Educació

L'escola intensificarà l'ús de l'entorn virtual Moodle

Els centres catalans participaran en un pla pilot d'ús del programari lliure per treballar les competències bàsiques

La Universitat de Vic fa doctor ‘honoris causa' el creador de la plataforma

Les escoles i, sobretot, els instituts catalans s'han abocat els darrers anys a treballar amb la plataforma virtual Moodle per a tasques tan comunes com ara fer treballs en equip, anotar els deures pendents i compartir documents de text i vídeos educatius. A partir del curs vinent, a més, els centres catalans participaran en un projecte pilot per utilitzar aquest programari de codi lliure per potenciar el treball per competències.

Així ho va anunciar ahir la consellera d'Ensenyament, Meritxell Ruiz, que va explicar que, des que aquesta plataforma es va introduir als centres educatius catalans l'any 2006, ja hi ha uns 1.300 instituts de secundària i 300 escoles de primària que la fan servir i podrien sumar-se a la iniciativa. “Catalunya és pionera en l'ús de la tecnologia a l'aula i ara tindrem un nou instrument d'aprenentatge”, va afirmar Ruiz, que va advocar per potenciar “l'ús educatiu de la tecnologia i no només el social”. Aquestes eines “permeten aprendre a tot arreu i al llarg de la vida”, hi va afegir.

De fet, un dels grans avantatges d'utilitzar el Moodle és la possibilitat de “personalitzar el sistema d'aprenentatge” de cada estudiant, tal com va remarcar Jordi Montaña, rector de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (Uvic-UCC), que col·laborarà amb el Departament d'Ensenyament en l'aplicació del prototip de Moodle de competències bàsiques i que avui investirà doctor honoris causa el creador de Moodle, l'australià Martin Dougiamas, present en l'acte d'ahir.

Dougiamas, que va destacar que l'Estat espanyol, amb Catalunya al capdavant, és el segon que més utilitza Moodle després dels Estats Units, va explicar que el prototip per a les competències bàsiques, desenvolupat per Moodle i la Universitat de Mont-real, ja s'està utilitzant amb èxit en centres educatius d'Austràlia occidental. “El prototip és com una caixa d'eines que els educadors adapten a les seves necessitats”, va definir Dougiamas.

El creador de Moodle va explicar que la plataforma permet fer un “pla d'aprenentatge personalitzat” a partir d'una “llista de competències” que els alumnes han d'adquirir. A través de l'eina virtual, els mestres poden avaluar si l'estudiant se n'ha sortit o no, certificar-ho o acompanyar-lo perquè tingui les habilitats que se li demanen. Segons Dougiamas, l'actualització del Moodle ha estat una demanda dels usuaris d'arreu del món, especialment des de l'àmbit educatiu. Tot i que la versió de Moodle per treballar les competències bàsiques no s'utilitzarà a Catalunya fins al setembre, l'actualització estarà llesta al maig i, des d'aquell moment, es podran fer proves per acabar de polir-la

La plataforma Moodle és utilitzada per 81 milions de persones de 224 països d'arreu el món, més de 300.000 de les quals a Catalunya. La majoria d'aquests (uns 300.000 usuaris actius) ho fan a través de la plataforma Àgora, de la qual se serveixen els centres educatius de primària i secundària, els de formació professional i les escoles oficials d'idiomes (EOI). A l'Institut Obert de Catalunya (IOC) el fan servir prop de 30.000 usuaris, entre mestres i alumnes, i 25.000 més utilitzen el servei Odissea, una plataforma de formació permanent per a professionals.

La UVic-UCC és pionera en l'ús de Moodle i ha creat una aplicació per a mòbils personalitzada per a les necessitats de la universitat. Amb la investidura honoris causa de Dougiamas reconeix la seva contribució en el “foment de l'aprenentatge cooperatiu i constructiu”.

LES XIFRES

300.000
usuaris
actius de Moodle hi ha a Catalunya, segons les dades del Departament d'Ensenyament.
1.300
instituts
de secundària i 300 escoles de primària catalanes fan servir aquesta plataforma virtual.
81
milions
de persones utilitzen Moodle arreu del món. L'Estat espanyol ocupa el segon lloc després dels Estats Units.

Comença la preinscripció escolar

La preinscripció escolar pública i concertada per al curs 2016/17 a Catalunya va començar ahir amb la reducció de 67 grups de P3 en l'oferta, a causa de la caiguda demogràfica dels últims 30 anys, i la creació de 20 nous grups a primer d'ESO. La reducció de places ha estat molt criticada pels sindicats de l'educació i les associacions de pares, que havien demanat al Departament d'Ensenyament que aprofités la davallada demogràfica en l'educació infantil per reduir el nombre d'alumnes per mestre. També retreuen a la consellera, Meritxell Ruiz, que la immensa majoria de grups de P3 tancats siguin d'escoles públiques (64 dels 67). Ensenyament obrirà cinc centres nous d'infantil i de primària el curs vinent a Barcelona, Manresa, Sant Cugat del Vallès i Mont-ral, fusionarà dues escoles de Lleida i obrirà tres instituts de secundària a Barcelona, Torelló i Barberà del Vallès. La preinscripció escolar acabarà el 7 d'abril i la matriculació es farà del 13 al 17 de juny per als alumnes d'infantil, primària i primer d'ESO, i entre el 27 de juny i l'1 de juliol per als de segon, tercer i quart d'ESO.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.