El Suprem imposa l'ús del castellà en la prova d'advocacia
L'Associació de Juristes en Defensa de la Llengua va recórrer contra el reglament
L'examen és “únic i idèntic” a tot l'Estat
La secció sisena del contenciós administratiu del Tribunal Suprem ha emès una sentència en què dóna ple aval al sistema d'examen per accedir a la carrera d'advocat que des de fa tres anys organitza el Ministeri de Justícia i que es du a terme només en llengua castellana. L'Associació de en Defensa de la Llengua Pròpia va presentar un recurs contra el reglament que normativitza aquestes proves amb l'objectiu de fer prosperar la inclusió del català en els exàmens, un recurs que va topar amb l'oposició de l'Advocacia de l'Estat, el Consell General de l'Advocacia Espanyola i el Consell General dels Procuradors.
En concret, el recurs presentat demanava la nul·litat de l'article 17.1 del reglament, que determina que “les avaluacions per accedir a les professions d'advocat i procurador seran úniques i idèntiques per a cada professió
a tot el territori espanyol”. Com que els exàmens, que són de tipus test, estan redactats en castellà, no hi ha possibilitat de fer-los
en llengua catalana.
L'Associació de Juristes assenyala que l'examen en qüestió atempta contra l'Estatut de Catalunya, perquè obvia l'existència d'una llengua pròpia i del dret propi de Catalunya. En el seu argumentari, el Tribunal Suprem recorda que el Tribunal Constitucional ja es va pronunciar al seu dia donant validesa al reglament i, tot i que no ho expressa així, sembla que dóna per bo aquell argument de “donde hay patrón...”.
La sala del contenciós que s'ha pronunciat sobre els exàmens la integra, entre d'altres, la magistrada Margarita Robles, de tarannà progressista, que al seu dia va presidir l'Audiència de Barcelona. El ponent de la sentència ha estat el magistrat Wenceslao Francisco Olea.
Els exàmens per accedir a la carrera d'advocat es van començara a dur a terme l'any 2014.
Un joc ambientat a Mart guanya el premi Tísner
Un joc d'ambient marcià, ideat pels alumnes de cinquè de l'escola Projecte de Barcelona, ha resultat guanyador del primer premi del segon concurs Tísner de creació de jocs en català, que organitza la Plataforma per la Llengua, amb l'objectiu de fomentar l'aprenentatge lúdic de la llengua estimulant la creativitat. El
joc premiat consisteix en una batalla contra marcians als quals s'ha de vèncer formant frases amb la combinació de paraules que té cada jugador en unes cartes. Entre les escoles premiades, hi ha la Busquets, de Calders, i la Bressola, del Soler, entre d'altres.