El Pacte Nacional preveu invertir almenys 3.900 milions en infraestructures al Camp

El desplegament del «full de ruta» signat divendres suposaria actuacions de 3.440 milions en la primera fase fins al 2015

Els prop de 4.000 mili­ons que, com a mínim, s'inver­ti­ran en obres públi­ques al Camp en els pro­pers onze anys –cal­dria afe­gir-hi la part pro­por­ci­o­nal d'altres grans pro­jec­tes d'àmbit català, i algu­nes inver­si­ons no valo­ra­des o fins i tot ni deci­di­des, ja que la segona fase ha que­dat oberta– s'han dis­se­nyat pen­sant en una població d'unes 750.000 per­so­nes al 2020. «Totes aques­tes actu­a­ci­ons –algu­nes de les quals ja en exe­cució– per­me­tran asse­gu­rar i opti­mit­zar els recur­sos per una banda, i el dina­misme econòmic del ter­ri­tori per l'altra», segons Sabaté, i supo­sa­ran «una inversió històrica i sense pre­ce­dents». La inversió posarà fi al «dèficit històric» en car­re­te­res, trens, port i aero­port, però que també abas­tarà altres «aspec­tes fona­men­tals com la recerca i la inno­vació», a més d'obres rela­ci­o­na­des amb l'acti­vi­tat agrícola, el trac­ta­ment de l'aigua i els resi­dus, ener­gia, logística o tele­co­mu­ni­ca­ci­ons. «Des del 1935 que no s'havia fet un pla inte­gral de plan­te­ja­ment d'obres públi­ques al ter­ri­tori», recor­dava ahir Joa­quim Mar­ga­lef, direc­tor de Política Ter­ri­to­rial al Camp, i recor­dava que es for­marà una taula de segui­ment per com­pro­var l'apli­cació real del pacte.

«No» de la Dipu­tació

Sabaté lamen­tava que la Dipu­tació de Tar­ra­gona no hagi vol­gut sig­nar el pacte, adduint que hi ha poques inver­si­ons i que no pre­veu l'eli­mi­nació de peat­ges. «Si hi tro­ba­ven a fal­tar alguna obra l'hauríem pogut incloure, ente­nem que és falta de volun­tat i prou, seguint indi­ca­ci­ons de CiU», segons el dele­gat, que recor­dava: «les altres dipu­ta­ci­ons –gover­na­des per PSC i ERC, per cert– sí que han sig­nat i han par­ti­ci­pat acti­va­ment, així que aquí hau­rien pogut mos­trar més volun­tat de sig­nar l'acord.»

La Cam­bra demana uni­tat

Tot i que es va afe­gir al pacte dins del Con­sell de Cam­bres de Comerç cata­la­nes, el pre­si­dent de la de Tar­ra­gona, Albert Abelló, hi ha mati­sat el seu suport i ha recla­mat «una sola veu des del ter­ri­tori en matèria d'infra­es­truc­tu­res, que eviti visi­ons loca­lis­tes», una veu que ha de par­tir de la «uni­tat d'acció» de tots els agents polítics i soci­o­e­conòmics. L'ens s'ha mos­trat molt crític durant la redacció del pla per tal d'exi­gir la inversió per al Camp «que li cor­res­pon d'acord amb el seu crei­xe­ment econòmic», i ha tor­nat a dema­nar cele­ri­tat en obres com l'auto­via de Mont­blanc, la línia de mer­ca­de­ries des del port o l'impuls d'un TAV entre Tar­ra­gona i Cas­telló. En aquest sen­tit, ha rei­vin­di­cat que s'exe­cuti el que s'ha pre­vist, tenint en compte que la con­trac­tació d'obra pública el 2008 a Cata­lu­nya va bai­xar d'un 43% per part de l'Estat, i d'un 54% per part de la Gene­ra­li­tat.

Page­sos i ICV, satis­fets

La inter­co­mar­cal d'ICV al Camp ahir estava espe­ci­al­ment satis­feta per la seva apor­tació al pacte, que s'ha cen­trat en «asse­gu­rar una pri­ma­cia del trans­port públic», espe­ci­al­ment el tren que, alhora «per­met l'equi­li­bri ter­ri­to­rial i és eco­lo­gista». ICV recorda que ha estat «deter­mi­nant» perquè s'hi incor­po­rin obres com el Tram­camp, el nou ser­vei de roda­lies, la pri­o­rit­zació de la línia de mer­ca­de­ries o la pos­si­bi­li­tat que l'alta velo­ci­tat arribi a Reus i Tar­ra­gona. A més, des­taca que el pacte «no pre­veu cap trans­va­sa­ment de l'Ebre ni del Roine, ni cap inter­con­nexió de xar­xes».

A Unió de Page­sos, també li agrada el pacte perquè pre­veu la redacció d'un pla ter­ri­to­rial sec­to­rial agrari, reco­neix els espais d'interès agrari davant d'altres usos del sòl i intro­du­eix la valo­ració pre­cep­tiva de l'impacte agrari en els pro­ce­di­ments pre­vis d'ava­lu­ació ambi­en­tal per a qual­se­vol pro­jecte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.