Els castells de l’Anoia, a través del mòbil
Una app permet conèixer la història de 25 fortificacions de la comarca a través de personatges històrics promoció. El Consell Comarcal vol esprémer al màxim el potencial turístic anoienc a través d’aquest patrimoni.
La marca Anoia, Terra de Castells ja disposa d’una nova eina per atreure turistes a la comarca i mostrar el seu patrimoni arquitectònic. Es tracta d’una app que es pot descarregar a qualsevol dispositiu mòbil i a través de la qual es pot conèixer la història que hi ha al darrere de 25 castells i fortificacions distribuïts per tot el territori.
Una història que s’explica des de la perspectiva –i amb la veu– dels personatges que van viure en aquella època. Des de Jaume I el Conqueridor fins als senyors de les cases que governaven en aquelles terres a l’edat mitjana, com ara els Claramunt. Per fer realitat aquest viatge virtual al passat, ha calgut la col•laboració d’uns vuitanta voluntaris, que han interpretat les diferents figures històriques. Gràcies als petits fragments teatralitzats, s'ha creat un fil argumental que enganxa el visitant a la ruta i l'anima a descobrir tots els castells.
Els 25 punts d’interès que formen Anoia, Terra de Castells s’han dividit en tres rutes, segons la seva situació geogràfica. La ruta per la zona nord correspon als segles XI-XII, al sud-est correspon el segle XIII, i al sud-oest, el segle XIV. A través del dispositiu es poden visualitzar les tres rutes, dedicades a moments històrics diferents, i cada castell inclou la presentació dels seus protagonistes, amb una breu biografia i una descripció dels seus objectius i interessos. L’aplicació es complementa a la perfecció amb la visita, ja que, per conèixer el final de les històries, cal anar als castells, on es podran escoltar a través dels mateixos mòbils.
L’app, que va ser presentada aquest dimecres al castell de Claramunt, és un pas més per a Anoia, Terra de Castells, una iniciativa impulsada pel Consell Comarcal de l'Anoia amb el suport de la Diputació de Barcelona. Es tracta d’un projecte que vol despertar el potencial turístic de la comarca amb una marca “que aglutini tot el territori”, com va explicar ahir Xavier Boquete, president del Consell. “Hem de poder vendre i mostrar quins atractius tenim a dins i a fora del nostre territori”, va afegir, ja que cal fer “un autodescubriment” de la comarca i també mostrar-la a gent que vingui de l’àrea metropolitana. L’objectiu és “donar una projecció a una comarca amb un patrimoni material i immaterial important”, hi va afegir Marc Castells, com a vicepresident de la Diputació, que també va comentar que aquest és un projecte “molt ambiciós” i que permet “unir” el territori. Per la seva banda, Santi Broch, alcalde de la Pobla de Claramunt, va explicar que “cal treure rendiment” del patrimoni anoienc i que “el turisme ha de ser un factor de creixement”.
Els 18 municipis que fins a dia d’avui s’han sumat al projecte són: Sant Martí de Tous, Santa Margarida de Montbui, Castellolí, Piera, Santa Maria de Miralles, Òdena, Veciana, La Torre de Claramunt, La Pobla de Claramunt, Castellfollit de Riubregós, Jorba, La Llacuna, Rubió, Cabrera d’Anoia, Bellprat, Igualada, Els Prats de Rei i Orpí. Formar part d'aquest projecte permet als ajuntaments crear i desenvolupar conjuntament un producte turístic propi del territori. Gràcies a les accions d’informació i difusió del projecte s'espera augmentar el número de visitants, amb la conseqüent dinamització econòmica del municipi que això suposa.