Educació

Educació

Com un germà gran

L'institut de Tona és el primer i únic d'Osona que aplica el projecte Tutoria entre iguals (TEI)

Els alumnes de 3r d'ESO fan de tutors dels de 1r amb l'objectiu d'ajudar-los a integrar-se al centre i gestionar qualsevol conflicte

L'arri­bada a l'ins­ti­tut, amb 12 anys aca­bats de fer o encara per com­plir, pot ser un tràngol, sobre­tot per als joves que pro­ve­nen d'esco­les i pobla­ci­ons peti­tes. L'Olga Camps aquest curs ha començat 1r d'ESO a l'ins­ti­tut de Tona –amb gai­rebé 400 alum­nes– i reco­neix que al prin­cipi li va cos­tar una mica adap­tar-se. “Venia de l'escola Les Bece­ro­les, de Sant Miquel de Balenyà, i això em va sem­blar molt gran...”, comenta ara amb un som­riure. Per aju­dar a fer l'aco­lli­ment als alum­nes nou­vin­guts, aquest cen­tre de secundària i bat­xi­lle­rat oso­nenc aquest curs ha posat en marxa, de manera pio­nera a la comarca, el pro­jecte Tuto­ria entre iguals (TEI), en què un alumne de 3r d'ESO fa de tutor emo­ci­o­nal d'un altre de 1r.

“Ens interes­sava que quan els alum­nes arri­bes­sin aquí no se sen­tis­sin tan sols, perquè pas­sen a un cen­tre més gran i de tenir un tutor fix que està tot el dia per ells a tenir-ne un que no veuen amb tanta freqüència”, comenta Car­les Anguera, tutor de 3r d'ESO. El pro­jecte, doncs, té una doble ves­sant. D'una banda, faci­li­tar l'aco­lli­ment. “Saben que sem­pre tenen una per­sona que els aju­darà o donarà suport si ho neces­si­ten”, diu l'Ibai Rodil, que està cur­sant 3r d'ESO. De l'altra, pre­ve­nir pro­ble­mes, ja que els alum­nes de 3r es con­ver­tei­xen en un refe­rent per als més petits, al qual poden recórrer en cas que es pro­du­eixi qual­se­vol con­flicte, espe­ci­al­ment de violència o asset­ja­ment esco­lar. “Som cons­ci­ents que pot­ser un 80% o més dels con­flic­tes que pas­sen entre els joves no ens arri­ben ni els conei­xem”, explica Noe Pla, coor­di­na­dora pedagògica de l'Ins­ti­tut de Tona. “Per molt pro­pers que puguem arri­bar a ser els tutors o els pro­fes­sors, hi haurà coses que mai ens les expli­ca­ran, però a un com­pany més gran, pot­ser sí”, afe­geix. “La idea és posar un refe­rent dins del grup d'iguals.” Com tenir un germà més gran a l'ins­ti­tut.

Incen­ti­var la denúncia de cer­tes con­duc­tes, espe­ci­al­ment les vio­len­tes (ver­bals o físiques), entre l'alum­nat és un dels propòsits finals d'aquest pro­jecte. “Una de les coses que es tre­ba­lla molt és tren­car la llei del silenci, la por a denun­ciar situ­a­ci­ons, i cores­pon­sa­bi­lit­zar tota la classe d'allò que passa al pati o a la classe”, comenta la coor­di­na­dora pedagògica, con­vençuda que real­ment es per­cep un canvi d'acti­tud: “L'alumne ja no és impas­si­ble, un tes­ti­moni silenciós, sinó que actua”. Si hi ha un con­flicte entre alum­nes, es mira de solu­ci­o­nar entre els res­pec­tius tutors i, si no, el pro­blema es deriva al pro­fes­so­rat.

Volun­tari i espon­tani

Ser tutor emo­ci­o­nal és volun­tari i les pare­lles s'escu­llen a l'atzar. A l'ins­ti­tut de Tona, de la cin­quan­tena d'alum­nes de 3r d'ESO, només n'hi ha qua­tre que no han vol­gut ser tutors (tot i que col·labo­ren al pro­jecte d'altres mane­res) d'algun dels 62 alum­nes de 1r. Aquesta diferència fa que hi hagi tutors que tin­guin al seu càrrec dos alum­nes. Tot i que s'intenta que la relació entre l'alumne tutor i el tuto­rit­zat sigui “com menys estruc­tu­rada millor” i l'ideal seria que es man­tingués de forma espontània en els següents cur­sos, es fan unes tro­ba­des tri­mes­trals i diver­ses acti­vi­tats per reforçar el con­tacte. El fet d'esco­llir els alum­nes de 3r d'ESO no és casual: “Amb els de 1r hi ha prou distància però no massa, i el curs següent aquests encara man­te­nen el seu refe­rent a l'ESO”, diu Pla.

Formació
El projecte TEI compta amb un programa estàndard de formació tant per al professorat del centre que el vol aplicar com per als alum-nes de 3r d'ESO, als quals, “com a element de motivació”, se'ls dóna un títol per agrair-los la seva tasca. “És una manera de dir-los que estan fent una molt bona feina”, diu Pla.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia