% de la producció total del torró a l'Estat espanyol, primer productor mundial.
El 85% del que es produeix es consumeix a l'Estat, sent Catalunya un dels principals mercats. El 15% restant s'exporta a mercats com els dels Estats Units, França, Veneçuela, Cuba, Argentina, Mèxic, Portugal i Itàlia. Segons les dades del Consell Regulador les vendes a l'exterior també experimentaran enguany uns creixements a l'entorn del 10%.
De confirmar-se aquestes previsions, el sector tindrà xifres de venda positives per tercer any consecutiu. L'any passat les vendes varen créixer un 6%. Els torroners de Xixona superaran descensos com els de l'any 2012, que va tancar amb un 9% menys de vendes.
Aquestes bones perspectives es mantenen malgrat l'augment del preu de l'ametlla, la matèria primera del torró. Moncunill assenyala que l'augment de l'ametlla no es traduirà al preu final de la tableta perquè el sector és “molt competitiu” i té capacitat per assumir aquest augment, reduint els marges de benefici.
Un consum “menys soviètic”
El secretari general del Consell Regulador, Federico Moncunill, preveu que en aquest Nadal hi hagi menys consum de torrons de marca blanca i s'aposti més per la Denominació d'Origen. En la seva opinió, el “boom de la marca blanca està passant” i s'ha estabilitzat el seu consum.
Moncunill apunta que caldrà observar el que succeeix en els pròxims dos o tres anys però indica que a mesura que la situació econòmica millori “hi haurà un consum menys soviètic, entenent com a soviètic comprar només el que és més barat, encara que sigui una sola marca”. El portaveu dels torroners afegeix que amb millors condicions econòmiques el consumidor “és més capriciós” i està disposat a pagar més perquè li agrada la marca, el disseny o l'estoig. “Anem a veure el que succeeix i si la dictadura de la marca blanca continua o no”, assenyala.
En relació amb la venda de cistelles i lots de Nadal de les empreses, que acostumen a incloure torrons, Federico Moncunill recorda que durant la crisi econòmica ha patit una gran davallada, atès la gran quantitat d'aturats i la reducció de despeses per part de les empreses. El Consell Regulador estima que enguany hi haurà una lleugera recuperació d'aquest canal de vendes a causa de l'augment de contractacions i perquè la davallada “va ser tan brutal, que ara hi ha una certa recuperació”.
Les xifres de treballadors del sector del torró es mantenen estables al llarg dels darrers anys. Moncunill apunta que moltes empreses busquen la desestacionalització del producte amb la producció de xocolata o de productes 'gourmet'. En aquest sentit, afegeix que en l'actualitat a Xixona es produeixen 25 milions de quilos de xocolata front als 13,5 milions de quilos de torró.
El Consell Regulador del torró de Xixona i Alacant està format per 21 empreses entre les més importants de l'Estat. Torroners com El Lobo, Antiu Xixona, La Fama o 1880 formen part d'aquest Consell Regulador. El sector dóna feina a unes 1.800 persones de manera directa i genera uns 3.000 llocs de treball indirecte.