Societat

Societat

Una mà per a la petita Mariam

Un grup d'estudiants de l'escola pública El Turó de Montcada i Reixac fan, amb una impressora 3D, una pròtesi de mà per a una alumna d'infantil

S'emmarca en un projecte de reforç positiu que es vol ampliar

L'escola li va plantejardes del principi com si fos una joguina que podia utilitzar si volia

Què podem fer amb una impressora 3D a l'escola? Això és el que es van preguntar els mestres del centre El Turó de Montcada i Reixac quan, com a premi per a la seva participació als premis Mobile Learning amb un projecte de geolocalitzadors amb mòbils, la van rebre a finals del curs passat. La resposta ha estat posar en marxa aquest curs un projecte de reforç positiu, per a un grup de deu alumnes de tercer a sisè amb un bon nivell d'aprenentatge que dirigeix el professor Nacho Gálvez. Reconeix que es va haver de posar a fons per saber com treure profit a la impressora, però també apunta que, ara que la tenen, el ventall d'aplicacions és molt ampli, ja que es poden treballar diferents àrees de forma transversal. “El que volem és obrir la ment dels nens i transmetre'ls que poden fer el que vulguin”, apunta el professor. Aquesta filosofia de treball s'ha traslladat a una iniciativa concreta: una pròtesi de mà per a Mariam Sabar, una nena de P5 que no en té la dreta de naixement. Els mestres defineixen la petita com una nena eixerida i autònoma que, des d'un primer moment i amb el permís del pares, ha col·laborat amb el projecte. “Li vam plantejar com una joguina que podia utilitzar quan ella volgués”, apunta la directora del centre, Imma Espinosa. La Mariam s'ha fet responsable de la pròtesi –la hi van donar a mitjans de febrer– i la utilitza sovint dins del centre en tot tipus de situacions, tant sovint que, com explica Gálvez, ha calgut fer algun retoc per arreglar-la i ja estan treballant en una de nova, millorada. Aquest cop, apunta Espinosa, el color l'ha pogut triar ella: deixarà el verd de la pròtesi actual per passar al lila. Gálvez destaca que “hi ha molt d'altruisme” en el món del disseny en 3D a la xarxa, ja que hi ha gent que fa coses i ho comparteix, el que facilita que es puguin treballar molts àmbits. De fet, en el cas de la mà, el que vam fer els dos alumnes més grans va ser adaptar un disseny que ja existia a les necessitats de la nena.

Per arribar a la impressió de la pròtesi, tant professor com alumnes han hagut de passar hores davant de la pantalla per traslladar diferents idees a l'ordinador a partir de la plataforma Tinkercad. Aquests mesos, han imprès dissenys propis com el logotip de l'escola, monedes per treballar a educació infantil, peces de seguretat per utilitzar-les a psicomotricitat i unes ulleres. “Algunes idees han sorgit dels mateixos alumenes i d'altres han arribat d'altres estudiants del centre. Sempre s'intenta donar solució a alguna necessitat”, diu el professor. La directora assegura que el projecte fa que no només els nens que van a l'hora setmanal de disseny estiguin motivats, sinó també la resta d'alumnes. Això, sumat a la voluntat del professorat d'El Turó d'apostar per incloure les tecnologies, fa que es plantegin, de cara al curs vinent, fer un projecte amb els nens de cinquè i sisè i no descarten ampliar-ho, més endavant, a tots els cursos. “Haurem de fer una avaluació a final de curs i veure si és possible”, diu la directora. De moment, recentment han participa a l'IT World Edu, el punt de trobada de les comunitats educatives i la tecnologia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.